ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

احیای صنایع دستی فراموش شده همدان

معاون‌صنایع ‌دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی فراموش شده این استان خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، معاون‌صنایع ‌دستی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با تاکید بر احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی منسوخ شده، گفت: درهمین ارتباط هنرصنعت فراموش شده “مسگری” در استان احیا شده است.

 

هاشم مظاهری روز دوشنبه در حاشیه بازدید از کارگاه تولیدی مسگری استاد علی‌اله حاجی‌شفیعی در شهر قهاوند، افزود: از ۲۶۷ رشته صنایع دستی شناخته شده کشور، ۸۵ رشته آن در استان همدان فعال است که ضمن حفظ و احیای میراث نیاکان زمینه اشتغال بسیاری از مردم را نیز فراهم کرده است.

 

وی اظهار داشت: مسگری یکی از شعبات فلزکاری است و بنابر حدس باستان‌شناسان در حدود سه تا پنج هزار سال قدمت دارد. وی گفت: اولین اشیای فلزی ساخته شده به دست بشر مصنوعات مسی چکش کاری شده و کوچکی بوده که به نیمه اول هزاره چهارم پیش از تاریخ تعلق دارد.

 

به گفته وی، مس از همان ابتدا برای ساخت سنجاق‌های زینتی، مهره‌ها، سربنده و سایر لوازم شکار، تبر، آینه صیقلی و نیز ابزار تدافعی نظیر شمشیر، خنجر و کارد مورد استفاده قرار می‌گرفت که نمونه‌هایی از آنها در حفاری های تپه هگمتانه کشف شده است.

 

مظاهری افزود: پس از استخراج سنگ مس و تبدیل آن به ورقه‌های مسی، به دست صنعتگران سپرده می‌شود که با وسایل ساده‌ای چون چکش و قلم فولادی آنها را به ظروف مسی تبدیل کنند.

 

وی تصریح کرد: ساخت ظروف کوچک به صورت یک تکه و با استفاده از یک ورقه مسی شکل می‌گیرد که صنعتگر با چکش زدن باعث تغییر فرم و شکل‌پذیری آن می‌شود.

 

معاون صنایع‌ دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان تصریح کرد: رشته مسگری استان در حال منسوخ شدن است و این هنر برای احیا به حمایت و برنامه ریزی نیاز دارد که با وجود این کارگاه که یکسالی است فعالیت خود را در روستای یکانه شهر قهاوند آغاز کرده، فعالیت‌های خوبی برای حفظ و احیای این هنرصنعت انجام شده است.

 

وی اظهار داشت: معاونت صنایع ‌دستی برای احیای این رشته هنری به شیوه استاد شاگردی تعداد محدودی از علاقه‌مندان دارای استعداد را شناسایی و برای آموزش حرفه مسگری به کارگاه استاد هدایت می‌کند.

 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به اینکه سفال و سرامیک، مبل و منبت و چرم سهم مهمی از شاغلان بخش صنایع دستی استان را به خود اختصاص داده است، گفت: قالی بافی، معرق کاری، مرواربافی (حصیربافی)، مسگری، گیوه بافی، قلم زنی، طلاکوبی، سنگ تراشی، نقره کوبی، نقاشی، مینیاتور، تذهیب، شیشه گری، قاب سازی، کاشی هفت رنگ و صنایع فلزی نظیر چاقوسازی از دیگر صنایع دستی مهم استان همدان است.

 

پیام خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *