پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

برگزاری جشنواره گل نرگس در شهرستان جویبار

جشنواره گل های نرگس در شهرستان جویبار برگزار شد. این شهرستان  رتبه نخست را در سطح استان مازندران و رتبه سوم را در سطح کشور در بخش گل نرگس دارد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، جشنواره تولید کنندگان گل نرگس در حالی برگزار شد که تولید کنندگان به خواسته واقعی خویش که همان دسترسی به بازار هدف بوده و نرسیدند.

استان مازندران به‌دلیل وجود مواهب طبیعی و جاذبه‌های تاریخی یکی از قطب‌های مهم گردشگری در سطح کشور است که برگزاری جشنواره‌ها  می‌تواند نقش به‌سزایی در جهت معرفی بیشتر این جاذبه‌ها داشته باشد و همه باید برای رسیدن به این اهداف تلاش کنیم.

کشاورزان با تلاش خودشان به آنچه دارند رسیدند، مسؤولان باید در جهت رشد و بالندگی این ظرفیت‌ها تلاش بیشتری کنند و بیش از پیش گام بردارند.

 غلام‌رضا سعیدی مدیر جهاد کشاورزی جویبار با اشاره به برپایی جشنواره گل نرگس در شهرستان جویبار با بیان اینکه شهرت شهرستان جویبار در بخش کشاورزی است،گفت: ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان در بخش کشت‌های اساسی و محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان جویبار نگین استان مازندران و کشور در زمینه کشت محصولات کشاورزی به شمار می رود و ظرفیت بالایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان اینکه شرایط پرورش گل نرگس بدلیل وجود ۱۸ کیلومتر اراضی نوار ساحلی و زمین‌های کم بازده با خاک‌های سبک در این شهرستان مهیا است، اضافه کرد: این شهرستان  رتبه نخست را در سطح استان مازندران و رتبه سوم را در سطح کشور در بخش گل نرگس دارد.

این مسؤول با بیان اینکه حدود ۶۶.۵ هکتار اراضی زمین‌های کم بازده با ۹۸ بهره بردار تبدیل به پرورش گل نرگس شده است، افزود: تاکنون کمتر از ۱۰ درصد گل نرگس برداشت شده است و پیش‌بینی می‌شود امسال در هر متر مربع ۱۵ شاخه گل نرگس برداشت داشته باشیم.

سعیدی با اشاره به وجود ۸۱ آببندان در سطح این شهرستان اظهار کرد: حدود ۲ هزارو ۳۱۹ هکتار از اراضی این شهرستان به آببندان‌ها اختصاص دارد و بیش از ۵۰ درصد مصرف آب اراضی در بخش زراعت برنج و کشت‌های اساسی از این آب‌بندان‌ها تغذیه می‌شود.

 وی به صادرات محصولات استراتژیک و اساسی و مرکبات در این شهرستان با همکاری شرکت روماک گستر اشاره کرد و گفت: ۴هزار و ۸۱۳ هکتار اراضی باغات این شهرستان به کشت مرکبات اختصاص دارد.

در این جشنواره از تولیدکنندگان برتر حوزه کشاورزی شهرستان جویبار تقدیر شد.

این جشنواره‌ها فقط برای معرفی کردن گل نرگس است و نتوانسته مشکلات تولیدکنندگان را به گوش مسؤولان برساند که حسین نظری تولید کننده گل نرگس ساکن شهرستان جویبار روستای کردکلا ست که با دو هکتار زمین ۴۰ سال به پرورش گل نرگس مشغول لست‌

وی وضعیت گلدهی امسال را ۳۰ درصد سال گذشته و قیمت گل نرگس را بین دو تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان ذکر کرد و نداشتن بیمه گل نرگس و مجوز و وسیله حمل و نقل و بازار فروش این محصول را از جمله مشکلات این بخش برشمرد.

 قهرمان نظری دیگر تولیدکننده گل نرگس که ۳۰ سال سابقه پرورش گل نرگس با ۵ هکتار زمین دارد، بیان کرد: با وجود اینکه به کل کشور فروش داریم ولی فروش این محصول سخت است و در زمینه بیمه این محصول و حمل و نقل مشکل داریم.

 نظری درباره برگزاری جشنواره گل نرگس، بیان کرد: این جشنواره ها فقط برای معرفی کردن گل نرگس است و نتوانسته مشکلات تولیدکنندگان را به گوش مسوولان برساند.

 لازم به ذکر است روستای کردکلا با بیش از ۳۰ هکتار اراضی کشاورزی پرورش گل نرگس یکی از بزرگترین روستاهای تولیدکننده گل نرگس در این شهرستان است و زمان برداشت گل نرگس ۴۰ روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *