س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

آغاز پروژه بازسازی مسجد شیخی‌ها در یزد

روابط عمومی اداره گردشگری و میراث فرهنگی یزد اعلام کرد: با استفاده از بودجه اختصاص داده شده، پروژه بازسازی مسجد شیخی ها آغاز شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،عبدالمجید شاکری شمسی، معاون میراث‌‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان یزد از مرمت و ساماندهی مسجد تاریخی شیخی‌ها یزد خبر داد و گفت: مسجد شیخی‌ها در محله وقت‌الساعت و در نزدیکی مسجد جامع یزد قرار دارد و بنای این مسجد دارای صحن، ایوان، شبستان و وضوخانه بوده و در حالت کلی دارای دو بخش زمستانه و تابستانه است.

شاکری شمسی با اشاره به اینکه مرمت مسجد شیخی‌ها پس از سال‌ها در دستور کار قرار گرفت، مهم‌ترین اقدامات مرمتی این مسجد را بازسازی طاق‌های فروریخته با خشت و مصالح سنتی، حذف الحاقات آسیب‌رسان، کونوشکنی و اجرای کاهگل پشت‌بام، شیب بندی و اصلاح ناودان‌ها، تقویت پی‌ها با خشت و مصالح سنتی و تثبیت اندودهای قدیمی بدنه عنوان کرد.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین نکته قابل‌ توجه این مسجد، تفاوت فاحش بین سبک معماری بخش اصلی با شبستان و نوع قوس‌ها است که اختلافات زیاد قدمت آن‌ها را با هم نشان می‌دهد.

معاون میراث‌‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با اشاره به اینکه مسجد شیخی‌ها از لحاظ فرم معماری قابل مقایسه با مسجد جامع فهرج است یادآور شد: این اثر با شماره ۲۴۰۱ در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *