س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

آبشارهای اورتکند ثبت ملی شدند

آبشارهای اورتکند واقع در استان خراسان رضوی، شهرستان کلات ثبت ملی شدند. این آبشارها دائمی بوده و در تمام فصل های سال پر آب هستند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: آبشارهای اورتکند کلات به شماره ۹۱۰ به تاریخ ۱۸.۸.۱۴۰۰ در فهرست میراث‌ طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

محمود طغرایی اظهار کرد:این اثر ملی در شهرستان کلات بخش زاوین در۶ کیلومتری غرب روستای اورتکند قرار دارد. این آبشارها دائمی بوده و در تمام فصول سال آب دارد، آبشار اول با ارتفاع ۱۰ متر و آبشار دوم حدود ۳۵متر است.

وی تصریح کرد: آبشار ۱۰ متری از تونلی غارمانند شکل می‌گیرد که آب رودخانه از یک طرف آن وارد و از سمت دیگر آن خارج می شود، طول این تونل غارمانند حدود ۱۵ متر است که در انتهای آن آب از ارتفاعی حدود ۱۰متر به پایین می‌ریزد و چشم اندازی زیبا دارد.

مدیر ثبت آثار تاریخی و طبیعی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: آبشار ۳۵ متری بعد از آبشار ۱۰ متری و در انتهای دره‌ای باریک قرار دارد که در کنار این آبشار از طریق مسیر رول کوبی شده و یا تنوره کنار آن می‌توان به بالای آبشار رسید که البته کار دشواری است، این آبشار به شکل کلاهک بوده که دیواره‌های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه کرده‌اند و آب از همه طرف از دل سنگ بیرون آمده و به رودخانه می‌ریزد.

طغرایی با بیان اینکه روستای اورتکند دارای موقعیت میانکوهی است، اظهار کرد: رود اورتکند که از کوه هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد از میان آبادی می‌گذرد، کوه‌های تکه‌خانه در ۵ کیلومتری جنوب غرب و سرشاو در۴ کیلومتری شمال شرق آبادی است.

وی در خصوص مسیر ۱۰۵ کیلومتری مشهد تا اول جاده فرعی ارتکند گفت: بعد از وارد شدن به جاده کلات و عبور از دو راهی سد کارده در کیلومتر ۲۵ جاده به روستای محمدیه و بعد از۱۰ کیلومتر به روستای گوجگی می‌رسید، بعد از عبور از گردنه گوجگی و بعد از طی حدود ۲۵ کیلومتر جاده  که دارای سربالایی و سرپایینی است، به دره‌آباد و سرسبز «قیزلیق» قبل و بعد از تونل می‌رسید، یک کیلومتر بعد از تونل قهوه خانه‌ای در کنار مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا دیده می‌شود.

طغرایی در مورد وجه تسمیه این اثر ادامه داد: ارتکند کلمه ترکی است که به معنی روستای میانی است که با توجه به قرار گرفتن روستای ارتکند بین روستای سررود و باغکند به این نام معروف شده است، آبشار نیز به نام روستا معروف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *