ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

اسامی برندگان جشنواره ملی رشد گردشگری به زودی اعلام می‌شود

رییس پارک ملی صنایع فرهنگی از برگزاری سومین جشنواره ملی رشد گردشگری به منظور تقویت و اصلاح پارامتر های صنعت توریسم در کشور خبر داد و گفت:اسامی برندگان در مهرماه اعلام خواهد شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،نشست خبری سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، رئیس شورای سیاستگذاری در محل دانشگاه علم و فرهنگ در تهران برگزار شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو در نشست خبری درباره اهداف دوره سوم جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری اظهار داشت: در چارچوب برنامه های توسعه کشور و با هدف رقابت پذیری، ارتقای بهره وری و توسعه نظام های مدیرت در مجموعه ها و سازمان های فعال در صنعت گردشگری ایران، از سال ۱۳۹۷ جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری از سوی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی معرفی و نظام نامه آن توسط شورای سیاست گذاری ابلاغ شد.

تا اکنون دو دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری در سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ برگزار شده است، دبیرخانه سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری کار خود را آغاز کرده است و آیین اختتامیه این دوره ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

چاره‌ای جز استانداردسازی گردشگری نداریم/ برگزاری سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری

هدف ارائه الگو و برنامه بهبود واحدهای گردشگری است

ایمانی خوشخو افزود: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی متولی اعطای جایزه تعالی صنعت گردشگری و پیشرو در نهادیه کردن تعالی در حوزه گردشگری در کشور است و با فرایند ارزیابیدقیق و علمی مطابق با معیارهای علمی و بین المللی، کمک به اثبات قابلیت‌ها و ظرفیتهای بنگاه‌ها و سازمان های ایرانی فعال در حوزه گردشگری را نبال می کند.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: سازرمان‌ها و شرکت‌های سرآمد کشور در حوزه گردشگری معرفی می‌شوند، این جایزه مبتنی بر ارزیابی نظام‌های مدیریتی سازمان‌ها و دستاوردهای آنهاست و به جز ایجاد فضای رقابتی برای تعالی، به دنبال تشویق سازمان‌ها برای اجرای خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود خود، و فضایی برای تبادل تجربه های موفق است.

وی خاطر نشان کرد: همه شرک‌تها و سازمان های ایرانی در بخش‌های مختلف گردشگری از نهادهای دولتی مرتبطز با صنعت گردشگری، واحدهای اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران ها و خدمات غذایی، شرکت های حمل و نقل گردشگر، واحدهای تفریح و سرگرمی، برگزارکنندگان رویدادها و همایش‌های گردشگری می‌توانند ثبت نام کنند، و با انجام روند ارزیابی بر اساس الگوی تعالی صنعت گردشگری و به اجرا گذاردن برنامه‌های بهبود، متقاضی دریافت جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری باشند.

چاره‌ای جز استانداردسازی گردشگری نداریم/ برگزاری سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری

ارزیابی‌ها تا اوایل پاییز ادامه دارد

ایمانی خوشخو گفت: با تشکیل دبیرخانه و شکل گیری ارکان جایزه فرآیند بازنگری و تصویب مدل، برنامه‌ریزی شکل‌دهی تیم‌های ارزیابی فراخوان شرکت‌ها، ارزیابان و آموزش ارزیابان و مدیران تعالی سازمان‌ها انجام و مقرر شد ارزیابی‌ها از سازمان‌های متقاضی توسط تیم‌های ۴ تا ۶ نفره در مرداد و شهریور انجام شود و نتایج به تصویب کمیته ارزیابی و شورای سیاست گذاری برسد.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری افزود: جایزه ملی صنعت گردشگری یک نماد ملی است و برای اعتلای شأن آن به دو عامل بسیار مهم توجه خاص شده است، سلامت نظام ارزیابی و بی شائبه بودن آن به عنوان عامل اصلی جلب احترام و اعتماد مردم در طول زمان، دقت در کیفیت ارائه خدمات و ارزش آفرینی فرآیند ارزیابی از جمله این موارد است.

ایمانی خوشخو خاطرنشان کرد: مراسم اهدای تقدیرنامه‌های سازمان‌های برتر در گردهمایی با حضور فعالان صنعت گردشگری در روز ۲۹ مهر و با حضور مقامات مرتبط از وزارت میراث فرهنگی، جهاد دانشگاهی و سایر سازمان‌های دخیل برگزار خواهد شد.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی افزود یکی از شاخه‌هایی که باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود گردشگری است. تمام کشورها چه آنهایی که ظرفیت گردشگری دارند یا ندارد یا ظرفیت‌های گردشگری کشور خود را درست می‌کنند امروزه نگاه عمیقی به صنعت گردشگری دارند.

چاره‌ای جز استانداردسازی گردشگری نداریم/ برگزاری سومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری

در استاندارسازی گردشگری مشکل داریم

ایمانی خوشخو گفت: ایران به سرعت باید از ظرفیت‌های گردشگری و درآمدهای آن استفاده می‌کند، البته دلایل مختلفی وجود دارد که هنوز به جایگاه مطلوبی در صنعت گردشگری نرسیده است. مشکل و ضعف عمده گردشگری در حوزه استانداردسازی است. محصولات گردشگری در رقابت با کشورهای دیگر استاندارد قابل قبولی ندارند این استاندارد با استاندارد رتبه‌بندی محصولات متفاوت است و بر مبنای خودارزیابی و نتیجه‌گیری آن انجام می‌شود که به این خودارزیابی تعالی می‌گویند. در کشورهای مختلف جایزه تعالی گردشگری وجود دارد مهمترین ویژگی آن غیردولتی بودن جایزه آن است.

وی افزود: اولین بار این جایزه تعالی گردشگری توسط عربستان سعودی انجام شد، در سال ۱۳۹۹دوره دوم جایزه در ایران به مشکل کرونا برخورد کردیم، اگر کرونا نبود ما با سرعتی که در پیش گرفته بودیم پیش می‌رفتیم با این وجود دوره دوم با برخی محدودیت‌های گرونایی برگزار شد؛ امسال سومین دوره است و از همه شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های هوایی، ریلی تا هتل‌های کوچک دعوت می کنیم در این طرح شرکت کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه استانداردها را برای گردشگری اجرا کنیم و گرنه این آشفتگی که همین الان هم وجود دارد، ادامه خواهد داشت. اگر بخواهیم با رویکرد بین المللی گردشگری را توسعه دهیم حتماً باید استانداردسازی را در سطح بین المللی رعایت کنیم. شاید متولی گردشگری این فضا را نداشته باشد که رتبه بندی انجام دهد.

ایمانی خشوخو افزود: جایزه تعالی گردشگری ایران به دنبال ایجاد فضای رقابتی برای تعالی سازمان‌های فعال صنعت گردشگری است. ما فضای ارزیابی را فراهم می‌کنیم تا فعالان این حوزه بدانند از از نظر استانداردها در کجا قرار دارند و دیگران هم دلیل برگزیده شدن آنها را در جایزه‌هایی که دریافت می‌کنند پیدا کنند و در نهایت تجربه‌ها، پس از آن گفت‌وگو و تعامل به اشتراک بگذارند.

منبع:ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *