ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
مهاجرت به ژاپن

اعطای «اقامت نامحدود» به کارگران ماهر خارجی در ژاپن

دولت ژاپن از طرح تازه خود برای جبران کمبود نیروی کار در این کشور رونمایی کرد که به موجب آن تعداد صنایع مجاز برای جذب طولانی‌مدت نیروی کار ماهر، از دو مورد فعلی به یازده مورد افزایش می‌یابد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،یبر پایه این طرح، کارگران ماهر شاغل در بخش مسکن همچنین صنایع کشاورزی و غذایی نیز می‌توانند از مزیت دریافت «اقامت نامحدود» در ژاپن بهره‌مند شوند.

این طرح با هدف تشویق کارگران ماهر خارجی برای اقامت طولانی‌مدت در ژاپن تدوین شده تا با اجرای آن، مشکل کمبود کارگر که به دلیل کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور بروز کرده، رفع شود.

این طرح که از سوی حزب حاکم لیبرال دموکرات تهیه شده، روز دوشنبه برای بحث و بررسی به کمیته تخصصی حزب ارائه شد تا پیش از آغاز روند تصویب طرح در نشست‌های ژوئن آتی کابینه این کشور، نواقص احتمالی آن رفع شود.

بر پایه قانون فعلی که اجرای آن از سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز شده، کارگران بسیار ماهر که اصطلاحا کارگران «نوع دوم» هستند و توانایی در اختیار گرفتن سمت سرپرستی را در واحدهای سه صنعت ساخت و ساز، کشتی‌سازی و تولید ماشین‌آلات دریایی دارند، می‌توانند از مزیت دریافت «اقامت نامحدود» استفاده کنند و در عین حال خانواده خود را نیز به راحتی به ژاپن بیاورند.

کارگران ماهر «نوع اول» هم که نیاز دوازده صنعت را به نیروی کار متخصص تامین می‌کنند، ویزای پنج ساله کار در ژاپن دریافت می‌کنند.

اما در طرح تازه دولت، صنایعی که تحت پوشش اعطای «اقامت کاری نامحدود» قرار می‌گیرند شامل خدمات نظافت ساختمان، تولید مواد غذایی و آشامیدنی و تولید قطعات ماشین‌آلات و ماشین‌آلات صنعتی همچنین محصولات الکتریکی، الکترونیکی و فناوری اطلاعاتی نیز می‌شود.

بدین ترتیب، بخش‌های تحت پوشش نوع دوم به استثنای حوزه مراقبت‌های پرستاری که شرایط اقامتی مشابهی برای آن وجود دارد، با بخش‌های نوع اول مطابقت خواهد داشت.

دولت ژاپن امیدوار است که با تصویب و اجرای طرح جدید، گروهی از کارگران نوع اول بتوانند خود را به موقعیت کارگران نوع دوم ارتقا دهند.

مطابق آمار رسمی، تا پایان ماه فوریه گذشته، ۱۴۶ هزار کارگر خارجی نوع اول و تنها ۱۰ کارگر خارجی نوع دوم در ژاپن اقامت داشته‌ و مشغول به کار بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

برگزاری جشن باستانی عجیب مردم ژاپن پس از ۴ سال ممنوعیت کرونایی

شرکت ژاپنی “سگا”قصد دارد با پرداخت ۱ میلیارد دلار بازی angry birds را خریداری میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *