ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

اعطای تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد ریالی به پروژه های گردشگری

بیش از ۵۰۰ پروژه در حوزه گردشگری با پیشرفت ۷۰ درصدی مشمول تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد ریالی می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال، معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی عنوان کرده است، بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال قرارداد با بانک‌های عامل بسته شده و در مجموع ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اعطا می شود.

وزارت میراث‌فرهنگی و یکی از بانک‌های خصوصی به‌منظور اعطای تسهیلات از محل اعتبارات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم‌نامه روز چهارشنبه اول دی ۱۴۰۰ به امضای سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و برات کریمی مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی رسید.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ قانون‌گذار ظرفیت بسیار خوبی در قالب تبصره (۱۸) برای دستگاه‌های مختلف به تصویب رسانده و برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱,۲۷۵ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته است.

اوحدی ادامه داد: به دلیل برخی از ابهامات که در نحوه ارائه این تسهیلات وجود داشت دستورالعمل اجرایی آن زمان برد اما خوشبختانه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اولین دستگاهی است که توانسته هماهنگی‌های لازم را برای جذب این منابع انجام دهد.

امضای قرارداد عاملیت با چهار بانک به ارزش ۳۰ هزار میلیارد ریال

وی اضافه کرد: این چهارمین بانکی است که عاملیت آن به امضا رسیده است. تا کنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال قرارداد با بانک‌های عامل بسته شده و با وجوهی که بانک‌ها می‌آورند در مجموع ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اعطا خواهد شد. در همین ارتباط سامانه‌ای نیز طراحی شده که در سطح ستاد و استان امکان رصد لحظه‌ای این تسهیلات وجود دارد.

اوحدی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ پروژه در حوزه گردشگری با پیشرفت ۷۰ درصد داریم که این پروژه‌ها اولویت ما برای پرداخت تسهیلات هستند. همچنین با توجه به رسالت این بانک برای ارائه خدمات به جامعه ایثارگری، با مدیران آن مذاکره کردیم که این اتفاق یک خدمت دیگر مشترک این وزارتخانه و بانک قلمداد شود و در اعطای تسهیلات پروژه‌هایی که معرفی می‌شوند، اولویت مربوط به جامعه ایثارگری باشد. پیشنهاد می‌کنم به‌منظور پیگیری هرچه بهتر مفاد این تفاهم‌نامه کمیته مشترکی تعیین شود تا موضوعات مطرح شده در این کمیته بررسی و پیگیری شود.»

برات کریمی مدیرعامل این بانک خصوصی نیز در این مراسم گفت: این بانک از حوزه‌های مختلف مانند گردشگری و صنایع‌دستی حمایت می‌کند. با توجه به گستردگی حوزه گردشگری در سراسر کشور این آمادگی را داریم تا از این حوزه در تمام استان‌ها حمایت کنیم.

بر اساس این تفاهم‌نامه تسهیلات تلفیقی و یارانه‌دار به اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و تعاونی به‌صورت استانی و ملی در قالب برنامه دستگاه اجرایی ذیل بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، شامل برنامه‌های ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی بر مبنای پروژه‌های مصادیق گردشگری اعطا می‌شود.

نرخ سود تسهیلات در مناطق کمتر توسعه یافته، صفر درصد است

بر اساس این تفاهم‌نامه نرخ سود سهم تسهیلاتی از محل واگذارنده اعتبار در مناطق کمتر توسعه یافته صفر (در قالب عقد قرارداد قرض‌الحسنه بدون کارمزد) و در مناطق برخوردار ۸ درصد است و نرخ سود تسهیلات از محل منابع داخلی بانک عامل در قالب این قرارداد معادل نرخ سود مصوب شورای عالی پول و اعتبار (در زمان پرداخت) تعیین می‌شود.

همچنین حداکثر مدت زمان مشارکت مدنی (دوران ساخت) و تنفس تسهیلات بخش ثابت متناسب با شرایط طرح و پیشرفت فیزیکی جمعاً حداکثر ۲۴ ماه و دوران بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه تعیین شده است و در صورت افزایش دوران مشارکت از حدود اعلامی، مدت از دوران بازپرداخت کسر خواهد شد و به طور کلی مجموع دوران تأمین مالی از (۸۴) ماه افزون‌تر نخواهد بود.

دوره بازپرداخت تسهیلات سرمایه در گردش نیز حداکثر یک سال است.

همچنین در راستای اجرای ماده ۱۲ این قرارداد بانک عامل موظف است به‌منظور اتمام طرح و بهره‌برداری کامل اولویت پرداخت تسهیلات را به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد اختصاص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *