پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
گردشگری سلامت

ایران در گردشگری سلامت جهان چه جایگاهی دارد؟

 کشور ایران به علت داشتن آب و هوای بسیار عالی و مناطق طبعی بکر و دست نخورده همچنین داشتن تجهیزات پزشکی به روز و پیشرفته از لحاظ گردشگری سلامت و درمانی بسیار غنی بوده و ظرفیت گردشگرپذیری بالایی دارد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ ایران با آب و هوایی چهار فصل و جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیار، می‌تواند مقصدی بسیار محبوب برای گردشگران از سراسر جهان باشد. صنعت گردشگری در ایران در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و افراد زیادی برای تفریح، تحصیل و درمان به آن سفر می‌کنند. یکی از شاخه های مهم صنعت گردشگری در دهه اخیر، گردشگری سلامت است. ایران با داشتن تجهیزات پزشکی پیشرفته و پزشکانی توانا در حوزه درمان در میان همه کشور‌های جهان از جایگاه بالایی برخوردار می‌باشد؛ اما با همه‌ی این‌ها کشور ایران در حوزه گردشگری سلامت از جایگاه خوبی برخوردار نیست که دلیل آن تبلیغات نامناسب می‌باشد، برای بالا بردن جایگاه ایران در این شاخه از گردشگری باید دولت و شبکه بهداشت با همدیگر اقدامَاتی جهت رونق بخشیدن صنعت گردشگری سلامت  انجام دهند.

گردشگری سلامت چیست؟

یکی از انواع گردشگری که در سال های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است، گردشگری سلامت می‌باشد. به افرادی که  با هدف درمان محل اقامت خود را ترک کرده و به جای دیگری می‌روند گردشگران سلامت و به نوع سفر آن‌ها گردشگری سلامت گفته‌ می‌شود، برای این نوع سفر افراد ویزای متفاوت از ویزای تفریحی دریافت می‌کنند، که ویزای درمانی نام دارد. این نوع از گردشگری امروزه بسیار پررونق بوده  و از دلایل رواج این نوع از گردشگری می‌توان به هزینه های بالای زندگی در برخی کشورها، آسانی سفرهای بین المللی و بالا رفتن سطح تجهیزات و دانش پزشکی برخی کشورها اشاره کرد. گردشگری سلامت انواع درمان ها از جمله طب سنتی، آب درمانی، روش های مدرن پزشکی و حتی گل درمانی را شامل می‌شود. این نوع از گردشگری در واقع شامل دو بعد گردشگری و درمان است ‌که هر دو از سودآورترین صنعت های ده اخیر هستند. تاریخچه گردشگری سلامت به ۴۰۰۰ سال برمی‌گردد که سومریان اقدام به ساخت مجتمع های سلامت در نزدیکی چشمه های آب گرم کردند، قبل از سومریان هندی ها با ترویج یوگا و طب آیورودا در ۵۰۰۰ سال قبل به نوعی شروع کننده این صنعت بوده‌اند، بعد از سومریان، رومیان با ساختن حمام ها و چشمه های آب گرم و یونانیان با ساختن مراکز سلامت سیکلوپیا گردشگری سلامت را رونق بخشیدن. گردشگری سلامت خود به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه برایتان شرح داده ایم
●    گردشگری طبیعت درمانی: گردشگری برای استفاده از خدمات درمانی طبیعی از جمله  چشمه های آب گرم، دریاچه نمک، آفتاب، ماساژ طبی، لجن طبی و حمام گیاهی را گردشگری طبیعت درمانی می‌گویند.
●    گردشگری پزشکی: رایج ترین نوع گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی می‌باشد، که به منظور درمان بیماری، انجام جراحی و چک آپ گردشگران در کشور هایی با امکانات پزشکی بالا و هزینه هایی مناسب انجام می‌شود.
●    گردشگری تندرستی: در این نوع از گردشگری سلامت، گردشگر برای سلامت روح خود، استراحت و دوری از شلوغی ها و روزمرگی ها به سفر می‌روند.
استاندارد های ipd مخفف international patient department  مجوزی برای بیمارستان ها و مراکز سلامت است، که طبق آن بیمارستان ها مجوز درمان بیماران بین المللی را دارند. استاندارد یا قوانین ipd را در ادامه برایتان شرح می‌دهیم.
۱.    برآورد هزینه درمان و اعلام به مسافر قبل از سفر
۲.    انجام کارهای پذیرش و مراحل درمان
۳.    هماهنگی با امور مالی، پزشک مورد نظر و…
۴.    فراهم کردن آپشن هایی مثل رزرو هتل، ترجمه، استقبال از بیمار و تفریحات بیمار

مراکزی که در ایران دارای این مجوز هستند را در ادامه برایتان نام برده ایم.

مشهد: بیمارستان های امام رضا، مادر، موسی بن جعفر، بنت الهدی، اکبر، جوادالائمه و پاستو نو‌.
تهران: بیمارستان های صدیقه الزهرا، فارابی، شریعتی، مرکز قلب تهران، یاس و روئین تن آرش.
شیراز: بیمارستان های مرکزی، دنا، کوثر، بوعلی سینا، اردیبهشت و خدادوست.
اهواز: بیمارستان های آپادانا و آریا.

گردشگری سلامت

پتانسیل های گردشگری سلامت در ایران

ایران به دلیل وجود تجهیزات پزشکی پیشرفته، داشتن پزشکانی مجرب و هزینه های مناسب به مقصد مهمی برای گردشگران حوزه سلامت تبدیل شده است. گردشگران سلامت در ایران دو دسته می‌باشند، دسته اول مسافرانی از کشورهای همسایه از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و عمان که برای انجام جراحی ها و درمان بیماری ها مراجعه می‌کنند، و دسته دوم مسافرانی که از کشورهای پیشرفته برای انجام جراحی های زیبایی به ایران سفر می‌کنند. ایران دارای پزشکان و متخصصان با استعدادی به خصوص در زمینه های  درمان ناباروری و جراحی های زیبایی می‌باشد که  اگر به آن درست پرداخته شود می‌تواند گردشگری سلامت را در ایران پررونق سازد، همچنین پتانسیل های بسیاری برای پررونق سازی گردشگری سلامت در ایران وجود دارد از جمله خدمات با کیفیت بالا و هزینه های مناسب، چهار فصل بودن، وجود بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب گرم، داشتن جاذبه های طبیعی درمانی، جاذبه های تاریخی و فرهنگی و مراکز درمانی مدرن. این کشور از توانایی پزشکی بالایی برخوردار است، برای نمونه می توان به داروهای نوترکیب، سلول‌های بنیادی، درمان انواع سرطان، درمان ناباروری و چشم پزشکی پیشرفته اشاره کرد، این توانایی ها در کنار پایین بودن هزینه درمان در مقایسه کشورهای دیگر، می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای رونق بخشیدن به گردشگری سلامت باشد. در کل برای جذب گردشگران سلامت باید از۵ اصل اساسی برخوردار بود، اول مهارت و دانش، دوم تکنولوژی ها و امکانات پیشرفته، سوم داشتن استاندارد جهانی، چهارم مقررات درست کشورها و پنجم هزینه های مناسب؛ ایران در هر ۵ آیتم در جایگاه مناسبی قرار دارد و از پتانسیل بسیار بالایی برای گردشگری سلامت برخوردار می‌باشد.
شهرهایی که در ایران برای گردشگری سلامت مناسب هستند عبارت هستند از مشهد به دلیل رفت و آمد زیاد عراقی ها، تهران به دلیل تجمع تعداد زیادی مراکز درمانی و سلامت در آن، شیراز به دلیل رفت و آمد مسافرانی از عمان و امارات متحده و اهواز به دلیل زبان و فرهنگ مشترک با کشورهای عربی. همچنین استان هایی که در ایران پذیرای بیش‌ترین گردشگران سلامت  بوده اند عبارتند از استان یزد، استان مازندران و استان اردبیل.

چرا گردشگران سلامت از سفر به ایران امتناع می کنند؟

کشور ایران‌ با وجود داشتن تمامی امکانات مناسب برای جذب گردشگران‌ سلامت، دارای جایگاه مناسبی در این صنعت نمی‌باشد، این امر به دلایل مختلفی از جمله رقبایی چون ترکیه و هندوستان که در برخی بخش ها از ایران بهتر عمل کرده اند، تبلیغات نامناسب، عدم توجه موسسات مربوط به تعرفه ها، تکریم‌ها، برخورد ها و فرایند انسانی و اخلاقی، عدم مسئولیت پذیری افراد و عدم پذیرش اشتباهاتشان اتفاق افتاده است. گردشگران به دنبال مقصدی مناسب از نظر دانش، هزینه، مسئولیت پذیر و برخورد مناسب افراد هستند و ایران باید به دنبال تقویت ضعف های خود در این زمینه باشد، اگر اقدامات لازم برای برطرف کردن ضعف ها و رونق بخشیدن به گردشگری سلامت انجام نشود، کشور ایران درآمد این بخش سودآور را از دست خواهد داد. این کشور در حوزه گردشگری سلامت رقبای بسیار زیاد و توانمندی دارد از جمله برونئی، مجارستان، کاستاریکا، بریتانیا، لیتوانی، هندوستان، اسپانیا، ژاپن، کوبا، چین، اردن، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و امارات متحده؛ که این رقبای قدرتمند در این حوزه یکی دیگر از دلایل امتناع گردشگران سلامت از سفر به ایران است. رونق صنعت موجب بالا رفتن جایگاه ایران از نظر اجتماعی، سیاسی و علمی می‌شود، در نتیجه فقط جذب گردشگر هدف ما نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید:

توسعه توریسم سلامت در استان گیلان با راه اندازی پت.اسکن

شناسایی دو نوع جدید آنفلونزای مرغی در آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *