پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

اسرائیل: کتیبه‌ای که نام «داریوش کبیر» روی آن حک شده قلابی است

اسرائیل اعلام کرد که قطعه‌ای از کتیبه‌ خاک رسی که در جنوب این کشور یافت شده و نام «داریوش کبیر»، فرمانروای امپراتوری ایران باستان بر روی آن حک شده، فاقد اصالت تاریخی است و اثری باستانی محسوب نمی‌شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال،یک بازدید کننده در جریان گشت و گذار در سایت باستان‌شناسی «تل لاچیش» در دسامبر گذشته به طور اتفاقی قطعه‌ای سفالی دارای نقش و نگار را پیدا کرد و آن را به اداره آثار باستانی اسرائیل تحویل داد. بررسی‌های اولیه نشان داد که نام داریوش از پادشاهان مشهور امپراطوری هخامنشی بر روی آن حک شده است. اوایل هفته گذشته بود که پیدا شدن قطعه‌ای منقش به نام داریوش کبیر که بخشی از یک کتیبه متعلق به قرن پنجم و ششمِ پیش از میلاد مسیح در اسرائیل خبر ساز شد. این قطعه از روز چهارشنبه برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شد. قطعه‌ای ۴*۴ سانتیمتر که روی آن با خطی متعلق به ایران باستان نوشته شده بود: «سال ۲۴ داریوش.»

اما بلافاصله پس از انتشار این خبر، یک کارشناس کتیبه‌های باستانی با مراجعه به اداره آثار باستانی اسرائیل توضیح داد که در جریان سفر آموزشی تابستان گذشته به سایت باستان‌شناسی «تل لاچیش»، او این کلمات را به هنگام آموزش شیوه حکاکی باستانی بر روی کتیبه‌ها به دانشجویان، حک کرده و سپس این قطعه را همانجا به زمین انداخته است.

تل لاچیش که در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی اورشلیم قرار دارد، یکی از شهرهای مهم تمدن کنعانی محسوب می‌شود

بدین‌ترتیب، اداره آثار باستانی اسرائیل روز جمعه تایید کرد که این وجود نام داریوش کبیر بر روی این قطعه باستانی فاقد اصالت تاریخی است.

مقام‌های اداره آثار باستانی اسرائیل این کارشناس را به «سهل‌انگاری و بی‌دقتی» متهم کردند. کارشناس خاطی که نامش افشا نشده، اقرار کرده که این کار را ناخواسته و بدون سوء نیت انجام داده است.

گیدئون آونی، رئیس اداره باستان‌شناسی اداره آثار باستانی اسرائیل نیز اعلام کرد که «مسئولیت کامل این رویداد ناگوار را بر عهده می‌گیرد.» او سپس توضیح داد که چنین رخدادی بسیار نادر است، در واقع این قطعه سفالی در آزمایشگاه بررسی شد و مشخص شد که قدیمی است و همین امر کارشناسان را برای رد یا تایید اصالت نوشته روی آن، دچار سردرگمی کرد.

آقای آونی همچنین از بررسی و بازبینی احتمالی تمامی رویه‌ها و سیاست‌های فعلی برای جلوگیری از تکرار خطای مشابه خبر داد.

بیشتر بخوانید:

سر درآوردن زیورآلاتی عجیب از گور ۱۳۰۰ ساله/ تصاویر

«نفرین فراعنه مصر» گریبانگیر باستان‌شناسان شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *