س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

بازارهای اصلی صادرات صنایع دستی ایران کجاست؟

مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موضع گیری، ارزش صادرات صنایع دستی کشورمان را ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زد که عمده آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می شود.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ محمدحسین عسکرپور روز چهارشنبه گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی سنگ‌های قیمتی در تربت‌حیدریه افزود: با در نظر گرفتن پتانسیل و ظرفیت‌های خوب چه به لحاظ نیروی انسانی ماهر و چه از حیث تنوع تولیدات در کشور، این رقم بسیار ناچیز است.

وی بیان کرد: بر این اساس بنا داریم در برنامه هفتم توسعه، به دنبال طراحی زیست‌بوم صنایع‌دستی در راستای توسعه و ترویج این هنر در کشور باشیم.

مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: این بدان معناست که باید چرخه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی را با توجه به وضعیت هنرمندان، صنعتگران و صادرکنندگان کامل کنیم تا هنرمندان بتوانند محصولات جدید و کارآمدی تولید و روانه بازار کنند.

عسکرپور اظهار امیدواری کرد، با طرح زیست بوم صنایع دستی زمینه رشد صادرات صنایع دستی در کشور محقق شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود حدود ۵۲۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی در کشور که اکنون در ۲۹۹ رشته فعالیت دارند، گفت: توسعه پوشش بیمه ای و به خصوص بیمه تکمیلی از اقدامات دیگر حمایتی برای این عزیزان در دولت سیزدهم است.

به گفته وی، زمینه استفاده هنرمندان از طرح بیمه روستایی و عشایری فراهم آمده و همچنین در بحث بیمه تکمیلی با شرکت‌های مختلف بیمه‌گذار رایزنی و قیمت گرفتیم تا رقابتی نیز بین آنها فراهم آید.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه نیز گفت: به مناسبت هفته دولت نخستین نشست تخصصی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استان در تربت‌حیدریه برگزار شد و در حاشیه آن نمایشگاهی از ‌نمونه کارهای هنرمندان صنایع دستی این خطه در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

علی محمدی افزود: طبق برنامه ریزی های انجام شده نشست تخصصی با حضور ۴۰ هنرمند مطرح استان خراسان رضوی در فرمانداری تربت حیدریه بزودی تشکیل خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین برای شرکت‌کنندگان در این نشست، تور یکروزه گردشگری معدن و به خصوص عقیق تربت‌حیدریه و نیز راه‌اندازی بانک اطلاعاتی ثبت اطلاعات هنرمندان صنایع دستی برنامه ریزی شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: اکنون هزار و ۱۰۰ هنرمند صنایع دستی در این شهرستان شناسایی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *