د٫ فروردین ۲۷ام, ۱۴۰۳

اگر از زندگی‌تان احساس خستگی می‌کنید به این ۱۱ توصیه عمل کنید

بسیاری از افراد در طول زندگی خود بنا بر دلایل گوناگون و یا کار طاقت فرسا در زندگی احساس خستگی و قربانی بودن می‌کنند و این حس به مرور باعث افسردگی آنها می‌شود.

۱-به موسیقی با ضربان بالا در دقیقه گوش کنید

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، موسیقی با ضربان بالا در دقیقه (BPM)  می‌تواند راز احساس شادی و انرژی بیش‌تر باشد. موسیقی با ضربان بالا در دقیقه  به لطف توانایی آن در افزایش ضربان قلب و تاثیر انگیزشی سطح انرژی را بهبود می‌بخشد. بهترین موسیقی با ضربان بالا در دقیقه  برای افزایش انرژی از ۱۲۰ تا ۱۴۰ و بالاتر است. موسیقی مناسب برای رقص یا تمرین ورزشی در این محدوده قرار دارد. این درجه و نوع از موسیقی می‌تواند باعث ترشح دوپامین و نوراپی نفرین شود که قادر است  سطح انرژی را بهبود بخشد. بهترین زمان برای گوش دادن به موسیقی با ضربان بالا در دقیقه هنگام صبح یا زمانی است که در طول روز افت انرژی را تجربه می‌کنید.

۲- از روغن نعناع و اسطوخودوس استفاده کنید

رایحه درمانی می‌تواند بر سطح انرژی تاثیر مثبت بگذارد. استفاده از روغن نعناع اغلب با افزایش هوشیاری و قدرت مغز همراه است. استنشاق روغن‌های ضروری نیروبخش مانند اکالیپتوس ممکن است باعث آزاد شدن انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین شود که به نوبه خود می‌تواند سطح انرژی و خلق و خوی کلی را بهبود بخشد. به علاوه، برخی از روغن‌های ضروری مانند اسطوخودوس و بابونه می‌توانند اثر آرام بخشی داشته باشند، آرامش را در شب افزایش دهند و به یک الگوی خواب منظم منجر شوند.

۳- خود را مجبور به خندیدن کنید

هر چه سن مان بالاتر می‌رود کم‌تر می‌خندیم: نتایج مطالعات مختلف می‌گویند کودکان تقریبا ۱۵۰ بار در روز می‌خندند در حالی که بزرگسالان تا ۱۵ بار می‌خندند. این در حالیست است که خنده انتقال دهنده‌های عصبی خوبی را آزاد می‌کند. بنابراین، حتی اگر تمایلی به خندیدن واقعی ندارید به شکل مصنوعی بخندید  تا زمانی که واقعا کار کند! ممکن است در ابتدا اجبار به خندیدن عجیب به نظر برسد، اما برخی افراد در یوگای خنده شرکت می‌کنند که شامل حرکات و شیوه‌ای از تنفس است ک باعث خنده می‌شود. اگر احساس می‌کنید این تلاش بیش از اندازه اجباری می‌باشد یک برنامه کمدی را هنگام شب یا یک پادکست کمی را حین رفتن به محل کار تماشا کرده یا گوش دهید.

۴-صدای زنگ آلارم گوشی تان خود را تغییر دهید

صدای زنگ هشدار مداوم آلارم گوشی تلفن همراه تان را تغییر دهید. در عوض، بهتر است با نوای موسیقی‌ای که دوست دارید از خواب بیدار شوید. موسیقی به خاطر چسبیدن به حافظه و برانگیختن احساسات و عواطف شناخته شده است. در نتیجه، بهتر است با اهنگی که دوست دارید بیدار شوید تا احساس خوبی داشته باشید.

۵- دوش آب سرد بگیرید

دوش آب سرد دو تا سه بار در هفته می‌تواند خلق و خو و سلامت شما را تقویت کند. دوش آب سرد می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد و یکی از موارد برجسته افزایش سطح انرژی به ویژه در صبح‌هایی می‌باشد که احساس خستگی می‌کنید. آب سرد سیستم عصبی را تحریک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد که می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد. این قابلیت برای مقابله با خستگی صبحگاهی و غلبه بر کسل بودن هنگام ناهار مفید است. دوش آب سرد باید زمانی که برای اولین بار وارد برنامه هفتگی تان می‌شود به یک تا دو دقیقه محدود شده و به تدریج به مدت زمان حدودا پنج تا هشت دقیقه یا بیش‌تر افزایش یابد.

۶-رنگ‌های روشن بپوشید

رنگ لباس خود را از شب قبل برنامه ریزی کنید تا هنگام صبح دغدغه انتخاب لباس را نداشته باشید. اطمینان حاصل کنید که از رنگ‌های زرد، نارنجی، صورتی یا قرمز نیروبخش استفاده می‌کنید. اگر می‌دانید روز سختی در پیش دارید ممکن است ترجیح دهید لباسی راحت بپوشید.

۷-فهرست کار‌هایی که نباید انجام دهید را بنویسید

یک فهرست از کار‌های که باید انجام دهید و یک فهرست از کار‌هایی که نباید انجام دهید را آماده کنید. موارد موجود در فهرست کار‌هایی که نباید انجام دهید فعالیت‌های غیرقابل مذاکره‌ای هستند که روزانه انجام نمی‌دهید. شاید به سادگی به آن کار‌ها نه گفته یا آن‌ها را برون سپاری کنید. انجام این کار باعث می‌شود انرژی خود را به چیز‌هایی که در زندگی خود نمی‌خواهید اختصاص دهید و به طور خودکار آن انرژی را به کار‌هایی که می‌خواهید انجام دهید هدایت کنید. این می‌تواند اتو کردن، پخت و پز هر روز (با پخت و پز دسته جمعی برای چند ساعت در آخر هفته) یا هر چیز دیگری باشد. یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای پیشرفت در زندگی نه گفتن به فعالیت‌هایی است که در حال حاضر مانعی در مقابل  روند حرکت شما هستند.

۸-یک یادداشت تشکر بنویسید

هر کاری که انجام می‌دهید قدری مکث کنید. در همان لحظه به کسی فکر کنید که به طور خاص قدردان او هستید زمانی که آن شخص به ذهن تان متبادر می‌شود آن چه می‌توانید را از احساسات تان با جزئیات درباره اش بنویسید هر چه دقیق‌تر بنویسید بهتر است. هنگامی که این کار را به پایان رساندید با آن فرد تماس گرفته و آن چه در موردش نوشته اید را به او بگویید. اگر خجالتی هستید به جای آن می‌توانید یک پیام صوتی را برایش ارسال نمایید. صدا حامل احساسات است و عاطفه چیزی بیش از انرژی در حرکت نیست. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که اگر در حال حاضر دوران سختی را پشت سر می‌گذارید این کار بیش‌ترین تاثیر را بر سطح انرژی و احساس شادی شما خواهد داشت.

۹-تمرینات ورزشی در خانه

ده دقیقه وقت بگذارید و یک تمرین سریع اینتروال با شدت بالا (HIIT) در اتاق نشیمن خود داشته باشید. این شامل تمرینات کوتاه مدت با حداکثر شدت و به دنبال آن استراحت است. برای مثال، ۴۵ ثانیه پرش اسکات یا دویدن در محل را انجام داده و به دنبال آن ۱۵ ثانیه استراحت کنید. ورزش نه تنها در سلامت جسمانی بلکه در سلامت روانی مان نیز نقش حیاتی دارد. سطح هورمون‌های مسئول شادی بخشی پس از ورزش افزایش می‌یابد. مشخص شده که شرکت در یک جلسه تمرین سریع اینتروال با شدت بالا روحیه را تقویت می‌کند. این نوع ورزش‌های کوتاه و شدید هم چنین به کاهش سطح استرس کمک می‌کنند که می‌تواند تاثیر زیادی بر خلق و خو داشته باشد.

۱۰- داوطلب شوید

تحقیقات حتی نشان داده که کار داوطلبانه برای سلامتی مفید است. کار داوطلبانه می‌تواند برای خلق و خوی تان اثری معجزه آمیز داشته باشد. کار داوطلبانه نه تنها حس موفقیت را برای تان به ارمغان می‌آورد بلکه باعث ایجاد تعامل با دیگران می‌شود و به شما احساس اجتماعی بودن و تعلق خاطر به جامعه را می‌دهد. کار داوطلبانه در یک مرکز خیریه یا در یک آشپزخانه می‌تواند برای تقویت روحیه تان مفید باشد.

۱۱-به دوران کودکی بازگردید

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان یا خوردن دسر دوران کودکی باعث تقویت فوری خلق و خوی شما می‌شود. هر فعالیتی که شما را به یاد کودکی می‌اندازد مانند دوچرخه سواری، بولینگ یا شیرینی پزی می‌تواند معجزه کند. همه این‌ها به لطف احساس نوستالژی است. گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه تان از دوران کودکی تان که اکنون در مغزتان حک شده‌اند واقعا می‌تواند به تقویت روحیه تان کمک کند و شما را به خاطرات و احساسات مثبت و دور از کشمکش‌های زندگی دوره بزرگسالی بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *