پ٫ اردیبهشت ۲۰ام, ۱۴۰۳

چرا گرمسار با وجود ظرفیت های زیاد گردشگری هنوز مورد توجه گردشگران قرار نگرفته است؟

شهرستان گرمسار با وجود وسعت کم خود دارای غار های نمکی و طبیعتی بکر برای عاشقان طبیعت و گردشگران سلامت است اما بسیاری از ظرفیت های این شهر تاکنون نادیده گرفته شده‌اند.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، غارهای نمکی به دلیل شکل ویژه‌ای که گذر زمان به خود گرفته‌اند و همچنین شکل و روش برداشت، به کانونی جذاب برای گردشگران در دنیا تبدیل می‌شوند.

از سوی دیگر، حتی می‌توان نمک‌درمانی را از مزایای معادن نمک دانست که امروزه در دنیا به ویژه در اروپای مرکزی و شرقی رواج دارد.

به عنوان نمونه «ویلیچکا» یکی از قدیمی‌ترین معادن نمک دنیا در لهستان است. بزرگی این معدن به حدی است که می‌تواند برج ایفل را در خود جای دهد. معدن نمک ویلیچکا تنها یک معدن صنعتی نیست. این معدن بخشی از تاریخ کشور لهستان محسوب می‌شود که تأثیر مهمی بر اقتصاد و توسعه این کشور داشته است.

حتی زمانی که لهستان به چندین قسمت تقسیم شد، کار این معدن متوقف نشد و حتی کشورهای بیگانه نیز به این معدن علاقه داشتند و این معدن یکی از قدیمی‌ترین معادن نمک در جهان به شمار می‌رود.

چراغِ خاموش گردشگری در «پایتخت نمک ایران»

گرمسار«پایتخت نمک ایران»

۸۰ درصد نمک مورد نیاز کشور از معادن نمک گرمسار تولید می‌شود، درحالی‌که مسئولان اجرایی در این شهرستان استان سمنان در موارد مختلف از گرمسار به‌عنوان «پایتخت نمک ایران» یاد می‌کنند. بسیاری از ظرفیت‌های این معادن که می‌تواند نقش مؤثری در رشد اقتصادی، گردشگری و اشتغال ایفا کند، مغفول مانده است.

تاکنون سرمایه‌گذاران متعددی برای اجرای طرح‌های گردشگری در معادن نمکی این شهرستان پاپیش‌گذاشته‌اند، اما در پیچ‌وخم قوانین اداری و فقدان تفاهم دستگاه‌های اجرایی شهرستان گرمسار و استان سمنان در اجرای این طرح‌ها با شکست مواجه شدند.

مصاحبه اختصاصی ایرنا سمنان با فرماندار گرمسار درباره ظرفیت‌های این شهرستان را ببینید.

فقدان زیرساخت‌های اولیه برای توسعه گردشگری در معادن نمک

یک فعال گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: غار در واقع یک حفره است که بر اثر عوامل طبیعی در طولانی‌مدت ایجاد می‌شود، اما برخی غارها توسط دخالت انسان ایجاد می‌شود.

فرزاد جعفری با بیان اینکه تنها یک غار طبیعی نمک در گرمسار وجود دارد که به نام «غار پیرزن» و یا «غار جن» معروف است، افزود: سایر مناطق گردشگری نمکی که در گرمسار وجود دارد در واقع در معادن نمک است که دفاتر گردشگری برای جذابیت تبلیغات خود از عنوان «غار نمکی» برای این معادن استفاده می‌کنند.

این فعال گردشگری گفت: در معادن نمک حفره‌ها، تونل‌ها و تالارهایی ایجاد می‌شود که خطر ریزش نداشته باشد تا بتوانند نمک را از معدن استخراج کنند. این تالارها جذابیت گردشگری دارد و می‌توان از این فرصت برای جذب گردشگر داخلی و خارجی استفاده کرد.

چراغِ خاموش گردشگری در «پایتخت نمک ایران»

وی در رابطه با موانع موجود برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در معادن نمک شهرستان گرمسار گفت: بعضی از معادن نمک که متروکه به شمار می‌روند، در اختیار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قرارگرفته است و برای اجرای طرح‌های گردشگری و از جمله شاخص‌ترین آن «هتل نمکی»، موانعی ایجادشده است.

صدور مجوز نیاز به همکاری و تعامل مسئولان دارد

جعفری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی طرح‌های متعدد گردشگری برای بهره‌گیری از این جاذبه طبیعی گردشگری ارائه کردند، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای اجرای این طرح‌ها همکاری لازم را در صدور مجوز و موافقت‌نامه‌ها ندارند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان مختلف در شهرستان گرمسار و استان سمنان، گرمسار را به‌عنوان «پایتخت نمک ایران» در سخنرانی‌های مختلف اعلام کردند، اضافه کرد: ازآن‌پس هجوم گسترده‌ای از گردشگران از سراسر ایران به این شهرستان اتفاق افتاد.

این راهنمای تورهای گردشگری در گرمسار با اشاره به برگزاری تورهای گردشگری متعدد طی سال‌های گذشته در معادن نمک این شهرستان، بیان کرد: با توجه به حجم بالای تقاضای گردشگران برای بازدید از این معادن نمک گرمسار، لازم است از این فرصت مهم در راستای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی این شهرستان نهایت بهره‌برداری شود. این در حالی است که این فرصت مهم سرمایه‌گذاری با پیچ‌وخم‌های قانونی و فقدان تفاهم دستگاه‌های اجرایی مرتبط مغفول مانده است.

وی با اشاره به استفاده از معادن نمکی گرمسار به عنوان لوکیشن برخی تولیدات متعدد سینمایی، تلویزیونی و نمایش خانگی، گفت که این معادن همچنین مورد استقبال هنرمندان سایر رشته‌های هنری از جمله نقاشان، عکاسان هنری و عکاسان طبیعت نیز قرارگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *