چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

“نان لوله” بیرجندی در فهرست میراث ناملموس ثبت شد

مسئول واحد پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبتِ شیرینی “نان لوله” بیرچندی در فهرست میراث ناملموس(معنوی) خبر داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ «احمد برآبادی» مسئول واحد پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی امروز، اظهار داشت: نان لوله یکی از شیرینی های اصیل مردم بیرجند است که توسط بانوان بیرجندی پخته می شود.

وی افزود:این شیرینی بسیار لذیذ و خوشمزه از مواد اولیھ آرد، تخم مرغ، شکر و همچنین برای عطر و مزه آن ازگلاب ، هل سائیده و زعفران استفاده می شود.

وی ادامه داد: این شیرینی قالبی از جنس چدن با دسته های بلند دارد . قالب را روی چراغ یا گاز می گذارند و از مایع تھیه شده داخل قالب می ریزند و بعد از پخت آن را در حالی که داغ است به شکل لوله می پیچند و چون به شکل لوله درست می شود نام آن را هم نان لوله می گویند.

مسئول واحد پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: هم اکنون بیشتر بانوان بیرجندی قالب نان لوله را دارند و در خانه ها پخت می شود.

همچنین توسط بانوان در کارگاه های شیرینی پزی پخته شده و در مغازه های شیرینی فروشی به فروش می رسد.
این شیرینی برای پذیرایی از مھمان و همچنین در جشن ها و بعضی اوقات در عروسی مصرف می شود.

وی گفت: علاوه بر این به عنوان سوغات به شھرهای دیگر هم فرستاده می شود.

به گفته برآبادی  این شیرینی در بیشتر ماه های سال تهیه و استفاده می شود اما در اواخر اسفند و استفاده این شیرینی برای نوروز بیشتر است.

 

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *