پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

انتظار ۱۹۵ ساله هندی ها برای دریافت گرین کارت آمریکایی!

افزایش تعداد و تقاضای شهروندان هندی ساکن آمریکا برای دریافت گرین کارت موجب شده تا شانس دریافت کارت اقامت دائم این افراد در آمریکا به ۱۹۵ سال برسد. برای مردم چین که متقاضی دریافت گرین کارت آمریکایی هستند این شانس به ۱۸ سال و برای مردم سایر کشورهای دنیا به یک سال تقلیل پیدا کرده است.

به گزارش توریسم اینترنشنال، در پی اخراج های دسته جمعی کارمندان غول های فناوری بزرگ در آمریکا، شهروندان هندی مشغول به کار در این شرکت ها بیش از سایرین متحمل آسیب شده اند و اکنون بیشتر از هر زمان دیگری نگران وضعیت اقامت خود در آمریکا هستند.

این نگرانی از آنجایی ناشی می شود که بر اساس یک گزارش تازه منتشر شده با وجود درخواست نیم میلیون نفری هندی ها برای دریافت گرین کارت، سالانه تنها ۱۰ هزار کارت برای پذیرش شهروندان کشور هند در آمریکا صادر می شود.به گزارش بلومبرگ تفاوت فاحش میان عرضه خدمات اقامت و تقاضای ویزای دائم  موجب شده تا مردم این کشور برای دریافت گرین کارت و اقامت دائمشان مجبور شوند نزدیک به دو قرن صبر کنند!

این در حالی است که شانس دریافت گرین کارت برای مردم چین ۱۸ سال عنوان شده است و این شانس برای مردم سایر کشورهای دیگر به یک سال تقلیل پیدا کرده است.

در حال حاضر به کارمندان اخراج شده هندی تنها دو ماه فرصت داده شده تا برای یافتن فرصت شغلی دیگری در آمریکا اقدامات لازم را انجام دهند، در غیر این صورت آنها مجبور به بازگشت به کشورشان خواهند شد.

تحت تاثیر شرایط ایجاد شده، کارگران هندی از موقعیت بسیار حساسی برخوردار هستند به خصوص آنکه گفته می شود، شرکت هایی که پیشتر این افراد را به عنوان کارمند خود استخدام کرده بودند اکنون برای سرعت بخشیدن به روند ثبات شغلی شان در آمریکا هیچ کمکی به آنها نمی کنند.

بر اساس تجزیه و تحلیل های انجام گرفته از سوی بلومبرگ، داده های خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات متحده نشان می دهد که شرکت های بزرگی مانند آمازون، لیفت، متا، سیلزفورس، استرایپ و توییتر در سه سال گذشته حداقل ۴۵۰۰۰ کارگر و کارمند مهاجر با ویزای کاری در آمریکا را مورد حمایت مالی خود قرار داده اند. با این حال روند تعدیل نیرو در آنها طی ماه های گذشته سرعت بالایی به خود گرفته است.

ویزای H_1Bیا همان ویزای کاری به کارفرمایان ایالات متحده اجازه می دهد تا کارگران خارجی با مدرک دانشگاهی در رشته های فنی را که از لحاظ تاریخی کمبود آمریکایی وجود دارد، استخدام کنند. این ویزا برای مدت سه سال صادر می شود و امکان تمدید آن وجود دارد. تعداد افراد مجاز برای دریافت این ویزا در هر سال به ۸۵۰۰۰ نفر محدود شده است و طی سال های اخیر تقاضا به ویژه در میان متخصصان هندی زیاد شده است.

نگرانی های افراد مهاجر از این بابت است که اکثر این افراد با ویزای کاری در آمریکا اقامت کرده اند و هنوز نتوانسته اند ویزای دائم برای اقامت خود دریافت کنند. اکنون ظرف مهلت دو ماهه ای که به این کارمندان و کارگران داده شده است، مشخص نیست وضعیت آنها به چه صورت درآید.

به خصوص آنکه با توجه به نزدیک شدن به فصل تعطیلات و پایان سال، تقاضای شرکت ها برای پذیرش کارکنان جدید به شدت کاهش پیدا کرده است.

بسیاری از کارشناسان فنی هند که پیشتر در شرکت های آمریکایی مشغول به کار بوده اند میزان حمایت این شرکت ها برای تمدید وضعیت اقامت خود را «ناچیز» و «حداقل» ممکن توصیف کرده اند.

پیشتر “مارک زاکربرگ”، مدیر اجرایی شرکت متا عنوان کرده بود که از کارمندان اخراجی خود برای مشخص شدن وضعیت اقامتشان حمایت خواهد کرد، این در حالی است که با وجود اخراج ۱۱ هزار نفری کارمندان از متا هیچ اقدام قابل توجهی برای حمایت از این افراد صورت نگرفت.

در چینین شرایطی آژانس خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا نیز در حال بررسی گزینه‌های سیاستی برای رسیدگی به چالش‌های پیش روی جوامع مهاجر است و خود را متعهد به افزایش دسترسی به مزایای مهاجرت برای این گروه از افراد دانسته است.

اکنون تعداد قابل توجهی از کارگران هندی با واقعیت تلخ خروج از کشور در فقدان گرین کارت یا سایر فرصت های با ثبات برای دریافت ویزا مواجه هستند و مشخص نیست که تحت تاثیر این شرایط مجبور به بازگشت به کشورشان می شوند و یا همچنان راهی برای حضور و اقامت خود در آمریکا پیدا می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *