ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

آغاز کاوش در تپه کلار با واگذاری زمین معوض برای کشاورزان

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دیدار از منطقه کلاردشت و تپه باستانی کلار دستور داد تا کاوش ها در این منطقه آغاز شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ تپه کلار مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد در شهرستان کلاردشت، روستای لاهو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۴۴با شمارهٔ ثبت ۴۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این تپه با پستی بلندی‌های موجود در آن از سطح دشت بین ۷ تا ۱۲متر ارتفاع و به مساحت حدود ۵ هکتار و قطر ۳۰۰ متر به صورت بیضی شکل به نظر می‌رسد.

وی ضمن بیان اینکه این تپه بسیار فوق‌العاده است، اظهار کرد: مطالعات و کارهای مقدماتی در آن تپه انجام و این تپه بسیار ارزشمند است، این تپه می‌تواند یک دوره تاریخی را از دوره جغرافیا ایران مشخص کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مشکلات حریم که در بیشتر مناطق کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: مردم و کشاورزان نسبت به این عرصه دچار مشکل شدند.

توریسم اینترنشنال ضرغامی در کلاردشت

ضرغامی به عدم دخالت در این تپه اشاره و اظهار کرد: این تپه اکتشاف و حفاری نشده است.

این مسؤول با بیان اینکه در حال حاضر اعتباری برای این تپه نداریم،گفت: این تپه تا زمان اکتشاف باید به همین حالت باقی بماند.

وی افزود: با جمع‌بندی لازم به این نتیجه رسیدیم که به مردم زمین معوض برای کشاورزی داده تا کاوش در این منطقه شروع شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه هم در مجلس و دولت به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد، گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع برای حل مشکل مردم در این بخش باید همکاری لازم را داشته باشد.

توریسم اینترنشنال ضرغامی در کلاردشت

وی افزود: اگرچه تعدادی از مردم درخواست تملک دارند اما با ارائه رقم‌های بالا در حال حاضر این امکان وجود ندارد و زمین‌های معوض این مشکل را حل خواهد کرد.

ضرغامی با بیان اینکه این منطقه به عنوان یکی از زیباترین مکان تاریخی و اکوتوریسم در کلاردشت که در اختیار نهادهای مختلف وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه بهترین زیبایی‌ها در این منطقه است، نباید در را به روی مردم ببندیم و با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل حل خواهد شد.

این مسؤول با اشاره به موزه خاص با این بنای تاریخی در دوره پهلوی اول اشاره کرد و افزود: بنا و معماری آن شناخته شده است و با جمع‌آوری تعدادی اشیا تاریخی مرتبط با این دوره از موزه‌های دیگر در تهران تهیه و در این منطقه نشان دهیم.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به ساختمان اهدایی دوران پهلوی توسط شورا و شهرداری کلاردشت به میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: این ساختمان پس از مرمت تبدیل به موزه خواهد شد.

توریسم اینترنشنال ضرغامی در کلاردشت

ضرغامی ضمن بیان اینکه اهدای این ساختمان شورا و شهرداری کلاردشت یک حرکت جهادی است، افزود: بقیه شهرداری‌ها و مسؤولان در کشور با در اختیار قرار دادن ساختمان‌های تاریخی به مجموعه میراث فرهنگی کمک کنند تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.

 سیدعزت‌الله ضرغامی طی سفر یک روزه خود بعد از شهرستان‌های نوشهر و چالوس از تپه باستانی کلار، ساختمان شهرداری هتل نیمه‌کاره، نهاد ریاست جمهوری (کاخ اجابیت) به منظور بررسی الویت‌های توسعه بخشی و تصمیم‌گیری برای رفع مشکلات موجود از این مکان‌ها بازدید به عمل آوردند.

بیشتر بخوانید:

منطقه گردشگری سد شیاده بندپی پلمب شد

جاذبه های گردشگری نمک آبرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *