د٫ اردیبهشت ۳۱ام, ۱۴۰۳

بافت تاریخی ملایر به عنوان میراث ملی نباید از بین برود

مدیر گردشگری و میراث فرهنگی ملایر ضمن اشاره به گسترش مدرن سازی ساختمان های شهر گفت:بافت تاریخی شهر به عنوان یک میراث ملی نباید از بین برود.


به گزارش توریسم اینترنشنال،”ابراهیم جلیلی” عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بافت تاریخی شهر ملایر حدود ۱۱۰ هکتار است که خبرنگاران نقش مهمی در حفظ و معرفی این بافت دارند.

وی افزود: محدوده بافت تاریخی ملایر در خیابان اراک، میدان باغ گل، عارف، خیابان شهید کولیوند، میدان طالقانی، محدوده مدرسه یدالله‌زمان، میدان فخریه، پارک چمران تا کوچه شیرزادی را شامل می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: در این محدوده تعداد زیادی آثار ثبتی و واجد ارزش و جداره‌های واجد ارزش همچون خیایان عاشورا، طالقانی، بروجرد و اراک و همدان و خیابان خیام وجود دارد و ضوابط کلی بافت شامل عدم تعریض معبر، ارتفاع و نما است که شاهد ساخت و سازی‌های بی‌رویه دربافت تاریخی شهر هستیم.

جلیلی با بیان اینکه بافت‌های تاریخی دارای ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی، کالبدی و حتی اقتصادی است، بیان کرد: بافت‌های تاریخی تاثیر زیادی بر توسعه گردشگری دارند و به مثابه یک موزه بصری است.

وی یکی از راه‌های ماندگاری مسافر در شهرها را حفظ بافت‌های تاریخی دانست و گفت: در ملایر با حفظ و رعایت ضوابط بافت‌ها می‌توان محورهای گردشگری، فرهنگی و تاریخی همچون محور فرهنگی تکیه ابوالفضل(ع) به بازار تاریخی، تکیه امام رضا(ع)، جداره خیابان بروجرد، عاشورا، میدان امام خمینی(ره) و موزه ملایر تعریف کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به ۱۶۸ شهر کشور دارای بافت تاریخی شهری، افزود: با آگاهی‌بخشی خبرنگاران، شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی در حفظ بافت تاریخی به ما کمک می‌دهند.

جلیلی یکی از ویژگی‌های هر شهر را بافت تاریخی آن شهر دانست و اظهار داشت: چهار شهر همدان، ملایر، تویسرکان و نهاوند جزء ۱۶۸ شهر دارای بافت تاریخی هستند که باید برای حفظ بافت تاریخی تلاش کنیم.

وی‌ با تأکید بر لزوم حفظ نماهای سنتی و بافت تاریخی در ساخت و ساز ها تاکید کرد: در صدد ایجاد یک سردرب سنتی برای بازار تاریخی ملایر هستیم تا جداره‌های سنتی و بافت تاریخی ۴۱۱ حجره قدیمی بازار حفظ شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بازار سنتی ملایر را مرکز ثقل تجارت این شهر خواند و ادامه داد: باید توجه گردشگران را به سمت بازار جلب کنیم تا علاوه بر حفظ بافت تاریخی شهر، به بهره اقتصادی برسیم.

جلیلی عدم تعریض معبر، ارتفاع بناها و نماهای سنتی بافت مطابق با مصالح بومی شهر را از جمله چارچوب‌های ضوابط بافت تاریخی برشمرد و افزود: می‌توان با احیای محلات جداره‌ها را به صورت سنتی مرمت و برای بافت تاریخی محور تاریخی فرهنگی تعریف کنیم.

وی از خبرنگاران خواست: با اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و معرفی اماکن گردشگری در بهبود اوضاع گردشگری به سازمان میراث فرهنگی کمک کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت: در تلاش هستیم با احیای هویت تاریخی باغ سیفیه، این پارک را که به ثبت ملی رسیده، در کنار ۹ باغ تاریخی جهانی در کشور، به ثبت جهانی برسد.

جلیلی با تاکید بر اینکه در صورت عدم اطلاع‌رسانی خوب و مؤثر از ظرفیت‌های این شهرستان، نمی‌توانیم سرمایه‌گذار خوب جذب کنیم، تاکید کرد: ملایر در حوزه صنایع دستی خوب عمل کرد و پیشران است.

وی با بیان اینکه از بین ۱۴ شهر و روستای جهانی، هیچ کدام به اندازه ملایر برای معرفی جهان شهر ملایر کار نکردند، ادامه داد: حفظ جداره‌ها و نماهای سنتی حداقل انتظار میراث فرهنگی برای احیاء و مرمت یک بنای قدیمی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: با تبدیل یک بنای قدیمی به خانه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی، علاوه بر ایجاد اشتغال و بهره‌وری اقتصادی، بافت تاریخی بنا نیز حفظ خواهد شد.

جلیلی به ثبت ملی مسافر خانه کتابی واقع در میدان امام خمینی(ره) ملایر اشاره و بیان کرد: اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این مسافرخانه شود، داده نمی‌شود.

وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و روز خبرنگار، حوزه خبر خبررسانی را یکی از حوزه‌های توانمند و عوامل تأثیرگذار در همه دستگاه‌ها دانست و گفت: خبرنگاران سمبل وظیفه‌شناسی، دلسوزی، آگاهی‌بخشی و مطالبه‌گری هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با تاکید بر اینکه مدیران باید قدردان زحمات خبرنگاران باشند، ادامه داد: بدون حضور خبرنگاران اطلاع‌رسانی و جهاد تبیین دستگاه‌ها اتفاق نمی‌افتد و خدمات آنها اطلاع‌رسانی نخواهد شد.

جلیلی خبرنگاری در حوزه میراث فرهنگی را یک حوزه جوان دانست و اظهار کرد: در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی مشکلات زیادی وجود دارد که اطلاع‌رسانی و آگاه‌بخشی خبرنگاران تاثیر بسیاری در رفع این مشکلات دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *