ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

صفر مطلق سهم ایران از جام‌جهانی قطر

هر کدام از شهرهای کشورهای همسایه همانند ابوظبی ،جده ، مسقط و مدینه سهمی در سفر علاقه مندان به جام جهانی قطر را دارند اما سهم ایران در این میان چقدر است ؟

به گزارش توریسم اینترنشنال، فروردین۱۴۰۱: «هشتاد درصد» هتل‌های استان‌های جنوبی برای جام‌جهانی قطر اشغال می‌شود.
مهر۱۴۰۱: «حتی یک رزرو» هم برای میزبانی کیش در جام‌جهانی قطر نداشته‌ایم.

این دو جمله در بازه زمانی شش ماه، خلاصه‌ای از وضعیتِ مدیریتی در فوتبال و ورزش، اقتصاد و راه ، گردشگری و فرهنگ و شاید همه دولت ماست. با مدیرانی ترازِ وضعِ موجود ایران.

مشکلِ ما همین‌جاست؛ چرا افرادی انتخاب می‌شوند که تخصص‌شان هدر دادنِ فرصت‌هاست، وظیفه‌شان بی‌پاسخ گذاشتنِ پرسش‌های مهم است و زندگی‌شان بر مدارِ حمایتِ دست‌های پنهان می‌گذرد. پسران‌شان؟ بگذریم.

به‌نظر می‌رسد جام‌جهانی قطر پیش از آغاز برای ما ایرانی‌ها تمام شد. اشتباه نکنید. این عقب‌ماندگی ربطی به وضعیتِ امروزِ و اعتراضات چند هفته اخیر کشور ندارد چون رییس جامعه هتل‌داران اعتراف می‌کند: «هرکه بخواهد رزرو انجام دهد باید از سه ماه قبل اقدام کند، بنابراین عدم استقبال تماشاگران جام‌جهانی ارتباطی به وقایع و ناآرامی‌های اخیر استان‌های مختلف نداشته و فرصتی طلایی بود که ما از دست دادیم.»

سهم ایران از جام‌جهانی قطر؛ فروش صفر هتل و پرواز!

سهم اندک ایران از این تورنمنت جهانی بیخ گوش کشورمان در حالی است که ایران با توجه به نزدیکی به قطر پیشنهادات بسیاری برای استفاده از این موقعیت مطرح کرده بود، اما کشورهایِ عربی «عربستان، امارات، عمان و کویت» در این زمینه پیش‌دستی کردند و توانستند امتیازهای خوبی به دست آورند به‌طوری‌که بخش اعظمی از پروازهای مسابقات به کشورهای عربی رسید؛ اما ایران با توجه به کمبود ایرلاین این موقعیت را از دست داد.

۲۰هزار تخت خالی منتظر مسافرانی که هرگز نیامدند

پیشنهاد ایران چه بود؟ استقرار مهمانانِ جام‌جهانی در کیش و قشم و چند شهر دیگر با قیمتی و بسیار ارزان‌تر از قطر و سایر عربی‌ها برای مسافران. نتیجه؟ از شش‌ماه پیش اعلام شد ۲۰هزار تخت در هتل‌های مختلف آمادگی پذیرشِ مسافران جام‌جهانی را دارد اما حتی یک نفر هم یک اتاق رزرو نکرد!

سهم ایران از جام‌جهانی قطر؛ فروش صفر هتل و پرواز!

مهدی تاج در متزلزل‌ترین دورانِ فوتبال ایران، با حرف و حدیث و تومار اتهامات رییس است، سعید محمد از کار برکنار شد و گفته می‌شود رستم قاسمی بعد از ماجرایِ مربوط به بازداشتِ بازرسِ ویژه‌اش، به‌زودی از وزارت راه و شهرسازی کنار خواهد رفت.

خبرِ بدتر چیست؟ دو روز پیش گزارشی از یک مطالعه تحقیقی توسط شرکت اطلاعات سفر FowardKeys منتشر شد که نشان می‌دهد رزرو بلیتِ پرواز از امارات به قطر در طول جام‌جهانی فوتبال در مقایسه با مدت مشابه در یک سال استاندارد، «۱۰۰برابر» شده است. تاکید می‌شود؛ ۱۰۰برابر!!

این مطالعه نشان داد امارات و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس چه سود سرشاری از جام‌جهانی نصیب‌شان شد و سهم ایران در این جام حتی «رزرو یک تخت از هتل» هم نشد! برپایه این گزارش ۶۵درصد افرادی که در دوره جام‌جهانی به قطر می‌روند، عازم دوبی خواهند شد و ابوظبی با ۱۴درصد، جده عرستان با ۸درصد، مسقط عمان با ۶درصد و مدینه عربستان با ۳درصد در رتبه‌های دیگر قرار دارند و سهم ایران همان «صفر مطلق» است. از یاد نبریم جام‌جهانی فوتبال یکی از جذاب‌ترین محرک‌های سفر است.

سهم ایران از جام‌جهانی قطر؛ فروش صفر هتل و پرواز!

بیشتر بخوانید:

دریغ از یک رزرو هتل در آستانه جام جهانی قطر

لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *