ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

ادامه نوسان نزولی قیمت دلار

نرخ فروش دلار در بازار آزاد تهران طی معاملات ظهر چهارشنبه به پایین‌تر از ۵۳ هزار تومان رسید که نرخی بی‌سابقه در یک هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش توریسم اینترنشنال،داد و ستدهای روز چهارشنبه بازار ارز ایران در حالی آغاز شد که نرخ کشف شده در بازار مبادله ارز و طلا با ۴۷۸ تومان افزایش به ۴۳ هزار و ۸۱۵ تومان رسید. همزمان، نرخ توافقی دلار به عنوان قیمت فروش صرافی‌های رسمی به ۵۲ هزار تومان رسید.

در چنین شرایطی، بهای فروش دلار در معاملات بازار آزاد تهران در پی ادامه عرضه ارز از سوی بانک مرکزی با بیش از دو هزار و ۷۰۰ تومان کاهش نسبت به نرخ پایانی معاملات روز سه‌شنبه تا ۵۲ هزار و ۹۰۰ تومان پایین آمد؛ نرخی که آخرین بار در جریان معاملات پنج‌شنبه گذشته (۴ اسفند) ثبت شده بود.

البته طی خرید و فروش‌های بعدازظهر چهارشنبه این نرخ بار دیگر تا مرز ۵۵ هزار تومان بالا رفت ولی همچنان پایین‌ترین بهای دلار در پنج روز کاری هفته جاری محسوب می‌شود.

هر یورو نیز با نزدیک شدن به ساعات پایانی خرید و فروش‌‌های بازار آزاد ارز تهران، ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد که حدود ۴۰۰ تومان پایین‌تر از بهای پایانی معاملات روز سه‌شنبه بود.

با وجود افزایش ۹ دلاری بهای جهانی هر اونس طلا (۱۸۳۵.۸۰)، افت نرخ ارز در بازار آزاد تهران موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز طی مبادلات روز چهارشنبه به ۳۰ میلیون تومان برسد که ۲۰۰ هزار تومان کمتر از  بهای روز گذشته آن بود. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز روز چهارشنبه به دو میلیون ۵۰۰ هزار تومان بازگشت.

بانک مرکزی ایران پس از عبور نرخ آزاد دلار از مرز ۶۰ هزار تومان از روز یکشنبه عرضه درهم و دلار را در بازار از سر گرفت و بار دیگر فروش سهمیه ۵ هزار یورویی به ازای هر کارت ملی را مجاز اعلام کرد و به صرافی‌ها نیز دوباره اجازه داد تا با نرخ توافقی خرید و فروش‌های خود را از سر بگیرند.

اقداماتی که بانک مرکزی ایران را از سوی گروهی از کارشناسان به تلاش برای تامین کسری بودجه دولت از طریق نوسان‌گیری از بازار ارز و دامن زدن به تورم بیشتر متهم کرد ولی مقام‌های دولت و بانک مرکزی ایران همچون گذشته این اتهام را رد کردند.

بیشتر بخوانید:

یورو و دلار رکورد تاریخی خود را شکستند

آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *