ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

افزایش خطر گاندوهای سیستان همزمان با تشدید بارش های فصل زمستان

همزمان با افزایش بارش های زمستانی در استان سیستان و بلوچستان احتمال تهاجمی شدن هر چه بیشتر گاندوهای سیستان و بلوچستان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بارش‌های زمستانی قلمروی گاندوها را تغییر می‌دهد، گفت: احتمال افزایش رفتارهای پرخطر و پرخاشگرانه گاندوها در فصل بارش‌های زمستانی وجود دارد.

زاهدان، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان، داود میرشکار درباره آخرین وضعیت زیستگاه‌ها و برکه‌هایی در سیستان و بلوچستان که زیستگاه گاندوها است، اظهار داشت: با توجه به بارش‌های اخیر و افزایش سطح آب در زیستگاه‌ها و برکه‌های منطقه، احتمال جا به جایی گاندوها با جریان آب و واکنش‌های پرخاشگرانه این حیوانات افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سیستان و بلوچستان افزود: قلمرو زیستی گونه‌های حیات وحش براثر حوادث طبیعی از قبیل سیل، خشکسالی یا جاری شدن روان آب‌های بارشی دچار تغییر و در بسیاری از موارد موجب تغییر مکان گونه‌های جانوری مثل گاندوها از زیستگاه اصلی می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر مکان گاندوها بر اثر جاری شدن بارش های اخیر و در نتیجه تغییر قلمرو زیستی موجب رفتار های پرخاشگرانه و تهاجمی از سوی گونه به دلیل حفظ قلمرو است و این هشداری جدی است به گردشگران و برخی جوامع محلی میزبان گاندو است تا ضمن مراقبت در فصل بارش ها، با مشاهده گاندوها در نزدیکی سکونتگاه های انسانی موضوع را بلافاصله به محیط زیست استان برای اقدامات حفاظتی و انتقال گاندو به زیستگاه امن، اطلاع رسانی کنند.

میرشکار تصریح کرد: گشت‌های یگان حفاظت محیط‌زیست استان با برنامه‌ریزی انجام‌ شده به‌ صورت مرتب و شبانه‌روزی، وسعت بسیار زیادی از مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های گونه‌ گاندو را تحت مراقبت دارد و به‌ محض اطلاع‌رسانی از سوی مردم و دوستداران محیط‌زیست، در محل حاضر و اقدامات مورد نیاز را انجام خواهد داد.

تمساح پوزه کوتاه مردابی گونه‌ای است که پراکنش جهانی آن منحصر به کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، نپال و بنگلادش بوده و در برمه(میانمار) نسل آن منقرض شده است. تنها زیستگاه این گونه در ایران نیز منطقه حفاظت شده گاندو  در «باهوکلات» در جنوب سیستان و بلوچستان است که زیستگاه‌های تمساح در آن از شهرستان سرباز در مسیر رودخانه سرباز شروع شده و پس از ادامه در مسیر این رودخانه و رودخانه باهوکلات به برکه «کلانی» در نزدیکی «هور باهو» ختم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *