پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

بازگشت ۱۰۰ شی تاریخی به ایران در سال ۱۴۰۱

سال جدید بیش از ۱۰۰ شی تاریخی متعلق به ایران از کشورهای مختلفی همچون آمریکا و فرانسه و انگلیس به موزه های داخل باز می گردند.

به گزارش توریسم اینترنشنال، سرپرست اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران گفت: ۱۳ پرونده استرداد اشیاء تاریخی شامل حدود صد قطعه مشخص از آمریکا، مجارستان، فرانسه، انگلستان و نروژ را پیگیری می‌کنیم که در سال ۱۴۰۱ به کشور بازگردانده می‌شود.

سرپرست اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران، گفت: ۱۳ پرونده استرداد اشیاء تاریخی شامل حدود صد قطعه مشخص از آمریکا، مجارستان، فرانسه، انگلستان و نروژ را پیگیری می‌کنیم که در سال ۱۴۰۱ به کشور بازگردانده می‌شود.

به گزارش اینترآذ، مرتضی ادیب‌زاده در آیین بازگشایی نمایشگاه آجرهای لعابدار مانایی شامل ۵۱ قطعه استردادی از سوئیس، در محل موزه ملی ایران اظهار داشت: موضوع استرداد جزو مهمترین موارد مورد پیگیری اداره کل موزه‌ها است؛ خوشحالیم‌ که امروز شاهد نتیجه یکی از مهمترین  پرونده‌ها در این حوزه هستیم.

سرپرست اداره‌کل موزه‌ها تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۳ پرونده استرداد در دست پیگیری است که شامل حدود صد قطعه مشخص از کشوهای آمریکا، مجارستان فرانسه، انگلستان و نروژ هستند.کارهای حقوقی این پرونده‌ها انجام شده است و به زودی در سال ۱۴۰۱ اقدامات انتقال انجام می‌شود. همچنین دانشگاه شیکاگو کتیبه‌هایی از تخت‌جمشید را آماده تحویل دارد.

ادیب‌زاده ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ تا کنون ۳هزار شیء مسروقه که از کشور خارج شده بود به کشور بازگردانده شد و در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی دیپلماسی فرهنگی را از اهداف مهم وزارت میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: موضوع استرداد اشیای فرهنگی‌تاریخی نیاز به تعامل بین کشورها دارد که دستگاه دیپلماسی به مثابه پل ارتباطی در این راستا عمل می‌کند.

ادیب‌زاده همچنین از همکاری‌های وزارت خارجه و سفارت سوئیس تشکر و ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی شاهد استرداد اشیای بیشتری به کشور باشیم.

سرپرست اداره‌کل موزه‌ها در پایان بیان کرد: به شورای شهر بوکان قول می‌دهم در هفته میراث‌فرهنگی برای برگزاری این نمایشگاه در بوکان بر نامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

برئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نیز با اشاره به تخریب و قاچاق اشیای فرهنگی‌تاریخی به‌عنوان یکی از معضلات این حوزه، بیان کرد: با تلاش‌های دیپلماسی انجام‌شده ۱۸ مجموعه از اشیای فرهنگی‌تاریخی مسروقه به موزه ملی ایران بازگردانده شده است.

وی استرداد این اموال را نتیجه تلاش ایران‌شناسان و باستان‌شناسان فعال در موزه‌های اروپایی دانست که گواهی دادند این آثار متعلق به ایران است.

نوکنده همچنین اطلاعات تاریخی استخراج‌شده در ارتباط با بوکان را مربوط به تلاش‌های سه باستان‌شناس بزرگ ایرانی اسماعیل یحیایی، بهمن کارگر و یوسف حسن‌زاده دانست و گفت: این نمایشگاه به زودی در بوکان که زادگاه اصلی‌ این آجرها است برگزار می‌شود. همچنین باید این آثار در استان‌های غرب کشور کرمانشاه، کردستان، لرستان و آذربایجان غربی و شرقی در معرض دیدم عموم قرار گیرد.

وی در پایان اعلام کرد که موزه ملی ایران با بازگشایی این نمایشگاه رسما به استقبال نوروز می‌رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *