پ٫ تیر ۱۴ام, ۱۴۰۳

اگر مدارک و پاسپورتمان را در سفر گم کردیم چه کار کنیم؟

اتفاقاتی مانند گم کردن پاسپورت و مدارک می‌توانند سفر را برای ما تبدیل به یک کابوس کنند وقت و هزینه زیادی از ما بگیرند.

در این مطلب با توریسم‌اینترنشنال همراه باشید تا شمارا با چند راهکار کاربردی هنگام وقوع چنین اتفاقاتی آشنا کنیم.

گم شدن مدارک در سفر می تواند در کسری از ثانیه یک سفر رویایی را به یک کابوس تبدیل کند. در سفر، به خصوص سفرهای خارجی، به همراه داشتن مدارک برای انجام هر کاری می تواند ضروری باشد. در صورتی که مدرک خود را هنگام سفر گم کنید، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد. اما باید به خاطر داشته باشید که قبل از انجام هر کاری، بهتر است آرامش خود را حفظ کنید.

چرا که تمامی مشکلات ناشی از گم شدن مدارک در سفر را می توانید به راحتی برطرف کنید. با وجود این که این موضوع می تواند روی سفر شما تاثیر منفی بگذارد، اما باز هم مشکلی نیست که نتوانید حل کنید. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری الی گشت سعی داریم تا به شما بگوییم که هنگام گم شدن مدارکتان در سفر چه کارهایی را باید انجام بدهید. اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید یا مدارک خود را در سفر گم کرده اید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

در صورت گم شدن مدارک در سفر، به خوبی دنبال مدارک خود بگردید

شاید این مرحله زیاد از حد واضح به نظر برسد. اما یکی از مهم ترین اقدامات این است که آرامش خود را به دست آورده و سپس دوباره به دنبال مدارک خود بگردید. در بسیاری از اوقات افراد به دلیل ترس گم کردن مدارک خود، نمی توانند جاهای واضح را به خوبی بگردند. یکی از جاهایی که ممکن است مدارک شما را پیدا کرده باشد، پذیرش هتل محل اقامت است. از پذیرش سوال کنید که آیا مدارک شما به صندوق اشیای گمشده منتقل شده است یا خیر.

گم شدن مدارک - الی گشت

یک گزینه دیگر برای جست و جو به دنبال مدارک سفر گمشده، اداره پلیس است. بسیاری از مواقع مدارک گم شده مسافران به پلیس تحویل داده می شود. بنابراین در صورت گم شدن مدارک در سفر به نزدیک ترین ایستگاه پلیس رفته و درباره مدارک خود سوال بپرسید. پلیس یک استعلام گرفته و اگر مدارک شما به هر ایستگاه پلیسی تحویل داده شده باشد، به شما اعلام خواهد کرد.

گم شدن مدارک خود را به پلیس گزارش بدهید

در بخش پیش اشاره شد که اگر مدارک خود را در سفر گم کرده اید، سری به نزدیک ترین اداره پلیس زده و درباره مدارک گم شده ای که به آن ها تحویل داده شده است سوال کنید. در صورتی که مدارک شما تحویل اداره پلیس داده نشده باشد، باید یک فرم شکایتنامه پر کنید. همان طور که می دانید گم شدن مدارک می تواند برای افراد خطرناک باشد. اگر شخصی مدارک شما را دزدیده باشد یا این که در صورت پیدا شدن به دست آدم نادرستی افتاده باشد، احتمال این که با اسم شما کلاهبرداری شده و برای شما دردسر درست شود بالا می رود.

برای همین قبل از هر اقدام قانونی دیگری، باید ابتدا به اداره پلیس مراجعه کرده و یک شکایتنامه تحت عنوان گم شدن مدارک تنظیم کنید. برای مراجعه به بسایر مراجع قانونی و پیگیری مدارک هم این شکایتنامه لازم است. چرا که در این صورت دیگر مدارک شما در لیست مدارک سرقتی وارد شده و کسی نمی تواند از آن سواستفاده کند.

اگر پاسپورتمان در سفر گم شد چه کنیم؟

یکی از مهم ترین مدارکی که باید هنگام سفر به کشورهای خارجی همراه خود داشته باشیم، پاسپورت یا گذرنامه معتبر است. بدون همراه داشتن پاسپورت نمی توانیم از بیشتر امکانات مانند هتل یا هواپیما استفاده کنیم. امکان ورود به کشور خودتان هم دیگر برای شما وجود نخواهد داشت. در ضمن در صورتی که پلیس از شما درخواست کند که پاسپورت خود را نشان بدهید و شما آن را همراه نداشته باشید، پلیس حق دستگیر کردن شما را خواهد داشت. بنابراین بلافاصله پس از این که متوجه شدید پاسپورت خود را گم کرده اید، به نزدیک ترین اداره پلیس مراجعه کرده و سپس به سفارتخانه بروید.

گم شدن پاسپورت

گم کردن بلیط هواپیما در سفر

وقتی به گم شدن مدارک در سفر فکر می کنیم، یکی از مدارک مهمی که به ذهنمان می آید هم بلیط هواپیماست. در مواقعی پیش آمده که مسافران برای پرواز برگشت خود به فرودگاه آمده و متوجه می شوند که بلیط خود را گم کرده اند. در چنین مواقعی برای آن ها این سوال پیش می آید که در صورت گم کردن بلیط هواپیما در سفر چه کنیم؟ خوشبختانه امروزه بیشتر ایرلاین ها و آژانس های هواپیمایی بلیط های خود را به صورت اینترنتی می فروشند. این یعنی بلیط ها به صورت الکترونیکی قابل استفاده هستند. اگر بلیط خود را به صورت اینترنتی خریده اید، کافی است تا دوباره به آژانس مسافرتی یا سایت ایرلاین خود مراجعه کرده و از بلیط یک پرینت بگیرید. در صورتی هم که به اینترنت یا پرینتر دسترسی ندارید، می توانید داخل فرودگاه از ماموران مربوطه کمک بگیرید.

قبل از سفر از مدارک خود کپی بگیرید

در صورت گم شدن مدارک در سفر می توان به سفارت مراجعه کرد و درخواست مدارک جدید داد. اما قطعا این کار خیلی آسان نبوده و مراحل زیادی دارد. در صورتی که فرد هیچ مدرکی برای اثبات هویت خود نداشته باشد این کار سخت تر هم می شود. به همین دلیل به تمامی مسافران توصیه می شود که یک کپی از مدارک شناسایی و پاسپورت خود تهیه کرده و در یک جای دیگر در دسترس داشته باشند. یک راه دیگر برای اثبات هویت هنگام گم شدن مدارک در سفر این است که از قبل از مدارک عکس یا اسکن تهیه شده باشد و به صورت مجازی در تلفن همراه، کارت حافظه یا هر جای دیگری ذخیره شده باشد. این اقدامات به افراد کمک می کند تا راحت تر بتوانند در شهر تردد داشته باشند و درخواست دریافت مدارک جدید ثبت کنند.

اسکن کردن مدارک

کلام آخر

گم شدن مدارک در سفر می تواند دردسر بزرگی باشد. اما به یاد داشته باشید که پایان دنیا نیست و اگر آرامش خود را حفظ کنید می توانید با سرعت و دقت بیشتری برای درخواست دوباره مدارک اقدام کنید. سعی کنید که همیشه قبل از سفر اقدامات ضروری برای جلوگیری از گم شدن مدارک را انجام بدهید. مدارک خود را در جای امنی گذاشته و همیشه یک تگ مسافرتی به چمدان خود بزنید تا با چمدان های دیگر اشتباه نشود.

بهتر است که یک کپی از تمامی مدارک خود تهیه کنید تا در صورت بروز چنین مشکلاتی، بتوانید هویت خود را اثبات کنید. هنگام مسافرت به هر کشور خارجی، مطمئن شوید که شماره سفارت ایران در آن کشور را همراه خود دارید. این شماره در صورت گم شدن مدارک در سفر یا بروز هر مشکل دیگری می تواند به شما کمک بسیاری کند. اگر بلیط هواپیمای خود را از الی گشت خریداری کرده باشید، در صورت گم شدن بلیط در سفر می توانید به راحتی به سایت مراجعه کرده و یک کپی دیگر از آن تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *