ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳
دارابی

انگشتر سردار سلیمانی به عنوان میراث دفاع مقدس ثبت شد

بر طبق اعلام معاون وزیر میراث‌فرهنگی _ گردشگری و صنایع‌دستی در مراسم بزرگداشت موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس انگشتر سردار سلیمانی به عنوان میراث دفاع مقدس ثبت گردید.

به گزارش توریسم اینترنشنال، دارابی در مراسم بزرگداشت موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس که در موزه دفاع مقدس برگزار شد گفت: ایثار، خداباوری، شهادت طلبی، اطاعت از رهبری و عمل به تکلیف و وظیفه از شاخص‌های گفتمان دفاع مقدس است و این عرصه مرد میدانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی می‌خواهد.

دارابی با بیان اینکه فهرست ارزش‌های دفاع مقدس جزو ثروت‌های کشورمان محسوب می‌شود و می توان آن را از سه بعد میراث ناملموس، ملموس و منظر فرهنگی دید، اضافه کرد: تاکنون فهرست بلندی‌ از میراث دفاع مقدس را از جمله انگشتر شهید حاج قاسم سلیمانی و یادمان دهلاویه سردار مصطفی چمران را ثبت کردیم.

ثبت انگشتر سردار سلیمانی به عنوان میراث دفاع مقدس

وی افزود: میراث‌فرهنگی وظیفه خود می‌داند تا در امر مرمت، مستندسازی، ثبت ملی یادمان‌ها و تهیه تاریخ شفاهی در کنار بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس باشد.

معاون وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: در کاخ چهل‌ستون اصفهان جنگ چالدران را می‌بینید که در طول تاریخ ثبت شده و امروز برای مردم بازگو می‌شود. ما باید امروز مخاطبان و نسل‌ جدید را با استفاده از شیوه‌های نوین با پیام ‌های دفاع مقدس و ایستادگی شهدا آشنا کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ما بهترین موزه‌ها را در استان‌ها با موضوع دفاع مقدس داریم که به بهره‌برداری رسیده و تعداد دیگری نیز تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد که دارای ظرفیت بزرگی هستند.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه موزه‌ها صرفا ویترین اعتبارات فرهنگی جامعه نیستند بلکه روایتگران شکست و پیروزی و پیشینه تمدنی جامعه هستند، گفت: موزه‌ها نقش مهمی در صلح دارند شعار امسال موزه‌ها نیز به عنوان قدرت موزه‌ها نام‌گذاری شد و باید بتوانیم در این زمینه کار جدی انجام دهیم. ضمن اینکه شهید گمنام امروز در فهرست میراث ناملموس دفاع مقدس ثبت شد. ما در سراسر کشور آیین تفحص شهدای گمنام را می‌بینیم که تبدیل به آیین در جامعه شده است.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت ۲۳ موزه دفاع مقدس در کشور گفت: تا پایان سال حدود چهار موزه افتتاح می‌شود و تا افق ۱۴۰۴ به ۳۶ موزه می‌رسد که با موزه بین‌المللی استکبارستیزی در صحرای طبس مجموعا ۳۷ موزه دفاع‌مقدس در سراسر کشور افتتاح می‌شوند.

علی‌اصغر جعفری به مجموعه یادمان شهدای گمنام به‌ عنوان بخشی از میراث‌فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: ۲۳۰۶ یادمان میزبان ۱۰ هزار و ۴۲۲ شهید گمنام هستند و بهشت زهرا یکی از بزرگترین یادمان‌های جهان اسلام است که ۴هزار شهید را در خود جا داده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۹ یادمان در تهران هست، افزود: در تهران ۲۴ موزه، خانه موزه، باغ موزه و فضای موزه‌ای تخصصی مربوط به حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت داریم.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از انگشتر “سردار شهید قاسم سلیمانی” ساخته شده توسط هنرمند کهگیلویه و بویراحمد

«برج طغرل» به احترام سردار شهید قاسم سلیمانی خاموش شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *