پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

آغاز طرح مرمت خانه تاریخی حکیمیان زنجان

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی زنجان اعلام کرد: با استفاده از اعتبارات اختصاص داده شده، مرمت و بازسازی خانه تاریخی حکیمیان در دست بازسازی و مرمت قرار خواهد گرفت.

به گزارش توریسم اینترنشنال،حامد بیگدلی مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفت‌و گو با خبرنگاران در زنجان اظهار کرد: خانه تاریخی حکیمیان در شهر زنجان به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مساکن سنتی شهرستان زنجان محسوب شده و در حال حاضر توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در حال مرمت است.
مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: تهیه و نصب درهای چوبی، حفر چاه جذبی، عایق کاری رطوبتی پشت بام و حوض در حیاط، اجرای کاشی کاری حوض در حیاط مرکزی، چربی‌زدایی و رنگ‌کاری در و پنجره‌ها، اجرای ستون و سرستون‌های گچی، تکمیل سقف کاذب ایوان و اتاق‌ها، اجرای ابزار گچی ایوان و اتاق‌ها، ایجاد رمپ معلول و پله، آجرکاری در بخشی از بنا و بندکشی، تکمیل کف سازی اتاق‌ها، نخاله برداری در محوطه خانه حکیمیان انجام خواهد شد
وی با اشاره به اینکه مرمت این خانه از منابع استانی و ملی تامین شده است، افزود: دوره مرمتی این پروژه حدوداً چهار ماه به طول می‌انجامد.

مسئول دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: حفظ، نگهداری و احیا این بنا می‌تواند در معرفی دوره تاریخی احداث این بنا و همچنین به عنوان یک شناسنامه شهری مورد توجه متخصصان و گردشگران قرار گیرد و عملیات اجرایی نیز با نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان انجام می‌شود.
بیگدلی تأکید کرد: به لحاظ وسعت این بنا و آسیب‌های وارد شده به آن در بخش‌های مختلف طی سالیان گذشته مرمت‌هایی در چندین مرحله در این بنا صورت گرفته که بیشتر آن‌ها مرمت‌های سازه‌ای و استحکام‌بخشی بوده است و با این دوره مرمت این بنا قابلیت بهره‌برداری را خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است که می‌تواند قدمت، تاریخچه، تمدن، فرهنگ و روابط اجتماعی و حاکمیت هر سرزمینی را مشخص کند،اذعان داشت: حفاظت و حراست از این میراث ضروری است و باید هویت اصیل و فرهنگ دیرینه و افتخارآفرین این میراث گران‌بها برای نسل‌های آینده پاسداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *