س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳
صنعت گردشگری

افزایش استقبال از رویدادهای گردشگری

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی با اشاره به وضعیت خوب صنعت گردشگری در این روزها گفت : برای رسیدگی به وضعیت سرویس های بهداشتی بین راهی باید متولی امر تعیین شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی) با اشاره به آنکه در ایام عید تا عید که برابر با عید قربان تا غدیر بود تعداد جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری به شدت افزایش یافت و در بیشتر استان‌های کشور شاهد برگزاری رویدادهای متعدد هستیم، گفت: از ابتدای امسال تا کنون شاهد برگزاری  رویدادهای متعدد گردشگری در قالب جشنواره‌های متنوع بودیم.

او ادامه داد: تعداد رویدادهای گردشگری نسبت به سال گذشته دو برابر شده و مورد استقبال قرار گرفته. جشنواره‌هایی با موضوعات مختلف برگزار شد. البته رویدادهای گردشگری به اینجا ختم نمی‌شود و در ایام محرم نیز در قالب سوگواره، آیین‌ها و مراسم مذهبی برگزار خواهد شد که به معرفی فرهنگی عزاداری ایرانی‌ها در ایام محرم می‌پردازد و عموما مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

فاطمی با اشاره به آنکه تعطیلات عید قربان تا غدیر فرصت مناسبی بود تا استان‌هایی با فاصله بیشتر مورد استقبال گردشگران قرار بگیریند، تصریح کرد: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، اردبیل و زنجام در بخش غربی مورد توجه قرار گرفتند و چهارمحال و بویراحمد نیز از جمله استان‌هایی هستند که ظرفیت اقامتی آن‌ها بیش از ۸۰ درصد پر شد. استان‌های شمالی طبق معمول بیشترین حجم سفر را دارند اما عمده مسافران در اقامتگاه‌های شخصی حضور داشتند. گلستان نیز حدود ۸۰ درصد رزرو شد. البته شاهد استقبال گردشگران از واحدهای بومگردی هستیم و نوع اقامت در روستاها تغییر یافته. به طور کل رویکرد جدید خانواده‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده در روستاها را شاهد هستیم. حتا تعدادی از روستاهای کوچک مورد توجه قرار گرفته. در این میان در برخی از استان‌هایی که به دلیل گرمای هوا با استقبال کمتر از سوی گردشگران روبه رو می‌شوند مانند فارس، یزد، خوزستان و کرمان بر اثر برگزاری رویدادهای گردشگری سبب شده تا مسافران جذب این استان‌ها شوند. این امر جالب توجه است که با برگزاری رویدادها شاهد توزیع سفر بودیم. برنامه ما آن است که در قالب رویدادهای گردشگری، شهرهایی که مسافر کمتری دارند را تبدیل به مقاصد سفر کنیم. البته نباید از شهرهای ییلاقی نیز چشم‌پوشی کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: در تعطیلات اخیر با چالش جدیدی در حوزه گردشگری روبه رو نشدیم و وضعیت اسکان بهتر شده بود و تعداد شکایات ما در این حوزه کاهش یافته. ترددها نیز در استان‌های شمالی بیشتر بود.

او درخصوص وضعیت سرویس‌های بهداشتی نیز گفت: جانمایی سرویس‌های بهداشتی جدید توسط شرکت مادر تخصصی ایران گردی و جهان گردی در حال انجام است و هنوز تمام نشده و درخصوص ساخت سرویس‌های بهداشتی جدید زود است که صحبت کنیم. وضعیت سرویس‌های موجود نیز در کمیته نمازخانه‌های بین‌راهی و سرویس‌های بهداشتی در دست بررسی است. در بحث نگهداری و بهره‌برداری از سرویس‌های بهداشتی با مشکلات زیادی از جمله اراضی‌ای که این سرویس‌ها در آن ساخته شده روبه رو هستیم. برخی از اراضی متعلق به شهرداری‌ها هستند که سعی ما برآن است تا همکاری بین شهرداری‌ها و بخش خصوصی ایجاد کنیم تا در قالب تفاهم‌نامه حفاظت و بهره‌برداری واگذار شوند. مسایل اراضی متعلق به دهیاری‌ها نیز در قالب تفاهم با شرکت دهیاری‌ها در حال حل شدن است. البته سرویس‌های بهداشتی ساخته شده در اراضی خصوصی نیز هستند که درحال صحبت با مالکان هستیم. قراردادهای واگذاری سرویس‌های بهداشتی بین راهی در حال انجام است. بهتر است متولی اصلی راه‌اندازی و نگهداری سرویس‌های بهداشتی موجود مشخص شوند.

فاطمی با تاکید برآنکه نیازمند ارائه خدمات متعدد در حوزه گردشگری و همچنین پیوست‌های گردشگری در بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری‌های کلان هستیم، گفت: تفاهم‌نامه‌هایی که با دستگاه‌های مختلف منعقد می‌شود از آن جهت است که پیوست‌های گردشگری در سیاستگذاری‌های کلی دستگاه‌های مختلف اعمال شود. تاکنون تفاهم نامه‌های متعددی داشته‌ایم و این تفاهم‌نامه‌ها به حل و فصل مسائل بین بخشی کمک می‌کند و ورود دستگاه‌های مختلف به حوزه گردشگری را تسهیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

حمایت از بخش خصوصی برای حضور در نمایشگاه های گردشگری

ضرغامی: راهبری تولید محتوا و معرفی میراث فرهنگی ایران در فضای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *