د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳
ممنوعیت قطر 2022

لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲

کشور قطر برای ایجاد نظم در مسابقات جام جهانی و به علت افزایش حضور گردشگران در این کشور قوانینی را وضع نموده است که رعایت نکردن آن ها مجازات سنگینی خواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ انتشار لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ از سوی ستاد برگزاری این مسابقات و اعلام کارهایی که انجام دادن آن‌ها برای گردشگران جام جهانی در این کشور ممنوع است؛ بحث و جنجال‌های فراوانی برپا کرد. بسیاری از این موارد برای نخستین بار است که در تاریخ برگزاری رقابت‌های جام جهانی ممنوع و غیرمجاز اعلام شده است. همین موضوع باعث به جریان افتادن مجدد این سئوال شد که آیا اعطای میزبانی رقابت‌های جام جهانی به کشور قطر اشتباه نیست؟ موضوعی که از نخستین روزهای اعلام میزبانی قطر برای این رقابت‌ها، همواره محل بحث و حاشیه بوده است.

قطر در جام جهانی ۲۰۲۲

قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ بعنوان کشوری مسلمان و یکی از مرفه‌ترین و مدرن‌ترین کشورهای غرب آسیا؛ میزبان نخستین جام جهانی فوتبال در فصل زمستان است. با توجه به شرایط منطقه‌ای و سیاسی خاص در خاورمیانه و سواحل خلیج فارس، بسیاری از منتقدان در مورد امنیت این رقابت‌ها ابراز تردید می‌کنند. از طرفی شرایط مذهبی و سنت‌های متفاوت کشورهای این منطقه که تفاوت‌های قابل توجهی با سبک زندگی در نقاط دیگر جهان دارد؛ چالش‌ها و مسائل مختلفی را شامل می‌شود که این مسائل همچنان محل بحث است. با انتشار لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲؛ این موضوع به وضوح آشکار شد. ناصر الخاطر، رییس کمیته‌ی برگزاری مسابقات اعلام کرده است: قطر و کشورهای همسایه‌ی آن بسیار محافظه‌کار هستند. ما از هواداران فوتبال می‌خواهیم به قوانین این کشورها احترام بگذارند. مطمئن هستیم که آن‌ها این کار را انجام خواهند داد، همانطور که ما به فرهنگ‌های مختلف احترام می‌گذاریم.

کشور قطر برای رعایت نکردن این قوانین، مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته است که از اخراج از قطر تا زندان را شامل می‌شود. چنانچه در ایام برگزاری رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قصد سفر به قطر را دارید.

فهرستی از موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ 

  • کالاهایی که واردات آن‌ها به کشور قطر ممنوع است
  • قوانین مرتبط با مسائل دینی
  • قوانین مرتبط با پوشش
  • قوانین راهنمایی و رانندگی
  • قوانین مالی و رفتار اجتماعی
  • قوانین تهیه‌ی عکس، فیلم و خبر
  • قوانین مرتبط با نوشیدنی‌های الکلی

لیست موارد ممنوع کشور قطر - الی گشت

کالاهایی که واردات آن‌ها به کشور قطر ممنوع است

بر اساس قوانین گمرک کشور قطر، مأموران گمرک و فرودگاه این کشور پس از اسکن مرسوله‌های پستی و وسایل مسافران و تشخیص موارد مشکوک؛ مجاز به توقیف آن‌ها هستند. در صورت کشف مواردی که واردات آن‌ها ممنوع است؛ صرف‌نظر از مقدار یا مورد استفاده، با خاطیان مطابق قانون برخورد خواهد شد.

کالاهایی که واردات آن‌ها به کشور قطر ممنوع است عبارتند از: نوشیدنی‌های الکلی، مواد مخدر و دخانیات(این قانون شامل سیگار و قلیان الکترونیکی هم می‌شود)، محصولات پورنوگرافی، گوشت خوک و مواد غذایی تهیه شده با آن، محصولات و کتاب‌های مذهبی.

در صورت مصرف داروها و مُسکّن‌هایی که در گروه داروهای مخدر قرار می‌گیرند؛ نسخه‌ی پزشک و گواهی معتبر مبنی بر دستور پزشک را حتماً همراه داشته باشید.

قوانین مرتبط با مسائل دینی

دین رسمی کشور قطر اسلام است و قوانین قضایی و مدنی این کشور بر اساس قوانین مرتبط با مسائل دینی تدوین و اجرا می‌شود. هرگونه بحث و مجادله‌ی مذهبی در ملأ عام از سوی کمیته‌ی برگزاری رقابت‌های جام جهانی ممنوع اعلام شده و با افرادی که این قانون را نقض کنند برخورد خواهد شد.

پیروان سایر ادیان و مذاهب، مانند اسلام، یهودیت، مسیحیت، بودیسم، بهایی، سیک و هندو؛ مجاز به برگزاری مناسک و آیین‌های خود هستند و هنگام برگزاری آیین های مذهبی خود  موظفند از تنش و ایجاد حساسیت دوری نمایند.

قوانین مرتبط با مسائل دینی - الی گشت

قوانین مرتبط با پوشش

یکی از موضوعات مهم در لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ قوانین مرتبط با پوشش مناسب است. گردشگران موظفند هنگام ورود در ورزشگاه، اماکن عمومی و حین رانندگی لباس مناسب بپوشند. لباس بانوان باید شانه‌ها را بپوشاند و پوشیدن دامن کوتاه و تاپ، ممنوع است. آقایان نیز باید با پوشش مناسب تردد کرده و از شلوارک استفاده نکنند.

توجه داشته باشید که در صورت عدم رعایت قوانین مربوط به پوشش، احتمال بالایی وجود دارد که از ورود شما به استادیوم، مراکز تجاری، ادارات دولتی و درمانگاه‌ها جلوگیری شود.

قوانین راهنمایی و رانندگی

چنانچه برای تماشای مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قصد سفر به قطر را دارید؛ در نظر داشته باشید که در قوانین راهنمایی و رانندگی در این کشور به گواهی معتبر بین‌المللی رانندگی نیاز دارید. رانندگی در خیابان‌های قطر با گواهینامه‌ی کشور مبدأ، تخلف است. می‌توانید با گواهینامه‌ی خود به مراکز راهنمایی و رانندگی کشور قطر مراجعه کرده و مجوز موقت رانندگی در این کشور را دریافت نمایید.

بر اساس لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲، مشاجره و رفتارهای پرخاشگرانه حین رانندگی جرم تلقی می‌شود و مسئولیت تصادفات با رانندگان است. جریمه‌‌ی تخلفات رانندگی شامل بازداشت و لغو مجوز رانندگی می‌شود.

قوانین راهنمایی و رانندگی در قطر - الی گشت

قوانین مالی و رفتار اجتماعی

کشور قطر قوانین مالی سخت‌گیرانه و دقیقی دارد که رعایت قوانین مالی و رفتار اجتماعی، هم برای گردشگران و هم برای شهروندان قطر الزامی است. در حین برگزاری مسابقات جام جهانی، هرگونه تخلف مالی، کلاهبرداری و صدور چک بی محل از سوی گردشگران جرم تلقی می‌شود. عدم پرداخت قبوض هزینه مانند قبض کرایه و یا اقامت هتل با جریمه‌های نقدی مواجه می‌شود. تخلفات مالی جریمه‌های سنگینی مانند حبس و اخراج از قطر را به همراه دارد.

پرخاشگری، اهانت به دیگران و ایجاد درگیری ممنوع است و افرادی که باعث بروز این اتفاقات شوند از قطر اخراج خواهند شد. در هنگام برخورد با پلیس و مأموران دولتی و کارمندان ادرات، با احتیاط و محترمانه رفتار کنید.

قوانین تهیه‌ ی عکس، فیلم و خبر

چنانچه برای پوشش اخبار جام جهانی ۲۰۲۲ بعنوان خبرنگار به قطر می‌روید به قوانین تهیه‌ی عکس، فیلم و خبر بسیار توجه کنید.خبرنگاران باید از خبرگزاری مرکزی قطر مجوزهای لازم و کارت خبرنگاری دریافت کنید تا هنگام ورود به استادیوم‌ها و یا برای تهیه‌ی فیلم و عکس دچار مشکل نشوید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲۲ باید به آن توجه کنید؛ محدودیت عکاسی و فیلمبرداری است. گردشگران باید در نظر داشته باشند از اماکن حساس و مراکز نظامی عکس و فیلم تهیه نکنند. ضمناً حساسیت‌های خاص مذهبی در این کشور، محدودیت‌هایی برای گرفتن عکس و فیلم با شهروندان این کشور و بخصوص بانوان ایجاد می‌کند. در هنگام حضور در قطر، حین برگزاری مسابقات به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

لیست موارد ممنوع کشور قطر - الی گشت

قوانین مرتبط با نوشیدنی‌ های الکلی

حمل و خرید و فروش نوشیدنی‌های الکلی در کشور قطر ممنوع است. نوشیدن الکل در ملأ عام و مستی، جرم محسوب می‌شود. خاطیان به شش ماه حبس یا پرداخت سه هزار ریال قطری بعنوان جریمه محکوم می‌شوند.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی در بارهای مجوزدار رستوران‌ها، امکان‌پذیر است. در ضمن توجه داشته باشید که برای ورود به بارهای مجاز این کشور، محدودیت سن وجود دارد و مصرف الکل برای افراد کمتر از ۲۱ سال، جرم حساب می‌شود.

جمع بندی درباره لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی

در پایان یاد آور می‌شود که کشور قطر و مسئولان برگزاری رقابت‌ها، نظارت دقیقی بر اجرای قوانین و رعایت دستورالعمل‌های اجرایی مسابقات خواهند داشت. با در نظرگرفتن این موارد و رعایت لیست موارد ممنوع کشور قطر در جام جهانی ۲۰۲۲، سفری بدون دغدغه و به دور از حواشی احتمالی خواهید داشت و خاطرات زیبایی از این رویداد بزرگ برای شما به یادگار خواهد ماند.

بیشتر بخوانید:

صدور ویزای رایگان برای گردشگران جام جهانی

همکاری کلوپ اتومبیلرانی و جهانگردی در رویداد قطر ۲۰۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *