پ٫ تیر ۱۴ام, ۱۴۰۳

ایران یکی از ۱۰ کشور موفق در زمینه ثبت جهانی آثار تاریخی است

قائم مقام وزیر گردشگری گفت: به همت فعالان گردشگری ایران جزو یکی از ده کشور موفق در ثبت جهانی آثار تاریخی است.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، علی دارابی ظهر امروز در آیین افتتاحیه دفتر انجمن خیرین میراث فرهنگی استان مرکزی در بازار تاریخی اراک اظهار داشت: اراک شهر صنعتی است اما پیشینه میراثی، تمدنی و تاریخی دارد و استانی پر از جاذبه‌های گردشگری و مللو از صنایع دستی است و هر سه حوزه میراث در استان مرکزی وجود دارد و امیدواریم با تشکیل مجمع خیرین میراث فرهنگی امر حفاظت و مرمت در استان مرکزی سرعت گیرد.

وی افزود: ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در ثبت آثار جهانی است و فرصت مغتنمی برای توسعه گردشگری است که جزو سند پیشران دنیا است، تاکنون ۲۷ اثر ملموس ثبت جهانی شده که جزو ده کشور نخست جهان هستیم و ۲۴ عنصر فرهنگی مانند ضیافت افطار، نوروز، یلدا، ردیف‌های موسیقی، آواز، صنعت فرش در میراث نامملوس به ثبت رسیده و رتبه پنجم دنیا را دارا هستیم این در حالیست که در دولت سیزدهم ایران دو رتبه ارتقا پیدا کرد و از رتبه هفتم به رتبه پنجم صعود پیدا کرد.

قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: کشور دارای مفاخر و مشاهیر بزرگی است و به دنبال این هستیم موزه بزرگ مفاخر و مشاهیر ایرانی مانند مولانا، حکیم نظامی گنجوی، رودکی و غیره که در خارج از کشور مدفون هستند را راه اندازی کنیم، تاکنون بانک اطلاعاتی تهیه شده و بالغ بر یک هزار نفر در این فهرست وجود دارند، طبیعی است برای معرفی هویت، ریشه، اصالت و میراث تمدنی خود باید اقداماتی مانند ساخت فیلم، سریال، نمایش، کتب درسی و غیره انجام داد و نهضت بزرگی را برای حفظ میراث فرهنگی شکل دهیم.

دارابی بیان کرد: به طور طبیعی بسیاری از کشورها دوست دارند با مفاخر ایرانی یک دور افتخار بزنند البته باید هر چه زودتر اقدام کنیم چراکه هر چه غفلت شود دیگران بهره برداری خود را می‌کنند، اگرچه تاریخ قابل تحلیف و قابل مصادره نیست و همه بزرگان متعلق به ایران فرهنگی است و به داشته‌های خود افتخار می‌کنیم.

وی با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم گفت: دولت سیزدهم به ویژه شهید جمهور حامی بزرگ میراث فرهنگی بودند، در مراسم سومین دوره چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی از شهید آیت‌الله رئیسی به عنوان حامی میراث فرهنگی تقدیر شد. ثبت ملی و جهانی آثار، توسعه امر موزه‌داری در کشور، صیانت از میراث فرهنگی و دفاع از حقوق عامه مردم، کمک به توسعه و عمران کشور از اقدامات دولت سیزدهم بود.

قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: گفتمان میراث فرهنگی در دولت سیزدهم شکل گفت به طوری که میراث فرهنگی علاوه بر صیانت از میراث فرهنگی باید نسبت به حقوق مردم و گره از مشکلاتی که بر سر راه توسعه و عمران کشور است؛ بردارد. خوشبختانه برای نخستین بار سر فصلی برای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه با حمایت ویژه شهید رئیسی تدوین شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *