پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

«اندیکا» شهر ملی گلیم ایران شد

شهر اندیکا از استان خوزستان به عنوان شهر ملی گلیم دستبافته‌های عشایری ثبت شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان از تبدیل وضعیت شهرهای ملی صنایع‌دستی شوشتر و رُفیع از مشروط به قطعی خبر داد و گفت: شهر اندیکا نیز روز گذشته به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی در رشته گلیم دست‌بافته‌های عشایری انتخاب شد.

سید حکمت‌الله موسوی دوشنبه ۱۳ دی‌ ۱۴۰۰ با اعلام این خبر افزود: پیرو تأکیدات مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخصوص ارتقای وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی و باتوجه به برنامه‌های حمایتی دولت سیزدهم از حوزه صنایع‌دستی، دومین جلسه پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی در ۲۲ آذر برگزار شد.

برمبنای اعلام اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی خوزستان، او بیان کرد: در این جلسه پرونده‌هایی از سه استان خوزستان، قزوین و آذربایجان غربی با حضور مسئولان ارشد این استان‌ها بررسی شد که حضور مسئولانی از جمله استاندار، معاونان استاندار، نمایندگان مجلس، فرمانداران و شهرداران نشان‌دهنده اهمیت حوزه صنایع‌دستی و تأکید ویژه مهندس ضرغامی درباره این حوزه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اضافه کرد: در این جلسه بعد از بررسی کارشناسی و با نظر و رأی ارزیابان، شهرهای شوشتر و رفیع که تابستان ۱۳۹۸ در سومین نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی به صورت مشروط در حوزه احرامی‌بافی و بوریابافی ثبت شده بودند، طی این دو سال با تکمیل پرونده‌های خود و رسیدن به استانداردهای لازم، به صورت قطعی ثبت شدند.

او همچنین خبر داد: در این نشست اندیکا نیز از استان خوزستان به عنوان شهر ملی گلیم دستبافته‌های عشایری ثبت شد.

موسوی با اشاره به اهمیت حوزه صنایع‌دستی در خوزستان تأکید کرد: شوشتر، رفیع و اندیکا سرشار از ظرفیت‌های گردشگری، آثار تاریخی و صنایع‌دستی هستند که ثبت ‌ملی آنها به عنوان شهرهای ملی صنایع‌دستی از این پس به معرفی هر چه بهتر این ظرفیت‌ها و استفاده بهینه از آنها کمک خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: قبل از بررسی این پرونده‌ها در جلسه شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی، ارزیابانی از این معاونت با حضور در شهرها و روستاها به صورت میدانی به بررسی وضعیت آنها می‌پردازند و در نهایت این پرونده‌ها به شورای راهبردی ارسال می‌شوند که با حضور ارزیابان و نیز مسؤولان ارشد هر استان، بررسی و در صورت تایید به‌عنوان شهر یا روستای ملی صنایع‌دستی معرفی می‌شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان یادآوری کرد: فرآیند ملی ‎شدن شهرها و روستاها حرکتی است که در زمینه برندسازی، معرفی و ارتقای جایگاه صنایع‌دستی شهرها و روستاهای مختلف و نیز هنرمندان رشته‎های گوناگون با یک عزم همگانی و مدل مشارکتی با هم‎افزایی نیروهای صنایع‌دستی، مسوولان شهری، هنرمندان، نمایندگان مجلس و مسوولان شهرهای مختلف رقم خورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *