س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳
سفر اربعین

افزایش بار سفر در محورهای غربی کشور

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی گفت : تمامی ارگان های خدمات رسان برای زائران اربعین در محورهای غربی کشور در حال آماده باش ۸۰ درصدی می باشند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی و دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر) درخصوص تدابیری که حوزه گردشگری داخلی برای تعطیلات اربعین اندیشیده، گفت: با توجه به آنکه تمرکز کشور در این ایام به سفرهای عتبات عالیات است از این رو با بیشترین حجم تردد در شهرهای مرزی ایران و عراق بخصوص استان ایلام روبه‌رو خواهیم بود. به زودی نشست و جلساتی با ستاد اربعین و استان‌ها خواهیم داشت تا گزارش‌های لازم را دریافت کنیم. البته ستاد اربعین برنامه‌ریزی‌های لازم را نیز انجام خواهد داد.

او درخصوص آماده بودن زیرساخت‌های لازم برای حضور زائران عتبات عالیات در شهرها و استان‌های مرزی مانند ایلام، کرمانشاه و خوزستان گفت: درحال حاضر دستگاه‌های مختلف فعالیت‌هایی انجام داده‌اند که از مدیریت و هماهنگی تردد و ترافیک مانند پارکینگ گرفته تا سرویس‌های بهداشتی موقف، برقراری کمپ و… را شامل می‌شود.

فاطمی با تاکید برآنکه تردد در عراق برعهده دولت عراق خواهد بود، گفت: مسافران ایرانی تا مرز می‌توانند با حمل و نقل ایران همراه باشند و می‌توانند با ماشین‌های شخصی خود در داخل ایران سفر کنند و در استان‌های مرزی ماشین‌های خود را در پارکینگ‌ها بگذارند و راه خود را در عراق ادامه دهند.

2

به گفته دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، در حال حاضر فضاهای کمپ از جمله چادر، واحدهای موقف و… برای زائران درنظر گرفته شده. البته مراکز اقامتی اعم از هتل‌ها نیز پذیرای مسافران خواهند بود و هر کس بنابر سلیقه و سطح درآمد می‌تواند محل اقامت خود را انتخاب کند.

مدیر اداره کل گردشگری داخلی تصریح کرد: تمام مسیرهای اصلی که به غرب کشور دسترسی دارند برای سفرهای اربعین آماده شده‌اند. در این میان گردشگری محور غرب نیز فعال شده و شاهد انسجام نسبی بین استان‌های غربی هستیم. هرچه به اربعین نزدیک‌تری شویم قطعا حجم مسافران و بار سفر بر محور غرب کشور بیشتر خواهد شد. فعالان این عرصه آمادگی لازم برای ارائه خدمات به مسافران را دارند. البته نباید فراموش کرد که اکنون زمان پر مسافر برای سفرهای منطقه‌ای غرب کشور است و از نوروز تاکنون نیز شاهد افزایش میزان مسافران این محور از گردشگری کشور هستیم.

به گفته فاطمی، واحدهای اقامتی محور گردشگری غرب کشور طی ماه‌های گذشته و با معرفی که صورت گرفته بود، توانستند در برخی از زمان‌ها ضریب اشغال بیش از ۹۰ درصد و حتا ۱۰۰ درصد را تجربه کنند اما به طور میانگین با ضریب اشغال ۸۰ درصدی همراه بودند که در شرایط پس از کرونا ورود جدید به حوزه گردشگری، امید بخش است. البته این آمار در تابستان بازخورد خوبی داشت.

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر خاطرنشان کرد: تلاش ما آن است که محور غرب را به حوزه گردشگری وارد کنیم. البته باتوجه به آنکه در اربعین تمرکز بر سفر به عتبات عالیات است از این رو این امکان برای زائران وجود دارد که بعد از زیارت و هنگام بازگشت، به جاذبه‌های گردشگری محور غرب نیز بروند و این جاذبه‌ها را نیز در میان مقاصد سفر خود بگنجانند. توزیع مکانی سفر یکی از رویکردهای اصلی حوزه گردشگری است. ضمن آنکه بیشتر جاذبه‌های این مسیر شناخته شده هستند البته که تمرکز بیشتر زائران به سفر به عتبات عالیات است.

1

به گفته فاطمی، در سفر زائران به عتبات عالیات، بیشترین بخشی که از حوزه گردشگری با تعداد زیاد مسافران روبه رو خواهد شد، واحدهای اقامتی هستند از این رو این واحدها درحال آماده‌سازی برای پذیرش زائران هستند. این واحدها با نرخ‌ها و امکانات متنوع برای سطوح درآمدی متفاوت طراحی و در نظر گرفته شده‌اند.

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که چندی پیش حسن بهرام نیا (استاندار ایلام) با اشاره به پیش بودن اربعین، از ورود روازنه پنج هزار زائر عتبات عالیات به این استان خبر داده و گفته بود: مساجد، مکان‌های مذهبی، سالن‌های ورزشی و مدارس در شهرستان‌های زائرپذیر محل اسکان زائران خواهند بود. البته بیش از ۶۰ هزار نفر در شهرستان‌های زائرپذیر و سایت چغاسبز اسکان داده می‌شوند و تا اربعین تلاش داریم این تعداد اسکان از ۶۰ هزار نفر نیز عبور کند.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام مطرح کرد: پیش بینی می‌شود در اربعین حدود ۷۰ درصد زوار از مرز مهران عبور و در بازگشت بیش از ۸۰ درصد از مرز مهران وارد کشور شوند.

بیشتر بخوانید:

آمادگی زائرسراهای مرز مهران برای خدمات دهی به زائران اربعین

روند فروش بلیت پروازهای اربعین چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *