د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

افتتاح مجتمع گردشگری در ازمیغان طبس

یک مجتمع گردشگری با ظرفیت میزبانی از ۱۷۰ نفر، در ازمیغان طبس به بهره برداری رسید. ارمیغان طبس در استان خراسان جنوبی واقع شده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ مجتمع گردشگری ساباط با حضور استاندار خراسان جنوبی و و نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران استانی و شهرستانی، به متاسبت هفته گردشگری افتتاح شد.

این مجموعه با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی احداث شده و زمینه اشتغال ۱۵ نفر را به صورت مستقیم فراهم آورده است.

مجتمع گردشگری ساباط با ظرفیت اقامت ۱۷۰ نفر، ۲ هزار و ۷۰۰ متر مربع زیربنا دارد و در روستای گردشگری ازمیغان احداث شده است.

ازمیغان از مناطق تفریحی گردشگری شهرستان طبس است که سالانه گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند.

همزیستی شالیزارهای برنج و باغستان‌های مرکبات و نخلستان‌های خرما در کنار هم از شاهکارهای طبیعت در ازمیغان است.

استاندار خراسان جنوبی امروز در سفر به طبس از چشم اندازهای سازه آجری کاروانسرای جهانی “خان” هم بازدید کرد.

این بازدید با هدف رصد وضعیت مجموعه‌ای انجام داد که بتازگی به همراه کاروانسراهای ایرانی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

کاروانسرای رباط خان با فضاهایی شامل هشتی ورودی، حیاط، اصطبل، حجره‌هایی در اطراف حیاط، شاه نشین و بادگیر است که با تزئینات آجری و بادگیرهای زیبا و چشم نواز در مسیر جاده قدیم طبس به یزد واقع شده است.

یکی از مهمترین جذابیت‌های حضور در این کاروانسرا برای گردشگران، تماشای آسمان صاف کویر به ویژه در شب است که ستاره چینی را مقدور می‌سازد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه به همراه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از کاروانسرای ۱۳۰ ساله کلمرد بازدید کرد.

کاروانسرای کلمرد به ۲ شکل قدیم و جدید در مسیر جاده قدیم طبس به یزد قرار دارد که کاروانسرای قدیمی بر اثر گذر زمان از بین رفته اما کاروانسرای جدید سالم است.

پشت بام آجر فرش شده این کاروانسرا جلوه خاص به آن بخشیده است و روی برخی آجرها سازندگان آن تاریخ‌هایی با انگشت نگاشته سپس خشت‌ها را در کوره به صورت آجر درآورده‌اند که برخی از تاریخ‌های موجود روی این آجرها مربوط به سال‌های ۱۳۱۹ و ۱۳۰۱ هجری قمری است.

کاروانسرای قدیمی کلمرد ۸۵۵ متر مربع مساحت دارد و وسعت کاروانسرای جدید سه هزار و ۱۸۴ متر مربع عنوان شده است.

استاندار خراسان جنوبی پس از سفر یک روزه به طبس راهی بشرویه شد و اقامتگاه بومگردی شهابی با حضور قناعت در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

مراسم افتتاح و گشایش این خانه تاریخی در آغازین روزهای فصل گردشگری استان و با همراهی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستان برگزار شد.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای مرمت این خانه قدیمی در بافت تاریخی شهر، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه کرده است.

خانه تاریخی شهابی که مربوط به دوره تیموریان است در زمینی به وسعت ۲۶۰ متر مربع بنا شده و احداث این اقامتگاه با ظرفیت ۳۰ نفر، زمینه اشتغال سه نفر را فراهم آورده است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه سفر به این شهرستان از روند اجرای پروژه مرمت بافت تاریخی بشرویه، خانه مستوفی، خانه صنایع دستی ستاره تابان، خانه خراطی رویش، خانه مینا کاری و چوب، کارگاه کرباس در بافت تاریخی بشرویه بازدید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *