ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

هشدار برای نابودی میراث فرهنگی اصفهان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: میراث ما در حال نابودی است؛ اگر این میراث نباشد ما چه چیزی را می‌خواهیم به گردشگر داخلی و خارجی عرضه کنیم؟

به گزارش توریسم اینترنشنال،مصطفی نباتی‌نژاد امروز (یکشنبه) در شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با توجه به ظرفیت ویژه‌ای که این استان دارد باید یک اداره ویژه تعریف و اختیارات آن را افزایش پیدا کند، اظهار کرد: وزیر میراث فرهنگی پس از چند ماه استقرار در این مسئولیت باید دلیل سفر نکردن به اصفهان و تعیین تکلیف نشدن مدیریت میراث استان که هنوز اداره کل آن با سرپرست اداره می‌شود را توضیح دهد.

وی با انتقاد از تشکیل نشدن شورای توسعه گردشگری اضافه کرد: یک مسیر و یک بدعت تاریخی در این شهر تعریف شده که موقوفه میدان نقش جهان در اختیار استاندار بوده و صرف هزینه‌های دیگر می‌شود، در حالی که این هزینه باید صرف نگهداری و مرمت خود میدان شود؛ نگین اصفهان میدان نقش جهان است، پس هزینه نگهداری و تعمیرات این اثر تاریخی باید از کجا تأمین شود؟

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: میراث ما در حال نابودی است؛ اگر این میراث نباشد ما چه چیزی را می‌خواهیم به گردشگر داخلی و خارجی عرضه کنیم؟ آیا این مجموعه فضاهای نوپدیدی که خیلی اما و اگر دارد را می‌خواهیم به گردشگران نشان دهیم؟

نباتی‌نژاد گفت: سال ۹۵ سند توسعه گردشگری شهرداری اصفهان نوشته شده است لذا شهرداری باید پاسخ دهد که تحقق پذیری این سند به کجا رسید؟ چرا هنوز چندپارگی ساختاری در حوزه گردشگری شهرداری دیده می‌شود؟ چرا متولی حوزه گردشگری در شهرداری اصفهان مشخص نیست؟ در حالی که در این سند دقیقاً مشخص شده که چه کسی باید این موضوع را به عهده بگیرد.

وی با اشاره به وضعیت سایت اطلاع‌رسانی شهرداری اصفهان در زمینه بهینه سازی جستجو، افزود: آیا گردشگر با دامنه این سایت که در اختیار هیچکدام یک از ادارات برای تعامل نیست، در ارتباط است؟

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به انباری به نام نمایشگاه نصف جهان گفت: این زیر زمین در طول دوره قبل مدیریت شهری تبدیل به انباری شده است در حالی که می‌تواند در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گرفته و حتی موزه بلدیه و شهرداری اصفهان باشد. از شورای چهارم تا کنون هیچ اتفاقی در این مجموعه نیفتاده است و به طور کامل به عنوان انبار از این مجموعه ارزشمند استفاده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: کمیته نظارتی مناطق باید در تعامل نظام‌مند با اعضا و بر اساس تقویم زمانی در پایگاه‌های مردمی تشکیل شود تا اعضای شورا به اتفاق شهردار منطقه دیدگاه‌ها را بشنوند.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه می‌توان در قالب این کمیته‌ها بازدیدهایی تعریف کرد تا داوطلبان مردمی بیایند و در کنار اعضای شورای شهر از پروژه‌ها دیدن کنند، ادامه داد: این اقدام علاوه بر اینکه موجب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود، باعث خواهد شد که شهروندان بدانند هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنند به کجا تخصیص داده می‌شود.

وی تاکید کرد: لازم است در کمیته‌های نظارتی فعالیت نظام‌مند جایگزین تلاش فردی شده و سازوکار آن به نحوی باشد که اعضای شورا به میزان موردنیاز در پایگاه‌های مردمی در جمع شهروندان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *