ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

مسجدی از جنس شیشه در اصفهان

مسجد شیشه ی اصفهان یادگار دوران صفوی یکی از قطب های مهم گردشگری زیارتی این استان محسوب می شود و همه ساله برای بازدید گردشگران علاقه مند آماده می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مسجد شیشه، بنای کوچکی در شهر اصفهان است که در کوچه مشهور به باغ قلندرها قرار دارد و قدمت آن به دوران صفوی بازمی‌گردد. صحن کوچک آن را در دوره اخیر با طاق شیشه‌ای پوشانده‌اند؛ از این رو به آن «مسجد شیشه» نیز می‌گویند.

اصفهان را به‌غیر از قطب گردشگری و تاریخی می‌توان یکی از قطب‌های مهم گردشگری زیارتی نیز نامید. برای هر گردشگری، شیرین و دل‌چسب است که نماز خود را در یک مسجد تاریخی اقامه کند؛ مسجدی که می‌داند مردم از صدها سال پیش در آن نماز می‌خواندند و هر سجاده‌اش یادگار ایرانی‌های گذشته است.

مساجد همیشه مکانی امن برای دل‌های کسانی است که به کمی آرامش و تنها بودن نیاز دارند و برای راز و نیاز با خالق خود، دنبال خلوتی هستند که بدون دغدغه سفره دل بگشایند. بسیاری از مساجد قدیمی اصفهان همچنان استوار و پابرجا، برپاکننده مراسم مختلف مذهبی و فرهنگی هستند. وجود مساجد قدیمی در اصفهان علاوه بر فضائل مذهبی، سبب جذب گردشگرها و مسافرهای بسیاری نیز شده است. مسافرهایی از سراسر جهان که محو زیبایی‌هایی مسجد می‌شوند و این علاقه و جذب گردشگر، نشان از عظمت و تأثیرگذاری مساجد دارد.

مسجد شیشه در کوچه مشهور به باغ قلندرها واقع است که مسجد حکیم را به بازار بزرگ اصفهان متصل می‌کند. این مسجد در زمان شاه سلیمان صفوی و توسط محمدقاسم زاهد مشهور به «خلوت‌نشین» بناشده است.

این مسجد در زمان شاه سلیمان صفوی توسط محمدقاسم زاهد مشهور به خلوت‌نشین بناشده است.

داخل مسجد به علت تعمیراتی که در آن صورت گرفته، از حالت قدیمی خود خارج‌شده؛ اما محراب جنوبی آن که تزئینات کاشی‌کاری دارد به حالت اصلی باقی‌مانده است.

محراب مسجد شیشه، دارای تزئینات کاشی‌کاری بوده و کتیبه این محراب به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی لاجوردی است. کتیبه سردر مسجد نیز به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی لاجوردی نوشته‌شده که دارای تاریخ ۱۱۰۰ هجری قمری است.

این بنای صفوی ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۶۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *