س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

آموزش “کپوبافی” در مدارس دزفول از سال تحصیلی پیش رو

رئیس اداره گردشگری دزفول گفت:به منظور آشنایی نسل جوان با صنایع دستی و میراث فرهنگی منطقه در سال تحصیلی جدید،هنر کپوبافی در ۲ مدرسه تدریس خواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،حمیدرضا خادم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: با توجه به اینکه کپوبافی از دیرباز در شهرستان دزفول قدمت دارد و در حال حاضر افزون بر سه هزار نفر در این شهرستان مشغول کپوبافی هستند، برای حفظ و احیای این هنر و صنعت، آموزش این هنر در مدارس انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ کارگاه کپوبافی در دزفول فعال است؛ علاوه بر این کارگاه‌ها، سالن اداره میراث فرهنگی دزفول نیز برای آموزش در اختیار صنعتگران کپوباف قرار گرفته است تا دسترسی به این آموزش‌ها بهتر باشد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارکرد: شهر جهانی کپو با مرکزیت دزفول در یکی از خانه‌های تاریخی که قبلا مرکز یونسکو بوده مورد تاکید بوده و پرونده آن در مراحل نهایی است.
وی با اشاره به اینکه کپوبافی در کارگاه‌های مختلف دزفول در حال آموزش است، افزود: کپوبافی در زندان و مراکز فنی و حرفه‌ای دزفول نیز در حال آموزش است.
خادم با بیان اینکه کپوبافی توسط صنعتگران و هنرمندان شهیون دزفول از دیرباز به صورت تخصصی انجام می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بیشتر بانوان در کپوبافی شهیون فعال هستند برای جلوگیری از تردد بانوان در تابستان و زمستان، خانه صنایع دستی زیرنظر واحد صنایع دستی اداره میراث فرهنگی در شهیون به همت شهرداری، دهیاری، بخشداری احداث می‌شود.

وی افزود: صنعتگران به ویژه کپوبافان مشکلات خود را در این خانه مطرح و رفع می‌کنند و درصورت نیاز کارگاه‌های آموزشی برای آنها برگزار خواهد شد.

کپو یکی از صنایع دستی ویژه شهرستان دزفول به شمار می‌رود که ماده اولیه آن را چوب کرتک(موجود در بیشه زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد.

کپوبافی با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به ویژه شهر شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد؛ کپو در گویش محلی دزفولی به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند.

دزفول با پیشینه‌ای چند هزار ساله و آثار باستانی دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری از آنها به فراموشی سپرده شده‌اند.

تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *