پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

artistic impression of a great discovery

انسان چقدر به رویای زندگی در مریخ نزدیک شده است؟

انسان ها از دیرباز تاکنون طرح ها و نظریات مختلفی برای زندگی در مریخ ارائه کرده اند و همواره درصدد پیدا کردن راه حلی برای تحقق این رویا بوده اند.همچنین افزایش جمعیت کره زمین،الودگی هوا و در پی ان ذوب شدن یخ های قطبی انسان را مجبور میکند که فکری برای مهاجرت و زندگی در مریخ کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال،مریخ مرکز توجه فرضیه های علمی بسیاری درباره امکان سکونت انسان در آن است. شرایط سطحی مریخ و احتمال وجود آب سبب می شوند که این سیاره غیر از زمین قابل سکونت ترین جرم برای انسان در منظومه شمسی باشد. برای رسیدن به مریخ از زمین انرژی کمتری در هر واحد جرم (دلتا وی) مورد نیاز است. اما با صرف حداقل میزان انرژی، برای انجام یک سفر به مریخ با استفاده از شیوه های تولید نیروی محرکه فعلی باید ۶تا ۷ماه فضاپیمایی کنیم.

شرایط سطح مریخ از لحاظ دما و فشار جوی از هر سیاره دیگری به جز بالای ابرهای ونوس به شرایط زمین نزدیک تر است. اما به هر ترتیب سطح مریخ برای زندگی انسان ها و بیشتر موجودات زنده شرایط مساعدی ندارد. علت آن فشار هوای بسیار کم، یعنی جوی با تنها ۱ر۰درصد اکسیژن و نبود آب به حالت مایع است.

سکونت در مریخ نیازمند انواع مختلفی از تجهیزات، هم برای خدمات رسانی به انسان ها و هم به منظور تولید غذا، آب، انرژی و اکسیژن قابل تنفس است.

امکانات مورد نیاز شامل سکونتگاه، تسهیلات ذخیره سازی مایحتاج، تجهیزاتی برای استخراج آب و اکسیژن و در وهله بعدی کانی و مصالح ساختمانی و غیره، فضاهایی برای تولید مواد غذایی و ابزار و وسایل، ماشین آلاتی برای تولید سوخت که احتمالاً هیدروژن و متان خواهند بود و نیز سوخت یا منبع دیگری از انرژی برای استفاده در حمل و نقل در سطح مریخ است.

اما آیا انسان ها واقعاً می توانند در سیاره مریخ زندگی کنند؟ ناسا معتقد است که این کار شدنی است. امروزه ما تصویر بهتری از این که انسان ها در صورت وجود یک جمعیت مهاجر در آینده مریخ، چطور و در کجا باید زندگی کنند در ذهن داریم. آژانس فضایی ایالات متحده رقابتی برای مهندسین برگزار کرده بود تا هر طرحی از یک محل سکونت پایدار و قابل چاپ شدن به صورت سه بعدی دارند در آن شرکت کنند. در نهایت سه نفر به مرحله پایانی رسیدند؛ هر سه طرح که مربوط به ساخت اتاقکی به عنوان مسکن در مریخ هستند طراحی پیشرو و آینده گرایی دارند.

ناسا در صدد است برای سال ۲۰۳۳انسان را به سیاره سرخ بفرستد. بخشی از این برنامه ناسا شامل این است که ابتدا فرودگرهایی به مریخ اعزام کند تا قبل از پرواز انسان ها به آن جا محل سکونت مناسبی برایشان مستقر کنند.

اما پیش از به اجرا در آوردن پروژه مهاجرت به مریخ، ناسا برنامه ریزی کرده است تا با فرستادن مجدد فضانوردان به ماه یک منطقه مسکونی در ماه بسازد. به علاوه، دانشمندان ناسا یک ایستگاه فضایی در ماه خواهند ساخت تا در آن مطالعات مختلفی روی فضای اطراف انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *