ی٫ تیر ۱۷ام, ۱۴۰۳

حمایت بزرگ کسبه بازار تاریخی اراک از بازسازی این اثر تاریخی

بازاریان بازار تاریخی اراک برای بازسازی و مرمت این اثر کهن متعهد به پرداخت بیش از ۲۰ میلیارد تومان شدند.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، محمود مرادی نراقی در مراسم انعقاد و امضاء تفاهم‌نامه همکاری مشترک و تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیای بازار تاریخی اراک، که با حضور قائم مقام میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، افزود: سهم و مسئولیت هر یک از نهادها در این شورا تعیین شده تا بازار احیا و بازسازی شود.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر و شهرداری اراک نگاه خوبی به مباحث فرهنگی شهر دارند، ادامه داد: امید است به زودی جشن ثبت جهانی بازار تاریخی اراک برگزار شود. امیدواریم این بازار به زودی به بهترین شکل مرمت شده و میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی، در بهترین حالت خود در بازار تاریخی نمایان شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی، از سیاست‌های میراث‌فرهنگی است. در این راستا تشکل مجمع خیرین میراث‌فرهنگی در دستور کار قرار گرفته و امروز دفتر مجمع خیرین میراث‌فرهنگی استان راه‌اندازی شده است.

مرادی نراقی به داشته‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اشاره داشته و تصریح کرد: باید راه گردشگری در این استان باز شود و پای گردشگر را به استان باز کنیم. چرا که این استان تنها در حوزه صنعتی شناخته شده نیست، بلکه اماکن تاریخی ارزشمند و تاریخی فراوانی دارد که باید معرفی شود.

وی بیان داشت: استان مرکزی بعد از استان فارس، به لحلظ تعدد دومین استانی است که آتشکده دارد و این موضوع نشان از قدمت سرزمین آفتاب دارد. در زمان ناصرالدین شاه، نخستین سایت باستان‌شناسی ایران در این استان تشکیل شده است که اهمیت باستانی و میراث‌فرهنگی استان را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تأکید کرد: در سفر نیم‌روزه قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان مرکزی از خانه تاریخی محسنی که به ثبت ملی رسیده است نیز در شهر اراک بازدید شد.

مرادی نراقی ابراز داشت: فاز نخست پروژه مرمتی خانه محسنی بر اساس تفاهم‌نامه با بنیاد خیریه محسنی و نظارت عالیه این اداره‌کل آغاز شده است. این مجموعه تاریخی توسط بنیاد فرهنگی و خیریه محسنی در حال مرمت است که تجربه همکاری در این مرمت و بازسازی، باید به سایر شهرهای استان تعمیم داده شود.

وی اضافه کرد: برنامه مرمت حفاظتی و استحکام‌بخشی این خانه تاریخی، با استفاده از اقدامات نوین استحکام‌بخشی و نجات‌بخشی مجموعه که توسط مهندسین مشاور تهیه و تصویب شده، در حال انجام است. در این مرمت تمامی اقدامات مطابق با استانداردهای مرمتی مد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی در این رابطه گفت: خانه تاریخی محسنی بزرگترین خانه تاریخی استان است. در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰۰ مترمربع از این بنای تاریخی باقی‌مانده است که در فرایند احیا و بازسازی قرار دارد.

مرادی نراقی افزود: خانه تاریخی محسنی در شهر اراک دارای یک حیاط اصلی و ۵ حیاط اختصاصی است که با بهره‌گیری از روش معماری ایرانی احداث شده است. این اثر تاریخی همچنین دارای تزئینات عمده آجرکاری، کاشیکاری، گچ‌بری و …. است.

وی ادامه داد: امروز همچنین با حضور قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان، دفتر انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان مرکزی در اراک به بهره‌برداری رسید. امیدواریم با این اقدام بتوانیم زمینه ورود خیرین را در بحث مرمت و احیا آثار تاریخی فراهم ‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *