پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳
سیل در تفرجگاه سلطان شهباز

نجات جان گردشگران از سیل تفرجگاه سلطان شهباز

در سیل چند روز اخیر استهبان دو جوان موتور سوار با اطلاع رسانی به موقع توانستند جان گردشگران تفرجگاه سلطان شهباز را از مرگ حتمی نجات دهند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ در میان هجوم نابهنگام سیلاب در تفرجگاه سلطان شهباز، اتفاق‌های ناب و دیدنی هم رخ داد که با یادآوری آن تلخی حادثه کمرنگ می‌شود؛ مثل حضور دو موتورسوار که با اطلاع‌رسانی به موقع خود، جان افراد بسیاری را در بحبوبه سیل نجات دادند.

دردِ دلم تازه شد. خاطره سیل نوروز ۹۸ در شیراز. سیل بنیان‌کن دروازه قرآن. سیلابی که ماشین‌ها را با خود می‌برد. نوعروس و تازه‌داماد شمالی که در سفر ماه عسل، جان باختند.

حالا هم درد آن روزها که جنازه پشت جنازه درمی‌آمد، زنده شد. و دشوارترین آن کودکان جان باخته بودند. همچنین مادری که پس از مرگ، هنوز کودک خود را در آغوش می‌فشرد.

دقایقی هیاهوی نشاط کودکی‌شان در میان درختان و عبور آب روان از زیر درختان را تجسم می‌کنم که چگونه با هجوم سیلاب، به یکباره لحظات خوشایند به تیرگی کشیده شد.

پس از وقوع سیل در تفرجگاه سلطان شهباز استهبان، گروه‌های امدادی مردمی و مسئولان در محل حاضر شدند و طی دو روز به جستجوی جان‌باختگان و مصدومان پرداختند.

کمک‌های همدلانه و جهادی در مواقع بحران، همیشه مردم را به هم نزدیک‌تر کرده و این روحیه در وجود اکثریت هموطنان ما نهفته است که در چنین شرایطی، بالفعل می‌شود.

اما در این میان، اتفاق‌های ناب و دیدنی هم رخ می‌دهد که با یادآوری آن تلخی حادثه کمرنگ می‌شود. مثل حضور دو موتورسوار که با اطلاع‌رسانی به موقع خود، جان افراد بسیاری را در بحبوبه سیل نجات دادند.

اقدام به هنگام جوان روستایی که جان تعداد بسیاری را نجات داد

یکی از این ناجیان، جوانی است اهل روستای باغ‌شاد در مجاورت امامزاده سلطان شهباز. کارگر مزرعه پرورش ماهی در بالادست رودخانه رودبال است که به طور اتفاقی لحظه وقوع سیل را مشاهده کرده و به مردم که برای تفریح و تفرج به آن منطقه مراجعه کرده بودند، اطلاع می دهد.

علیپور می‌گوید: کارگر مزرعه پرورش ماهی هستم که در روز حادثه به طور اتفاقی از پشت بام مزرعه، متوجه سرعت سیلاب در مسیر رودخانه شدم و با توجه به شناختی که از منطقه داشتم و می‌دانستم تعداد زیادی از افراد آن هم در روز تعطیل در این منطقه به تفریح می پردازند، به سرعت با موتورسیکلت به سمت جاده حرکت کردم.

این جوان فداکار با بیان اینکه خواست خدا بود که از وقوع سیل مطلع شوم و بقیه را نجات دهم، ادامه می‌دهد: پس از آن، مسیر یک کیلومتری را طی کرده و در مسیر به اهالی و عابران اطلاع می‌دادم; ابتدا به باغ برادران امید رفته و آنها را مطلع کرده و هر سه برادر یعنی نادر، ناصر و امیرحسین امید حرکت کرده و به سایر اهالی نیز اطلاع دادند.

علی‌پور می‌گوید: پس از طی بخشی از مسیر به امامزاده سلطان شهباز و تفرجگاه طبیعی اطراف آن رسیدم که حدود ۵۰ خودرو فقط در بستر رود پارک شده بودند و تعداد بیشتری نیز در اطراف رودخانه بودند.

او اضافه می‌کند: در مسیر به هر وسیله ای که بود مردم را مطلع کردم، اما چون هوا آفتابی بود عده‌ای از مردم باور نمی کردند و این هشدار را شوخی تلقی نمودند، به طوری که ناچار شدم علاوه بر فریاد زدن‌ مداوم، با پرتاب سنگ به سمت زمین و ایجاد سر و صدا، افراد بیشتری را از خطر مطلع کنم.

این جوان استهبانی با تاکید بر اینکه اگر همه حاضرین، خطر را باور می‌کردند تعداد تلفات کمتر میشد، می‌افزاید: افرادی که خطر باور کردند، سریع بستر رودخانه را ترک کرده و ماشین خود را جابجا نمودند.

او می‌گوید: اما عده‌ای نیز باور نکردند و موضوع را جدی نگرفتند، سه خودرویی که در مسیر سیل در حال حرکت است متعلق به افرادی است که باورشان نمیشد.

علیپور خاطرنشان می‌کند: صاحب مزرعه نیز همزمان با حرکت من، با پلیس تماس گرفت و وقوع حادثه را به آنها اطلاع داد.

حمید فاطمی‌نیا، موتورسوار دیگری است که قبل از وقوع سیل به مردم هشدار داد، البته این جوان فداکار که اقدام به موقع او، جان افراد بسیاری را نجات بخشید، حاضر به مصاحبه نشد و گفت: این کار را برای رضای خدا انجام دادم و به دنبال مطرح شدن آن نیستم.

جهادگران، پای کار خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان

معاون فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی استهبان نیز در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: پس از وقوع سیل، در منطقه سلطان شهباز موکبی برپا کردیم و به ارائه غذا و شربت به سیل‌زدگان و عابران پرداختیم.

هادی بهتری ادامه می‌دهد: امدادگران هلال احمر از شهرستان‌های داراب استهبان فسا و نیریز حضور یافتند.

وی بیان می‌کند: همچنین در گردان بسیجی حنین در کنار گروه‌های مردمی به خدمات رسانی و جستجوی اجساد پرداخته و آنها را خارج نمودند.

طلاب جهادی قرارگاه عمار آماده خدمت رسانی به سیل‌زدگان استهبان

مسئول قرارگاه جهادی عمار از اعلام آمادگی طلاب جهادی برای کمک به سیل زدگان استهبان خبرداد و گفت: در صورت نیاز و اعلام ستاد بحران، طلاب جهادی قرارگاه عمار آماده خدمت رسانی به سیل زدگان منطقه رودبال را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا حدائق با اشاره به وقوع سیل در منطقه رودبال ایج استهبان، اظهار کرد: اگر نیاز به حضور طلاب و روحانیون جهادی در منطقه سیل زده باشد، همانند گذشته طلاب جهادی در کنار مردم خواهند بود.

وی در ادامه با بیان اینکه طلاب در حوادث یار و یاور آسیب دیدگان هستند، اضافه کرد: طلاب نشان داده اند که در حوادث سخت و دشوار مانند سیل، زلزله و غیره کنار مردم کشور خود خواهند بود و از هیچ خدمتی برای مردم خود دریغ نخواهند کرد.

مسئول قرارگاه عمار بیان کرد: طلاب جهادی قرارگاه عمار نیز همانگونه که در زلزله سی سخت، شیوع کرونا، ضد عفونی معابر، همیار بیمار و کفن و دفن اموات کرونایی در صحنه حضور داشتند اکنون نیز این آمادگی را دارند تا در منطقه سیل زده استهبان به خدمت رسانی بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین حدائق گفت: در صورتی که به حضور گروه های جهادی در مناطق سیل زده استهبان نیاز باشد، قرارگاه عمار آمادگی دارد که طلاب جهادی خود را به این مناطق اعزام کند.

بیشتر بخوانید:

۱۷ کشته در سیل استهبان استان فارس

لزوم همکاری صنایع و میراث فرهنگی برای احیا چشمه آب گرم لامرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *