ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

آشنایی با عجیبترین و کمیاب‌ترین رنگ چشم های جهان

رنگ چشم یکی از عواملی است که در زیبایی ظاهری افراد نقشی متفاوت و پررنگ ایفا می‌کند. در جهان رنگ چشم های عجیب و کمیابی وجود دارند که شاید تاکنون آنها را ندیده‌اید.

در ادامه با توریسم اینترنشنال همراه باشید تا شمارا با این رنگ چشم های کمیاب آشنا کنیم.

۱. هتروکرومی و آنیزوکوریا

آنیزوکوریا و هتروکرومی و ۲ نوع مختلف از رنگ چشم‌های نادرند که اغلب افراد آنها را با هم اشتباه می‌گیرند.

رنگ چشم هترکتومی
رنگ چشمان فرد مبتلا به هترکتومی

هتروکرومی نوعی بیماری چشمی است که باعث تفاوت رنگ عنبیه‌های فرد می‌شود و ۳ نوع دارد:

  • رنگ یکی از عنبیه‌ها کاملا با دیگری فرق دارد.
  • در عنبیه‌ها یک لکه با رنگی متفاوت با سایر بخش‌ها وجود دارد.
  • رنگ حلقه داخلی عنبیه با قسمت بیرونی آن متفاوت است.
انیزوکوریا
رنگ چشمان فرد مبتلا به انیزوکوریا

آنیزوکوریا بیماری دیگری است که به‌سبب آن مردمک یکی از چشم‌های بیمار بزرگ‌تر از دیگری است. این بیماری ممکن است از بدو تولد وجود داشته باشد یا به‌مرور زمان به‌خاطر فلج اعصاب چشم یا آسیب‌رسیدن به یکی از چشم‌ها ایجاد شود. یکی از مردمک‌های افراد مبتلا به انیزوکوریا معمولا چند میلی‌متر بزرگ‌تر از دیگری است و باعث می‌شود رنگ یک چشم تیره‌تر از دیگری به نظر برسد. به همین دلیل مردم آن را با هتروکرومی اشتباه می‌گیرند.

۲. رنگ‌های قرمز و صورتی و بنفش

رنگ چشم بنفش

افراد مبتلا به آلبینیسم (زالی) یا نشت خون ممکن است چشم‌های قرمز یا صورتی داشته باشند. البته رنگ چشم‌های افراد زال به‌خاطر کمبود رنگدانه معمولا آبی بسیار روشن است،‌ اما در برخی موارد ممکن است چشم‌هایشان قرمز یا صورتی به نظر برسد. رنگ چشم بنفش هم از دیگر رنگ‌های نادری است که تنها در افراد مبتلا به آلبینیسم دیده می‌شود. این اثر هنری زیبا به‌خاطر کمبود رنگدانه و انعکاس نور در رگ‌های خونی چشم ایجاد می‌شود!

۳. چشم‌های خاکستری

چشم خاکستری

این رنگ چشم معمولا با آبی بسیار روشن اشتباه گرفته می‌شود. پزشکان معتقدند اگر مقدار کلاژن موجود در بخش نمد (stroma) قرنیه و عنبیه بیشتر از حد معمول باشد،‌ رنگ چشم خاکستری به نظر می‌رسد. ترکیب این مسئله با نوع انعکاس نور از چشم، رنگ آبی خیلی روشن این چشم‌ها را به خاکستری تبدیل می‌کند.

۴. چشم سبز

چشم سبز

شاید باورتان نشود، اما فقط ۲درصد از مردم دنیا چشم‌های سبز دارند و این رنگ یکی از رنگ‌چشم‌های منحصربه‌فرد جهان محسوب می‌شود. در چشم‌های سبزرنگ، ملانین بسیار کم و لیپوکروم بسیار زیاد است. انعکاس نور از رنگدانه‌های زرد این چشم‌ها باعث ایجاد طیف خاصی از رنگ سبز می‌شود. اگر فردی با چشم سبز می‌شناسید، احتمالا دیده‌اید که سبز چشم‌های او زمانی که در آفتاب قرار دارد با زمانی که در سایه ایستاده تا حدی متفاوت است.

۵. چشم کهربایی

چشم کهربایی

کهربایی یکی از رنگ‌های منحصربه‌فرد برای چشم است که نباید آن را با رنگ چشم عسلی اشتباه بگیریم. چشم‌های عسلی ترکیبی از سبز و قهوه‌ای‌اند، اما چشم‌های کهربایی نارنجی تیره‌ای هستند که در سایه بسیار درخشان به نظر می‌رسد. این رنگ چشم در انسان‌ها نادر است، اما چند گونه حیوان مختلف وجود دارند که چشم‌هایشان کهربایی است.

۶. رنگ عسلی

چشم عسلی

در نگاه اول به نظر می‌رسد که چشم‌های عسلی همان قهوه‌ای هستند، اما فقط ۵درصد از مردم جهان چشم‌های عسلی دارند. در قسمت بیرونی عنبیه این افراد مقدار زیادی ملانین وجود دارد و غلظت این رنگدانه چنین رنگ منحصربه‌فردی را برایشان ایجاد کرده است. این رنگ چشم هم به گونه‌ای است که در زاویه‌های مختلف تابش نور، رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرد.

هیچ‌کس در جهان چشم مشکی ندارد

بسیاری از افراد تصور می‌کنند مشکی هم جزو رنگ‌های نادر چشم است، اما افرادی که تصور می‌کنند چشم‌هایشان مشکی است، در واقع چشم‌هایی به‌رنگ قهوه‌ای خیلی تیره با ملانین فراوان دارند. گاهی مقدار ملانین آن‌قدر زیاد است که برای تشخیص تفاوت رنگ عنبیه و مردمک باید نور مستقیم به چشم بتابانید و با دقت زیادی به آن نگاه کنید! با این کار متوجه تیرگی قهوه‌ای عنبیه و تفاوت رنگ آن با مردمک خواهید شد.

متداول‌ترین رنگ‌چشم‌های جهان

حالا که درباره نادرترین رنگ‌ها صحبت کردیم، بد نیست که متداول‌ترین رنگ‌چشم‌های جهان و آمار مربوط به آنها را هم بررسی کنیم.

  • قهوه‌ای متداول‌ترین رنگ چشم در جهان است. ۵۵ تا ۷۹درصد از مردم دنیا چشم‌هایی در طیف قهوه‌ای دارند. رنگ قهوه‌ای چشم مردم غرب آسیا، اروپا و آمریکا معمولا روشن‌تر است و مردم آفریقا و شرق و جنوب شرقی آسیا چشم‌هایی به‌رنگ قهوه‌ای تیره دارند.
  • ۸ تا ۱۰درصد مردم جهان چشم‌آبی هستند که اکثر آنها در اروپا زندگی می‌کنند. طبق آمار، بیشترین تعداد چشم‌آبی‌ها در فنلاندند.
  • ۵درصد از مردم چشم‌های عسلی و ۵درصد دیگر چشم‌های کهربایی دارند.
  • ۲درصد از مردم جهان سبزچشم هستند و بیشتر در اروپا زندگی می‌کنند.
  • سایر رنگ‌ها مانند بنفش، قرمز، خاکستری و عنبیه‌های چندرنگ هم هرکدام کمتر از ۱درصد را به خود اختصاص داده‌اند و نادرترین رنگ‌چشم‌های دنیا محسوب می‌شوند.

به‌احتمال زیاد، در ابتدا رنگ چشم نسل بشر قهوه‌ای بوده و بعدها با جهش‌های ژنتیکی رنگ‌های جدیدتر به وجود آمده‌اند. احتمالا به همین دلیل است که امروزه قهوه‌ای رایج‌ترین رنگ در جهان است.

آیا امکان تغییر رنگ چشم وجود دارد؟

روش‌های مختلفی برای تغییر رنگ چشم وجود دارد، اما اگر چنین قصدی دارید، ابتدا هدفتان را از انجام این کار مشخص کنید. بسیاری از افرادی که قصد تغییر دارند، کسانی هستند که خواهر یا برادری با رنگ چشم متفاوت داشته‌اند و دیگران مدام از چشم‌های او تعریف می‌کرده‌اند. اما باید بدانید که چشم‌های قهوه‌ای هم به‌اندازه رنگ‌های دیگر زیبا هستند!

در هر صورت اگر به دنبال تغییر رنگ چشم‌هایتان هستید، ۳ روش مختلف برای این کار وجود دارد که در ادامه درباره هرکدام از آنها خلاصه توضیح می‌دهیم.

  • استفاده از لنز رنگی: این روش موقتی است و اگر در بلندمدت استفاده شود، ممکن است به قرنیه شما آسیب برساند.
  • جراحی لیزری: در این روش پزشک با لیزر رنگدانه‌های ملانین را از بین می‌برد، درنتیجه رنگ قهوه‌ای چشم به آبی متمایل خواهد شد. این عمل ممکن است عوارضی چون افزایش فشار چشم و بروز آب‌سیاه داشته باشد.
  • استفاده از ایمپلنت‌های سیلیکونی: در این روش پزشک ایمپلنت‌های مخصوص زیبایی را در چشم قرار می‌دهد تا رنگ آن متفاوت به نظر برسد. این عمل ممکن است به ساختار چشم آسیب برساند، فشار آن را افزایش بدهد و التهاب ایجاد کند. این عوارض به‌مرور زمان بینایی را کاهش می‌دهند و حتی ممکن است سبب نابینایی کامل هم بشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *