ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

استقبال گردشگران از مراکز بومگردی مازندران

مراکز بومگردی مازندارن با توجه به تعطیلات نوروز و آب و هوای دلپذیر بهاری، تبدیل به یکی از بزرگترین مراکز توجه گردشگران شده‌اند.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، در حالی دور اول تعطیلات نوروزی به پایان رسید که روزهای بارانی عید امسال به همراه رونق طرح های بوم گردی در سراسر مازندران سبب شد این اقامتگاه ها به یک مکان اصلی برای جذب مسافران و گردشگران از سراسر کشور تبدیل شود.

اقامتگاه های بوم گردی مازندران در شهرهای مختلف که در حاشیه جنگلهای هیرکانی یا با فاصله بسیار کم با این جنگلها فعال هستند به مقصد مهم گردشگری استان تبدیل شد.

بوم‌گردی سفری لذت بخش به دل طبیعت و دنیای فارغ از هیاهوی زندگی شهری است، معماری زیبای خانه‌های روستایی، غذاهای محلی و آرامش یک شب خوابیدن در اقامتگاه‌های بوم گردی فرصتی بی نظیر برای علاقه مندان گردشگری و حس زیستن به سبک سنتی را فراهم کرده است.

مسافران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاوه بر بهره گرفتن از مناظر و زیبایی‌های طبیعی، با آداب و رسوم و سنت‌های گذشتگان، صنایع دستی، لباس و حتی خوراک خاص هر منطقه آشنا می‌شوند.

روزهای پررونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران

صفا و صمیمیت میزبانی سنتی در خانه‌های قدیمی، سفره‌هایی با غذاهای سنتی و بومی، محیط آرام و امن، اسباب و لوازم ساده و بی‌آلایش و به دور از تشریفات، تشک‌های پنبه‌ای و لحاف‌های گلدوزی شده همه آن چیزی است که می بایست در اقامتگاه‌های بومگردی فراهم شود.

چند سالی است که ایجاد، راه‌اندازی و میزبانی اقامتگاههای بوم گردی رایج شده و علاوه بر استقبال و توجه گردشگران از سوی دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مورد حمایت قرار گرفته است.

این خانه‌ها مملو از فرهنگ بومی، زندگی توام با آداب، سنن و داستان های محلی و غذاهای لذیذ با مواد بومی است که همراه با شنیدن موسیقی محلی عرضه می‌شوند و در عین حال هزینه اقامت در آنها بسیار ارزانتر از واحدهای اقامتی رسمی در شهرهاست.

هوشمندی گردشگران و گرایش رو به رشد آنان برای تجربه فرهنگهای بومی و محلی موجب شده است آنان هرچه بیشتر خواستار نزدیک شدن به شرایط زیست طبیعی و بومی، استفاده از غذاهای سنتی و تجربه زندگی به سبک قدیم باشند.

به همین سبب اقامتگاههای بومگردی مهمترین و بهترین ظرفیت برای استفاده از این فرصت و خواست گردشگران با هدف توسعه اقتصادی و پیشرفت محسوب می‌شود.

استفاده همزمان از ظرفیت‌های زیست محیطی و فرهنگی در کنار درآمدزایی برای ساکنان یک منطقه از جمله فوایدی است که در بحث بومگردی موردتوجه قرار گرفته است، به طوریکه گردشگران علاقمند به جای رزرو هتل ترجیح می‌دهند که از اقامتگاه‌های بومی استفاده کنند.

روزهای پررونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران

مازندران با دارا بودن بیش از سه هزار روستا علاوه بر اینکه محل سکونت دائمی نیمی از جمعیت استان است در این مناطق ظرفیت های فوق العاده ای برای جذب مسافران و گردشگران وجود دارد.

شهرستان بابل با دارا بودن حدود ۶۰۰ روستا که بسیاری از این روستاها در سه بخش، بابلکنار، بندپی شرقی و بندپی غربی واقع شد یا متصل به جنگلهای هیرکانی است و یا اینکه با فاصله بسیار کمی قابل دسترسی به این جنگلهاست که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

بوم گردی در حال گسترش

رییس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان بابل یکی از مقصدهای اصلی اقامتگاه های بوم گردی در مازندران است که این اقامتگاه ها در حال افزایش هستند.

مهران فلاح اظهار داشت: در بخش های مختلف بابل بیش از یک هزار کلبه و خانه مسافر وجود دارد که از این تعداد ۷۰۰ کلبه و خانه مسافر با چشم اندازهای بی نظیر دارای مجوز هستند.

وی بیان کرد: طرح های بوم گردی که در بخش های بندپی شرقی، بندپی غربی و بابلکنار مستقر است، با چشم انداز های زیبا به همراه درختان سر به فلک کشیده هیرکانی و رودخانه خروشان بابلرود که از وسط آن می گذرد چشم هر گردشگر داخلی و خارجی را می نوازد.

وی گفت: با توجه به اینکه کلبه ها و خانه مسافر های گردشگری با ظرافت خاصی ساخته شده اند، مورد استقبال گردشگران در سراسر کشور قرار گرفته و براساس برآوردها در یکسال اخیر یک میلیون مسافر در این طرح های بوم گردی مستقر شدند.

وی افزود: با توجه به سیاست های دولت که رونق اقتصادی روستا را در برنامه خود دارد گسترش ضابطه مند این طرح های بوم گردی نقش ممتازی در رونق اقتصادی روستاها خواهد داشت.

روزهای پررونق اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران

این مقام مسوول گفت که یکی از سیاست های دولت، حمایت از این طرح های بوم گردی است که این امر زمینه اشتغال پایدار و رونق اقتصادی در شهرستان بابل را فراهم می کند.

‌مازندران به‌ دلیل برخورداری از جنگل، دریا و حدود سه هزار آثار تاریخی همواره در تمام فصول سال میزبان مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است. با توجه به چنین شرایطی، فراهم کردن بسترهای لازم برای یک میزبانی شایسته از این مسافران همواره جزو تاکیدات و اولویت های مسوولان بوده است.

با اوج گیری سفر، ‌در تعطیلات نوروز امسال نیز افزون بر هفت میلیون نفر شب اقامت مسافران در مازندران ثبت شد که این حجم از سفرهای نوروزی در کشور بی سابقه و حائز اهمیت به شمار می رود.

با توجه به حضور میلیونی مسافران در این خطه از شمال کشور پیش بینی الزامات برای میزبانی شایسته تر در این استان از نکات مورد توجه برای مسوولان می باشد تا سفر نوروزی خاطره انگیز را برای مسافران رقم زده شود.

بسترسازی و انجام اقدامات لازم برای این منظور همواره از ماهها قبل از عید نوروز انجام می شود تا کم و کاستی در نحوه و شرایط میزبانی از مسافران میلیونی ایجاد نشود. حال آنکه فراهم کردن این شرایط به انجام اقدامات برای آماده سازی فضاهای تاریخی و گردشگری نیز بر می گردد.

در میان هیجان مسافران وگردشگران برای دیدن جنگل های سر سبز و آبی خیره کننده دریا در استان مازندران، آثار باستانی و تاریخی جلوه ای دیگر از جاذبه های گردشگری این استان به شمار می روند و مجموعه های تاریخی و گردشگری، غارهای باستانی، قلعه ها، کاخ ها، عمارت ها و مکان های زیارتی، مازندران را علاوه بر دارا بودن جاذبه های طبیعی جنگل و دریا برخوردار از مناطق جذاب و دیدنی تاریخی کرده است.

در کنار تمامی زیبایی های طبیعی جنگل و دریا در مازندران، جاذبه های تاریخی و باستانی این استان در نوع خود بی نظیر هستند و ظرفیت دیگری برای حضور و جذب بیشتر مسافران و گردشگران به شمار می روند و آن دسته از مسافران و گردشگرانی که مازندران را به عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب کرده اند، با بازدید از آثار تاریخی و باستانی می توانند جلوه ای دیگر از فضای گردشگری در این استان را مشاهده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *