پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

اختصاص ۳۷۲ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان شمالی

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی خراسان شمالی اعلام کرد:به منظور حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی استان ۳۷۲ میلیارد ریال تسهیلات در نظر گفته شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال،علی مستوفیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: این میزان تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه به بیش از ۱۰۰ طرح از طریق سامانه کارا پرداخت شده است.

وی افزود: پرداخت تسهیلات صنایع دستی همچنان ادامه دارد و تا پایان سالجاری به فعالان این حوزه پرداخت خواهد شد.

مستوفیان ادامه داد: متقاضیان دریافت تسهیلات صنایع دستی می توانند پس از ثبت نام در سامانه کارا مراحل دریافت وام خود را پیگیری کنند و به زودی تسهیلات جدید برای کمک به توسعه فعالیت تولیدکنندگان صنایع دستی استان ابلاغ می شود.

به گفته وی؛ خراسان شمالی ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی دارد که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده با تاکید بر اشتغال جوانان و زنان به دولت اجازه می دهد تا ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

افزایش ۶۰ درصدی اعتبارات میراث فرهنگی

مستوفیان با اشاره به افزایش ۶۰ درصدی اعتبارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، گفت: سال گذشته ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار در این حوزه در استان جذب شد که ۱۹۱ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات ملی و ۲۵۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: با جذب این اعتبار اکنون ۵۵ طرح در بخش های گوناگون کاوش‌های باستان‌شناسی، مرمت آثار تاریخی، تکمیل موزه‌های استان، زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در حال اجرا است.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *