ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

کتابخانه مرجع “صدای آبزیان” در جهان ایجاد می شود

محققان با هدف نظارت بر حیات دریایی، شناسایی گونه های دریایی و حتی کشف گویش های منطقه ای، ایجاد یک ذخیره جهانی از صدای آبزیان را در دتسورکار قرار داده اند.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ دانشمندان هر ساله صدا‌های بیشتری را در اقیانوس ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های جهان ثبت می‌کنند. اکنون تیمی از متخصصان می‌خواهند یک قدم فراتر بروند و یک کتابخانه مرجع از صدا‌های آبی را برای نظارت بر سلامت اکوسیستم‌های دریایی ایجاد کنند.

از حدود ۲۵۰۰۰۰ گونه دریایی شناخته شده، دانشمندان بر این باورند که همه ۱۲۶ پستاندار آن صدا تولید می‌کنند. دست کم ۱۰۰ بی مهره و ۱۰۰۰ گونه از ۳۴۰۰۰ گونه ماهی شناخته شده در جهان مورد شناسایی قرار گرفته اند که از خود صدا منتشر می‌کنند.

با این وجود، کارشناسان معتقدند صدا‌های بیش تری در انتظار کشف و شناسایی هستند. با گرد هم آوردن کتابخانه‌ای از صدا‌های ماهی، قورباغه و دیگر گونه‌های دریایی امید است که این کتابخانه به شناسایی لالایی‌ها و سرود‌های اکوسیستم‌های آبی کمک کند. برخی از گونه‌های ماهیان گویش‌های جغرافیایی را توسعه می‌دهند.

“مایلز پارسونز” پژوهشگر موسسه علوم دریایی استرالیا می‌گوید:”گسترده‌ترین زیستگاه‌های جهان آبی و سرشار از صدا‌های تولید شده توسط جانداران آبزی گوناگون هستند.

با کاهش تنوع زیستی در سرتاسر جهان و تغییر بیرحمانه وضعیت صوتی زیر آب توسط انسان ها، نیاز به مستندسازی، تعیین کمیت و درک منابع صدا‌های موجودات زنده زیر آب پیش از ناپدید شدن بالقوه آنان وجود دارد.

در مثال‌هایی که متخصصان ارائه کرده اند شقایق ماهی ماداگاسکار صدا‌های جنگی متفاوتی از شقایق ماهی‌ای که در اندونزی است تولید می‌کند. وب سایت‌های موجود مانند FishSounds و FrogID از قبل فهرستی از صدا‌های آبی را میزبانی می‌کنند.

با این وجود، امید است که یک پلتفرم واحد استفاده از هوش مصنوعی صدا‌های ناشناخته را شناسایی کند و در عین حال امکان نظارت بر سلامت صخره‌ها، اقیانوس‌های باز و اکوسیستم‌های آب شیرین را در اختیار دانشمندان قرار دهد. بر اساس این طرح افراد می‌توانند صدا‌های ضبط شده زیرآب خود را به اشتراک بگذارند.

“جسی اوسوبل” یکی از بنیانگذاران آزمایش بین المللی اقیانوس آرام می‌گوید:”در مجموع، در حال حاضر میلیون‌ها ساعت صدای ضبط شده در سراسر جهان وجود دارد که به طور بالقوه می‌توان آن را به عنوان مجموعه‌ای از صدا‌های بیولوژیکی شناخته شده و تا به امروز ناشناخته مانده تقسیم و ارزیابی کرد”.

نظارت بر سر و صدای زیر آب برای مطالعه تاثیر طوفان‌ها و چگونگی تغییر رفتار طعمه‌ها در نزدیکی شکارچیان و مستند سازی الگو‌های مهاجرت نهنگ‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از ماهیان و گونه‌های بی مهرگان شب زنده دار هستند و اغلب پایش صوتی را به تنها روش مطالعه قابل دوام تبدیل می‌کنند. اوسوبل می‌افزاید:”انواع آهنگ‌های انسانی شامل آهنگ‌های عاشقانه، لالایی‌ها و سرود‌ها هستند.

موجودات دریایی نیز باید آهنگ‌های عاشقانه تولید کنند. شاید هوش مصنوعی به کار رفته در کتابخانه جهانی بتواند به ما در درک ترانه و معانی این آهنگ‌ها و مسائل بسیار دیگری کمک کند. ”

 

منبع: گاردین

ترجمه: فرارو

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *