ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

فصل میزبانی تالاب هیرم فرا رسید

تالاب هیرم شهرستان اوز که به عنوان نگین گردشگری جنوب فارس معرفی می شود همزمان با فصل پاییز میزبان پرندگان مهاجری است که از چند روز پیش برای زمستان گذرانی خود به سوی این تالاب آمده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، تالاب ها محیط‌هایی هستند که مشخصه آنان چیزی میان خشکی و آب است، ممکن است همواره دارای آب باشند یا اینکه گاه خشک و گاهی دارای آب باشند.

تالاب بکر و زیبای هیرم(hirm) در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری شهرستان اوز استان فارس، در حد فاصل رشته‌کوه قلات در مسیر اوز به بنارویه بین روستاهای کوره و هیرم قرار گرفته است و طبیعت چشم نوازی که دارد باعث پیدایش روستاهای کوره، هیرم، قلات و گلار در مجاورت خود شده است‌.

هیرم به عنوان نگین گردشگری و از جاذبه‌های منحصر به فرد زیست محیطی در جنوب استان فارس محسوب می‌شود،تالابی دائمی و چشم نواز در گرم و خشک ترین منطقه جنوبی استان فارس با تنوع زیستی بی نظیر در وسعت ۴ هزار هکتاری با عمق ۳ متری و دارای آب شور است که با جاذبه های چشم نواز چشم به راه طبیعت گردان است.

جوشش چشمه‌های آب گرمی که در نزدیکی تالاب هیرم قرار گرفته اند  از جاذبه های مختص این تالاب بی نظیر است که همواره گردشگران بسیاری را چه برای تفریح و چه درمان به خود جلب می کند. چشمه های آب گرم تالاب هیرم با توجه به خواص متعددی که در زمینه درمان بیماری های مختلف پوستی،دردهای عضلانی، تسکین اعصاب،تنظیم فشار خون وغیره دارند می توانند پذیرای گردشگران باشند تا علاوه بر دیدن زیبایی های چشم نواز تالاب هیرم، راه تسکینی هم برای دردهای خود بیابند و جسم و روحشان نواخته شود.

هیرم، میزبان پرندگان مهاجر

تالاب هیرم شهرستان اوز که از روزگاران دور پذیرای پرندگان مهاجر مختلف بوده است، اینک در آستانه ای که اکثریت تالاب های استان فارس رو به خشکی نهاده اند، هنوز مهمان نوازی خودش را حفظ کرده است و همپای مهارلوی کهن و خسته هرساله با شروع فصل پاییز و سرما میزبان مهمانان و مهاجران ویژه ای است که برای زمستان گذرانی به این تالاب می آیند؛ پرندگانی چون درنا، چنگر، فلامینگو، کفچه نوک و غاز مهمانان زمستانی هیرم هستند، در حاشیه  این تالاب نی‌زارهایی هم دیده می‌شود که مخفیگاه خوبی برای خرچنگ‌هاست.

کارشناس محیط زیست لارستان درباره کوچ زمستانی پرندگانی که به تالاب هیرم می آیند گفت: تالاب هیرم امسال هم پذیرای جمعیت بزرگی از پرندگانی است که برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت کردند، این پرندگان مهاجر شامل درنا، فلامینگو، انواع اردک و حواصیل است.

استادزاده افزود: حدود یک ماه دیگر سرشماری پرندگان آغاز و پیش بینی می‌شود امسال این تالاب با افزایش ۴۰ درصدی مهاجرت پرندگان رو به رو شود.
تالاب هیرم سالانه پذیرای ۴ هزار پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی نظیر اردک سرسبز، کفچه نوک، فلامینگو، حواصیل خاکستری، پلیکان، درنا، اگرت و چنگر، انواع پرندگان شکاری مانند سنقرتالابی و سارگپه و سایر پرندگان کنار آبزی است.

استان فارس دارای ۱۱ تالاب محلی، ملی و بین المللی است که روزگاری پذیرای پرندگان مهاجر بود، اما امروز این تالاب‌ها بجز مهارلو و هیرم لارستان که میزان کمی آب دارند، مابقی به به سمت و سوی خشکی گرویده اند. به گفته کارشناسان محیط زیست فارس، خشکسالی، بارش کم، حفر چاه‌های غیر مجاز، مصرف بی رویه از سفره آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و سد‌ها از عوامل خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس است.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *