پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

کرمانشاه مرکز قطب گردشگری سلامت می شود

قرار است در آینده نزدیک با بهره‌برداری از پروژه‌های هتل بیمارستان در استان کرمانشاه، این استانبه قطب گردشگری سلامت تبدیل شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال،بخش اعظمی از جامعه هدف صنعت گردشگری ایران را کشورهای عراق و سایر همسایگان تشکیل می‌دهد و نواحی غرب کشور از حیث همجواری با کشورها عراق می‌تواند نقش حیاتی و سازنده‌ای را در این زمینه ایفا کند و به همین خاطر راه‌اندازی توریسم سلامت در غرب کشور از درخواست‌های دیرینه دولت و مردم همسایگان غربی ایران و به‌ویژه کشور عراق بوده است.

 

زیرساخت‌های گردشگری درمان شامل بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی سرپایی است اما برخی از مناطق گردشگری استان از نظر زیرساخت‌های درمانی دچار ضعف شدید است؛ به همین دلیل به منظور توسعه همه‌جانبه توریسم سلامت الزاماً باید زیرساخت‌های درمانی در این مناطق تجهیز و تقویت شود و این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

 

رویه گردشگری سلامت به این شکل است که بخشی از آن مربوط به کارهای درمانی و بخشی دیگر مربوط به گردشگری است چرا که توریست وارد کشور شده است و هر گردشگر سلامت نیز سه برابر گردشگر معمولی ارزآوری برای کشور به همراه دارد. گردشگر سلامت ارز خود را با چمدان وارد کشور می‌کند. هر گردشگر سلامت که وارد کشور می‌شود معادل ۴۰ تا ۵۰ بشکه نفت ارزآوری دارد.

 

گردشگری سلامت دو حوزه درمان و تندرستی را شامل می‌شود که خوشبختانه در استان کرمانشاه وجود پزشکان حاذق، طبیعت چهارفصل و خدمات ارزان سبب شده که کرمانشاه به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری سلامت محسوب شود.

 

معاون گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در آینده نزدیک با بهره‌برداری از پروژه‌های هتل بیمارستان کرمانشاه به قطب گردشگری سلامت تبدیل می‌شود گفت: با توجه به دستورالعمل اخیر ستاد کرونای کشور برای مجوز ورود گردشگران خارجی، از این پس شاهد ورود گردشگران عراقی از مرز پرویزخان به استان کرمانشاه هستیم.

 

علی صابر با اشاره به اینکه گردشگران خارجی استان کرمانشاه، برای دریافت خدمات درمانی وارد کشور می‌شوند عنوان کرد: ما باید برای سامان‌دهی ورود این گردشگران جدا از شرایط سلامت سنجی به لحاظ آلودگی به ویروس کرونا، برنامه‌ریزی لازم برای معرفی توانمندی‌های درمانی استان را انجام دهیم.

 

وی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه از لحاظ امکانات، تجهیزات و تخصص‌های پزشکی از شرایط بسیار مناسبی برخوردار است که باید برای جذب گردشگران از این ظرفیت‌ها استفاده شود گفت: با توجه به امکانات موجود باید با شناسایی موانع امر بتوان از ظرفیت‌های بیمارستانی استان برای خدمات‌دهی به این گردشگران استفاده کرد.

 

صابر از اضافه شدن دو مجموعه هتل بیمارستان در آینده نزدیک به حوزه سلامت کرمانشاه خبر داد و گفت: اگر امکانات بیمارستانی قصرشیرین برای خدمات‌دهی به گردشگران فراهم شود، به لحاظ هتلینگ و اقامت امکانات گسترده‌ای در این شهر و مرز خسروی دایر است.

 

وی افزود: تکمیل ظرفیت و تجهیز پروژه گردشگری سلامت شهر کرمانشاه ضروری و نیاز به حمایت همه مسئولان دارد.

 

صابر عنوان کرد: گردشگری سلامت یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری است و توسعه زیرساخت‌های این حوزه و همچنین تبلیغ و معرفی ظرفیت‌های کرمانشاه می‌تواند به تحرک در کسب‌وکارهای عرصه سلامت و گردشگری منجر شود.

 

وی افزود: گردشگری سلامت به‌عنوان یکی از بخش‌های رو به رشد حوزه گردشگری، با توجه به شاخص‌های مهمی از جمله اشتغال، کارآفرینی، رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب،کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، می‌تواند از زیربناهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.

 

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه به دلیل داشتن پزشکان حاذق، بیمارستان‌های روزآمد و جدید و امکانات آب گرم و معدنی زمینه‌های لازم را برای گردشگری درمانی به وجود آورده است و باید بیش از این به موضوع ورود و جذب گردشگر درمانی و بازاریابی و تبلیغات درزمینه جذب گردشگر به عمل آید.

 

وی عنوان کرد: استان کرمانشاه با توجه به پایانه مرزی فوق‌العاده، فرودگاه مناسب و از همه مهمتر زیرساخت‌های درمانی بسیار خوب در کرمانشاه که در غرب کشور زبانزد است، این قابلیت را دارد که به مرکز گردشگری سلامت غرب کشور تبدیل شود.

 

گردشگر سلامت در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و سلامت تاثیر می‌پذیرد و اثرگذار است اما در کشور متأسفانه با ضعف اطلاعات در حوزه گردشگری سلامت روبرو هستیم و باید در این زمینه، داده‌های به‌روز تهیه شود و مورد پایش مستمر قرار گیرد و ابعاد آن در مقایسه با کشورهای رقیب بررسی شود.

معرفی قصرشیرین به‌عنوان مقصد گردشگری زمستانه

جبار گوهری، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه از معرفی این شهرستان در شبکه زاگرس کرمانشاه در برنامه تلویزیونی “شویل پراو” برای معرفی ظرفیت‌های روستایی شهرستان به عنوان مقصد گردشگری زمستانه خبر داد   گفت: با توجه به آب و هوای گرمسیری شهرستان و شرایط اقلیمی بسیار مناسب در فصل زمستان، این برنامه با هدف معرفی قصرشیرین به عنوان مقصد گردشگری زمستانه تهیه و تولید شده‌ است.

 

گوهری با اشاره به اینکه با توجه به شروع فصل برداشت محصولات درختان مرکبات خاص شهرستان از جمله لیموشیرین، نارنج، پرتقال و لیمو پرتقال پیوندی، معرفی این محصولات به گردشگران بخشی از این برنامه است عنوان کرد: در این برنامه تلویزیونی، از جاذبه‌های گردشگری روستای شیرین آب از جمله باغ‌های زیبای مرکبات، نخلستان ها، باغات انار و انگور، محصولات صنایع‌دستی و غذایی گزارش‌هایی تهیه و تصویر برداری شده‌ است.

 

وی با بیان اینکه تولیدات صنایع‌دستی روستایی همچون حصیر بافی، ساخت جاروی قصری، گیوه‌بافی، گلیم‌بافی، ساخت توپ چرمی چهل‌تیکه و قلاب‌بافی در این برنامه معرفی شده‌ است بیان کرد: این برنامه فرآیند تهیه محصولات فرآوری شده روستا را نیز از جمله شیره خرما (دوشاب)، رب‌انارگیری، تهیه شربت بهار نارنج و گیاهان دارویی را نیز معرفی می‌کند.

 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با توجه به اینکه مرز پرویزخان از امکانات و قابلیت‌های مناسبی برخوردار است، که می‌تواند به پایلوت ورود گردشگران خارجی در غرب کشور تبدیل شود گفت: برای بهبود شرایط خدمات‌دهی و هدایت گردشگران خارجی به دنبال این هستیم که با همکاری اداره‌کل حمل و نقل پایانه‌های کشور غرفه‌ای برای دفاتر خدمات گردشگری استان در مرز پرویزخان دایر شود.

 

گوهری عنوان کرد: توسعه گردشگری سلامت برای استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل سامان‌دهی هدایت درست مسافران خارجی از نقطه صفر مرزی در دستور کار قرار گرفته‌ است.

 

وی با اشاره به اینکه بخش‌های محدودی از بناهای آن به خاطر زلزله گذشته سرپل‌ذهاب دچار آسیب شده‌ است که نیازمند مرمت و بازسازی است عنوان کرد: با توجه به قرار گرفتن این مجموعه در مسیر محور ساسانی و قرار گرفتن این مجموعه در حدفاصل آثار تاریخی طاق‌گرا و زیج منیژه، به دنبال طراحی یک محور گردشگری در منطقه و ارتباط این سه مجموعه برای بازدید گردشگران هستیم.

 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه طاق‌گرا در سال گذشته سامان‌دهی شده‌ است و کار مرمت بنای تاریخی زیج منیژه نیز در دست اقدام است عنوان کرد: با سامان‌دهی و تعیین یک خط سیر برای شکل‌گیری یک مسیر بازدید جدید در منطقه، گردشگری شهرستان سرپل‌ذهاب با تحولی چشم‌گیر مواجه خواهد شد.

پایان خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *