ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

آیا واقعا تابوت ملکه انگلیس خالی است؟

فاصله طولانی مدت بین مرگ ملکه الیزابت دوم در انگلیس تا زمان تشییع پیکر وی موجب شده است تا بسیاری از افراد نسبت به وجود پیکرش در داخل تابوتی که طی روزهای گذشته جهت ادای احترام مراسم های مختلف با مراسم تشریفاتی بسیار خاصی آورده می شود، شک کنند. این سوال از سوی بسیاری از دوستداران ملکه در شبکه های مجازی مطرح شده است که آیا واقعا جسد وی در داخل تابوتش گذاشته شده است یا این تابوت خالی است که مردم به آن ادای احترام می کنند؟

به گزارش توریسم اینترنشنال، دوستداران ملکه الیزابت دوم با مرگ او در هفته گذشته در سن ۹۶ سالگی به سوگش نشستند و علاوه بر پیام‌های تسلیت رهبران جهان گروه‌هایی از مردم عادی نیز در دنیای اینترنت با خاندان سلطنتی بریتانیا همدردی کردند. اما برخی هم تئوری‌های توطئه‌ را مطرح کرده‌اند. از جمله این که بعضی‌ها ادعا می‌کنند جسد ملکه فقید واقعا در تابوت قرار نگرفته و تابوتش خالی است.

تابوت ملکه در روز چهارشنبه از کاخ باکینگهام به کاخ وست‌مینیستر منتقل شد. قرار است تابوت وی در آن‌جا برای چند روز باقی بماند تا دوستدارانش بتوانند با او وداع کنند. بر اساس اعلام وبسایت خانواده سلطنتی، مراسم تشییع جنازه رسمی ملکه قرار است روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر برگزار شود.

در طی روزهای گذشته برخی کاربران فضای مجازی شبهه‌هایی را درباره چگونگی نگهداری از جسد ملک در ۱۱ روز  فاصله از مرگ او تا مراسم تشییع مطرح کرده‌اند. برای پاسخ به این شبهات فرضیه‌هایی مطرح است.

فرضیه تابوت خالی

کاربری در یک وبسایت بریتانیایی به نام «مامزنت» روز چهارشنبه در پستی گفت که شنیده است ملکه جایی خارج از تابوت خود است. این کاربر با اشاره به پادشاه جورج پنجم که در سال ۱۹۳۶ میلادی از دنیا رفت، نوشت: «مردم دائما می‌گویند که ملکه هم مانند پدربزرگش در تابوت نیست. اما این حرف‌ها به نظر من حقیقت ندارد. این ایده که او در تابوتش نباشد دیوانه‌وار به نظر می‌آید.»

کاربران دیگر مامزنت هم نظرات خود را درباره این موضوع بیان کردند. یکی از آن‌ها می‌نویسد: «فکر می‌کنم تامین امنیت انتقال تابوت ملکه از سویی به سوی دیگر بریتانیا در حالی که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شود یک کابوس است. به تصور من برای یک سازمان تروریستی رهگیری و ربودن تابوت به جهت باج‌گیری کار آسانی است.» البته دیگر کاربران با نظر او مخالف هستند.

یکی دیگر از کاربران توئیتر در پاسخ به مطلب بی‌بی‌سی راجع به ورود تابوت ملکه به کاخ باکینگهام نوشته است: «تابوت خالی است. چه کسی دوست دارد مادر فوت شده خود را در معرض این‌همه جابجایی قرار دهد؟ ببخشید که ناامیدتان می‌کنم اما این مراسم و تابوت تشریفاتی است. جسد ملکه تا روز تشییع جنازه اصلی خود جایی در سردخانه قرار دارد که سالم بماند.»

شخص دیگری هم با تاکید بر فرضیه خالی بودن تابوت در توئیتر نوشت: «فکر می‌کنم آن‌ها ملکه را قبلا دفن کرده‌اند و تابوت خالی است.»

جسد ملکه چگونه ۱۱ روز تازه نگه داشته می‌شود؟

اما اگر تئوری خالی بودن تابوت ملکه را کنار بگذاریم، جسد او باید در این یازده روز منتهی به مراسم تشییع و تدفین حفظ شود. می‌دانیم که فرآیند پوسیدگی بدن انسان تنها یک یا دو روز پس از مرگ وی آغاز می‌‌شود. پس چگونه می‌توان جلوی تجزیه و بوگرفتن جسد ملکه را تا روز تشییع گرفت؟

فرضیه مومیایی کردن

مارکوس گباور، سخنگوی انجمن ارائه دهندگان خدمات کفن و دفن ساکسونی می‌گوید: «برای جلوگیری از فرآیند تجزیه، مایعات بدن تخلیه شده و فرمالدهید و دیگر ترکیبات شیمیایی جای آن را می‌گیرد.»

برای این منظور، شریان‌ها و غروق را باز ‌می‌کنند و فرآیند جایگزین کردن مایعات بدن صورت می‌پذیرد. اگرچه در انجام این کار ماده ای روی سطح بدن قرار داده نمی‌شود اما این فرآیند به نوعی مومیایی کردن است. کل فرآیند دو تا شش ساعت بسته به شرایط جسد به طول می‌انجامد. با این جایگزینی جسد دو تا سه ماه محفوظ می‌ماند. البته هرچقدر جریان تعویض مایعات بدن سریع‌تر انجام شود، شرایط حفظ جسد بهتر می‌شود.

فیلیپ برگر، متخصص مرگ‌شناسی انجمن مومیایی کنندگان آلمانی می‌گوید: «ما از جسد‌ متوفی محافظت می‌کنیم. با اقدامات ما فرآیند خودهضمی یعنی تجزیه جسد به طور موقت متوقف می‌شود و می‌توان وداع وتشییع را با تابوت درباز انجام داد و یا به زمانی دیرتر موکول کرد.

وی متذکر شد که این فرآیند می‌تواند بارها در بازه‌های زمانی مشخص تکرار شود و شخص متوفی می‌تواند برای ماه‌ها یا سال‌ها روبروی مردم قرار بگیرد. بهترین مثال این کار جسد «ولادیمیر ایلیچ اولیانوف» معروف به «لنین»، نظریه‌پرداز مارکسیست و انقلابی کمونیست و رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق در مسکو است. عملیات تزریق به او هر ۱۲ ماه یکبار تکرار می‌شود. لنین در سال ۱۹۲۴ میلادی چشم از جهان فروبست و مقبره‌اش در میدان سرخ مسکو و در جوار کرملین قرار دارد.

فرضیه پلاستینه سازی

در فرآینده پلاستینه سازی تمام مایعات و چربی‌های بدن با پلاستیک جایگزین می‌شود. این شیوه جدیدتر و مشکل تر از مومیایی کردنی است که پیش از این بیان شد اما برتری‌های فراوانی دارد. با انجام این روش اجساد هیچ‌وقت پوسیده نمی شوند و مانند پیکر لنین نیازی به مراقبت دائم و تزریق پی در پی ندارند. این اجساد کاملا استریل هستند و می‌توانید حتی بی هیچ نگرانی آن‌ها را لمس کنید. رنگ و ظاهر بدن هم در این روش بسیار طبیعی حفظ می‌شود.

در روش پلاستینه سازی، ابتدا مانند روش قبل فرمالدهید به بدن تزریق می‌شود. اما این ماده در این روش تنها برای حفظ جسد در طول عملیات پلاستینه سازی استفاده می‌شود. سپس برای بیرون کشیدن همه مایعات، بدن در حمامی از استون غوطه ور می‌شود. استون ترکیبی شفاف و بی بو است که وقتی بسیار سرد باشد، آب را از بدن خارج می کند و جای آن را می گیرد. استون ممکن است ماده‌ای عجیب و بسیار قابل اشتعال به نظر برسد اما مانع کپک زدن می‌شود ویک ضد باکتری قوی است.

سپس بدن در حمام دوم که مملو از پلیمرهای معمولی مصل لاستیک سیلیکون، پلی استر و یا رزین اپوکسی است قرار می‌گیرد. بعد جسد جوشانده می‌شود. با این کار استون از درون سلول‌های بدن تبخیر شده و پلیمر جای آن را می‌گیرد. در مرحله بعد بدن توسط نور ماورای بنفش خشک شده و پلاستیک سفت می‌شود.

تابوت سرب اندود

بنا به نوشته «نیوزویک»، مراسم تشییع ملکه عمومی نخواهد بود و در تابوت هم بسته خواهد ماند. تابوت ملکه که از چوب بلوط ساخته شده، به شکلی طراحی شده تا از تجزیه جسد جلوگیری کند. اعضا خانواده سلطنتی معمولا در این تابوت به خاک سپرده می‌شوند تا جسدشان تا حد ممکن، بعضی وقت‌ها حتی برای یک سال حفظ شود.

 تابوت‌های سلطنتی همچنین برای مهر و موم شدن، سرب اندود می‌شوند. تابوت پرنسس دایانای فقید که برای جلوگیری از نفوذ رطوبت سرب اندود شده بود، وزنی حدود ۵۴۰ کیلوگرم داشت.

همچنین برای بر دوش کشیدن تابوت سلطنتی به جای شش نفر به هشت نفر نیاز است و تابوت‌هایی که دفن نمی‌شوند باید حتما مهر و موم شوند.

مدیر یک مرکز خدمات کفن و دفن می‌گوید: «تابوت اکثر مردم زیر خاک دفن می‌شود. اما اگر کسی مقبره خانوادگی یا محفظه تابوت داشته باشد، تابوت او دفن نخواهد شد و روی زمین باقی می‌ماند. برای همین اگر مهر و موم درستی نداشته باشند، عناصر طبیعی وارد آن می‌شوند.»

ملکه الیزابت دوم در کنار شاهزاده فیلیپ، همسرش در عبادتگاه سنت جورج در قصر ویندزور دفن خواهد شد. بقیه اعضای درگذشته خانواده او از جمله والدین و پرنسس مارگارت، خواهر ملکه نیز همان‌جا به خاک سپرده شده‌اند.

همچنان که به مراسم تشییع ملکه الیزابت دوم نزدیک‌تر می‌شویم برخی سوالات راجع به شرایط ملکه بیشتر مطرح می‌شود. او در تابوت خود چه لباسی به تن خواهد داشت؟ آیا درخواست خاصی برای برگزاری مراسم تدفین خود داشته است؟ یا زمان دقیق مرگ ملکه چه وقت بوده است؟

برخی از این سوالات احتمالا توسط خانواده سلطنتی در هفته جاری پاسخ داده خواهد شد و برخی دیگر تا ابد بی‌جواب باقی خواهند ماند.

بیشتر بخوانید:

ملکه الیزابت دوم درگذشت

تعطیلی رستوران های مک دونالد به احترام ملکه الیزابت

کدام کشورها به مراسم تشییع جنازه ملکه دعوت نشدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *