چ٫ آذر ۲۱ام, ۱۴۰۳

دختری با «گوشواره مروارید» به موزه ملی امستردام می رود

بزرگترین، اولین و شاید آخرین نمایشگاه اثار ورمیر در موزه ملی آمستردام در حالی برگزار می شود که قرار است تابلوی «دختری با گوشواره مروارید» به همراه چند تابلوی هنری معروف در کشورهای مختلف جهان برای حضور در این نمایشگاه با قیمت بسیار بالایی به امانت گرفته شوند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، موزه ملی امستردام (موزه رایکس) قصد دارد تابلوی «دختری با گوشواره مروارید» را از موزه مائریتشویس در لاهه به امانت بگیرد تا در سال ۲۰۲۳ میزبان بزرگترین نمایشگاه اثار یوهانس ورمیر هنرمند مشهور هلندی باشد. البته این تنها امانت موزه ملی امستردام نیست و قرار است تابلوی دختری در حال خواندن نامه کنار پنجره با کوپیدو که به تازگی مرمت ان به پایان رسیده را هم از موزه درسدن المان و دیگر اثاری که شرایط مناسب سفر دارند را از موزه‌ها و موسسات هنری گرد هم بیاورد.

کارشناسان موزه رایکس می‌گویند این بزرگترین، اولین و شاید اخرین نمایشگاه بیشتر اثار ورمیر باشد که در این موزه برگزار می‌شود چرا که رقابت بین موزه‌ها احتمالا بعد از این چنین همکاری‌هایی را بعید می‌سازد.

به نظر می‌رسد تابلوی دختری با گوشواره مروارید که در سال ۱۶۶۵ نقاشی شد معروفترین اثر ورمیر باشد. این نقاش هلندی در مجموع ۳۵ شاهکار خلق کرده که ۲۳ اثر ان حدود ۲۶ سال پیش در لاهه به نمایش درامدند.

تاکو دیبیتس، مدیر موزه ملی هلند می‌گوید نمایشگاه این موزه از نمایشگاه لاهه بزرگتر خواهد بود و اصلا انتظار نداشته که قدمت این اثار و رقابت شدید بین گالری‌ها و موزه‌ها برای جذب بازدیدکنندگان چنین مجموعه‌ای را دوباره دوباره دور هم جمع کند. او در ادامه می‌گوید امانت گرفتن اثار ورمیر از سال ۱۹۹۶ به مراتب سخت‌تر شده است.

از زندگی شخصی و موضوع اثار یوهانس ورمیر، هنرمندی که در دلفت در هلند کار و زندگی می‌کرد، اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. شاید به این دلیل که زمانی که در سال ۱۶۷۵ و در سن ۴۳ سالگی درگذشت چندان نقاش شناخته شده‌ای نبود.

تحقیقات جدید روی اثار او نشان می‌دهد که از رنگ دانه‌هایی گران قیمت در اثارش استفاده کرده‌است و این کشف تا حدودی دلیل ابعاد کوچک اثارش را توضیح می‌دهد.

از آثار امانتی این نمایشگاه که از تاریخ ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ اغاز می‌شود می‌توان از دختری با گوشواره مروارید، تابلوی جغرافیدان از فرانکفورت، خانمی در حال نوشتن نامه با خدمتکارش از گالری ملی ایرلند در دوبلین و تابلوی زنی با ترازو از گالری ملی هنر در واشنگتن نام برد.

مدیر موزه ملی هلند می‌گوید: «مذاکره با موزه‌ها برای دستیابی به حداکثر تعداد آثار در حال انجام است. فکر می‌کنم که داشتن تمام اثار ورمیر غیرممکن است اما توانستیم تابلوهای زیادی را امانت بگیریم بیشتر از چیزی که ارزو داشتم.

گرداوری این تعداد اثار کنار هم فرصتی درخشان برای محققان و عموم مردم است که پیش از این نتوانستند ورمیر را به این شکل مطالعه کنند. بررسی و مقایسه اثار یک نقاش در موزه‌های مختلف واقعا سخت است.»

موزه رایکس هم خود صاحب چهار شاهکار از این هنرمند است.

مارتین گوسلینک، مدیر موزه مائریتشویس، نیز می‌گوید: «دختری با گوشواره مروارید، مشهورترین دختر هلند در جهان است. ما شدیدا دلتنگش خواهیم شد، اما نمایشگاه ورمیر بدون دختری با گوشواره مروارید، نمایشگاه ورمیر نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *