ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

بازار صنایع دستی مشهد جان دوباره می گیرد

همزمان با افزایش روند واکسیناسیون در داخل کشور، میزان سفرهای داخلی به استان های مختلف تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. شهر مشهد به دلیل جذابیت های فراوانی که در حوزه گردشگری مذهبی دارد، یکی از مهم ترین شهرهایی است که به تازگی آمار مسافرانش افزایش پیدا کرده همین موجب شده تا بازار صنایع دستی آن هم تا اندازه زیادی رونق پیدا کند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: بازار صنایع دستی کلانشهر مشهد با ورود گردشگران در ایام پساکرونا رونق خواهد گرفت.

حسین امیرکلالی امروز با بررسی وضعیت فعالیت کارگاه‌های صنایع‌دستی و گفتگو با هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این گروه قرار گرفت و افزود: از جمله مسائلی که با گردشگری در ارتباط نزدیک است حوزه صنایع دستی است که بر توسعه گردشگری استان و به‌خصوص شهرستان مشهد می‌تواند تاثیر داشته باشد.
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی مشهد ادامه داد: مشهد مقدس به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی برای جذب زائر و مسافر دارد و مشاغل خرد و کارگاه‌های کوچک صنایع‌دستی که با سرمایه اندک می‌توانند اشتغال‌های سریع و سودآور برای شهرستان و استان داشته باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند.
کلالی اظهار کرد: به دلیل وابستگی بازار صنایع دستی به گردشگران در دوران پساکرونا، با افزایش ورود گردشگران، بازار صنایع دستی نیز رونق خواهد گرفت و افزایش تولید شاخص‌های اقتصادی به‌خصوص تولید ناخالص داخلی و همچنین تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی از پیامد‌های اقتصادی توسعه فعالیت‌های گردشگری خواهد بود.
سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشهد به ویژگی‌های خاص تولیدات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: صنایع دستی به دلیل خصوصیات ممتازی مانند سرمایه‌اندوز بودن، مشارکت دادن خانواده و به‌خصوص مشارکت بانوان در تولید، تنوع بخشیدن به منابع درآمد خانوار، استفاده از مواد اولیه داخلی، ارزش افزوده بالا، حفظ فرهنگ و اصالت منطقه، انتقال هنر بومی و محلی و دیگر مولفه‌ها می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل و راه حل‌های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در شهرستان مشهد باشد و تاثیر بلندمدتی بر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور نیز داشته باشد.
۸۰ رشته صنایع دستی در خراسان رضوی وجود دارد که در میان آن‌ها تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، سنگ هرکاره، قلمزنی، ابریشم‌بافی، فرت‌بافی، نواربافی، چرم، زیورآلات سنتی، نقاشی روی چرم، نگارگری، چاپ باتیک و گلیم بافی به عنوان صنایع‌دستی بومی این خطه شناخته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *