ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

با ۱۰ مورد از سری ترین و فوق امنیتی ترین مکان های جهان آشنا شوید

در گوشه و کنار جهان مکان هایی وجود دارند که به دلیل اسراری که در سینه خود پنهان کرده اند،به صورت خیلی جدی از انها مراقبت میشود و مردم عادی از جریانات داخل آن بی خبر هستند.

در این مقاله قصد داریم تا شمار را با ۱۰ مکان فوق امنیتی جهان آشنا کنیم.

۱۰. هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا | Air Force One

Air Force One به عنوان یکی از خوش ساخت ترین هواپیماهای جهان شناخته می شود. این هواپیما مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات دفاعی هوا به هوا، فناوری الکترونیکی و ضد انفجار است.

هواپیماهای بوئینگ، روسای جمهور آمریکا، از فرانکلین دلانو روزولت تا جو بایدن را به سراسر جهان منتقل کرده اند. به لطف تدابیر امنیتی بسیار فشرده، Air Force One دقیقاً به یکی از امن ترین مکان های متحرک جهان تبدیل شده است.

تنها رئیس جمهور آمریکا و افراد دعوت شده از طرف او می توانند سوار این هواپیما شوند. هشت جت جنگنده مسئولیت اسکورت Air Force One را بر عهده دارند. امکان سوخت گیری در هوا نیز برای آن وجود دارد و می تواند بدون توقف به چند کشور سفر کند.

۹. پناهگاه ویکی لیکس | WikiLeaks Shelter

با وجود اینکه در خصوص ویکی لیکس اطلاعات زیادی به گوش می رسد؛ اما با این وجود در مورد محل استقرار سرورهای آن کمتر اطلاعاتی منتشر شده است، زیرا شدیدترین تدابیر امنیتی برای آنها در نظر گرفته می شود.

در سال ۲۰۱۰ اطلاعات زیادی از این سایت به بیرون درز کرد و از آن پس جولین آسانژ، بنیانگذار این رسانه اینترنتی افشاگر، به این نتیجه رسید که محل سرورهای خود را به یک جای امن تغییر دهد.

امروزه سرورهای ویکی لیکس در یک پناهگاه بمب اتم متروکه قرار دارد. این مرکز از امنیت فوق العاده بالایی برخوردار بوده و صدها متر زیر زمین و در دل یک کوه واقع شده است. نیروگاه برق آن اختصاصی می باشد تا هرگز برق سرورها قطع نشود.

۸. خزانه جهانی بذر سوالبارد | Svalbard Global Seed Vault

این تاسیسات که بطور رسمی به عنوان خزانه بذر بین المللی سوالبارد یا خزانه بذر قیامت شناخته می شود، برای ذخیره طیف وسیعی از بذرها جهت حفظ تنوع محصول و اطمینان از اینکه انسان در زمان فاجعه زمینی، منبع غذایی خواهد داشت، طراحی شده است.

خزانه بذر قیامت در سال ۲۰۰۸، در اسپیتسبرگن، یکی از دورترین مکان های جهان تاسیس شد. اسپیتسبرگن یک جزیره سنگی بی ثمر در دایره قطب شمال است که کمتر از هزار مایل با قطب شمال فاصله دارد.

عمدتا خرس های قطبی در این منطقه ساکن هستند و خزانه نام برده در داخل یک معدن مس قدیمی قرار دارد. آب و هوا و موقعیت منحصر به فرد، باید بذرها را از هر گونه فاجعه ساخته دست بشر یا غیر آن، برای قرن ها در امان نگه دارد.

از این رو این منطقه از نظر زمین شناسی پایدار و پوشیده از یخ است که برای ذخیره طولانی مدت بذر ایده آل می باشد. سوالبارد جدا از چشم انداز جدا شده خود، با درب ضد انفجار، سنسورهای حرکتی و بتن مسلح به الیاف فولادی به ضخامت یک متر دفاع می شود.

این مکان می تواند تا ۴.۵ میلیون بذر مختلف را ذخیره کند.

۷. منطقه ۵۱ | Area 51

منطقه ۵۱ در صحرای لاس وگاس، نوادا، ایالات متحده آمریکا یکی از امن ترین مکان ها در جهان است. این مرکز تحقیقات نظامی با امنیت بالا به دلیل نگهداری از بزرگترین اسرار در جهان مشهور می باشد.

شایعات زیادی در مورد این مکان به گوش می رسد، برای مثال می گویند: اطلاعات مربوط به بیگانگان فرازمینی، باقی مانده بشقاب پرنده ها و اجساد موجودات فضایی در آن نگهداری می شود.

برخی دیگر معتقدند که این پایگاه هوایی آزمایش های فوق سری دولت را پنهان می کند. البته ما احتمالاً هرگز حقیقت منطقه ۵۱ را نخواهیم فهمید، زیرا سطح امنیت مرکز به قدری بالا است که هر آنچه در آن می گذرد همچون یک راز باقی می ماند.

سنسورهای حرکتی و گشت های نگهبانان مسلح دائماً در جستجوی نیروهای مهاجم هستند. هیچ کس حتی نمی تواند بدون اجازه صریح به پایگاه نزدیک شود و پرواز بر فراز آن نیز کاملاً ممنوع است.

۶. رود تومن | Tumen River

برخلاف مکان های قبلی که مکان های مرموزی برای نگهداری اشیا بودند، رود تومن تنها یک گذرگاه است. رودخانه تومن قبل از رسیدن به چین، بخشی از مرز روسیه با کره شمالی را تشکیل می دهد.

به عبارت دیگر افرادی که می خواهند از کره شمالی فرار کنند و به چین و روسیه بروند، باید از این رودخانه بگذرند. به همین ترتیب، به طور کلی توسط سربازان کره شمالی به خوبی محافظت می شود.

این رودخانه باریک و کم عمق است و در فصل زمستان دمای آن به شدت افت پیدا می کند، اما با این وجود باز هم افرادی هستند که خطر مرگ را به جان می خرند و از آن عبور می کنند.

۵. بازداشتگاه گوانتانامو | Guantanamo Bay Detention Center

بازداشگاه گوانتانامو که به آن گیتمو (Gitmo) نیز گفته می شود، در ساحل خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا قرار دارد. این پایگاه نیروی دریایی در سال ۱۹۰۳ آغاز بکار کرد و دولت این کشور پس از انقلاب کوبا اقدامات زیادی برای تعطیل کردن آن انجام داد.

سال ۲۰۰۲ این پایگاه به محلی برای نگهداری مبارزان مسلمان و تروریست های اسیر شده توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان، عراق و جاهای دیگر تبدیل شد. پس از افشاسازی ها، این مرکز در کانون بحث و جدال جهانی در مورد ادعای نقض حقوق قانونی بازداشت شدگان قرار گرفت.

بازداشتگاه گوانتانامو به وسیله افراد نظامی مسلح محافظت می شود و درهای آن به برق متصل هستند. گفته می شود اطراف این مرکز مین گذاری شده تا دسترسی و فرار از آن دشوار شود.

۴. فورت ناکس | Fort Knox

فورت ناکس در کنتاکی، ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از امن ترین مکان های جهان، دارایی های پولی آمریکا را نگهداری می کند.

اینجا محل ذخیره سازی شمش های طلای ایالات متحده بوده و در آن نه تنها هزاران تن طلا ذخیره می شود، بلکه بر اساس شنیده ها اسناد مهم تاریخی مانند مگنا کارتا و اعلامیه استقلال آمریکا را نیز در خود جای داده است.

گفته می شود که ۵۰۰۰ تن طلا (تقریبا ۲ درصد از کل طلای کره زمین) در فورت ناکس قرار دارد. این کشور نزدیک به ۳۰ هزار نیرو و ۳۰۰ تانک نفربر مسلح، بالگردهای تهاجمی و توپخانه برای حفاظت از آن را در دسترس دارد.

به نظر می رسد که این کافی نیست و ساختمان توسط چهار لایه مانع، حسگرهای حرکتی و نظارت الکترونیکی محافظت می شود. دیوارها از گرانیت جامد به ضخامت چهار پا ساخته و با سیمان و فولاد نسوز پوشانده شده اند.

اگر کسی بتواند از تمام موانع عبور کند، با یک درب ضد انفجار و ضد آتش ۲۲ تنی روبه رو می شود که باز کردن آن به یک تیم ۱۰ نفره احتیاج دارد.

۳. کوه آهنی | Iron Mountain

کوه آهنی قبلا یک معدن آهک به مساحت ۲ میلیون فوت مربع بوده که ۲۰۰ فوت زیر زمین قرار داشت. این کوه که در پنسیلوانیای غربی، در ۱۰۰ کیلومتری پیتسبرگ واقع شده، محل نگهداری سرورهای اطلاعاتی است.

هویت ۹۵٪ از دارندگان خزانه محرمانه می باشد؛ اما می دانیم که شرکت های بزرگی مانند: برادران وارنر، موسسه اسمیتسونیان و کوربیس و دولت آمریکا اطلاعات خود را در آن ذخیره می کنند.

هزاران فیلم ضبط شده اصلی، نگاتیو عکس، حلقه های اصلی فیلم، عکس اصلی انیشتین که زبان خود را به بیرون کشیده و حق ثبت اختراع لامپ ادیسون در این مکان قرار دارند.

Iron Mountain همچنین به عنوان پشتیبان مرکز داده برای برخی از بزرگترین شرکت های آمریکایی شناخته شده است. جای تعجب نیست که موجی از نگهبانان بسیار مسلح در طول روز از هر ورودی آن محافظت می کنند.

۲. پرونده‌ های کلیسای مورمون | Mormon Church files

خزانه های مرموز و منحصر به فرد کلیسای مورمون حاوی سوابق و شجره نامه قابل توجهی از مورمون هاست.

این خزانه های مخفی نه تنها غیرمعمول و به شدت محافظت شده هستند، بلکه به نظر می رسد توسط یک سیستم کنترل دما پیچیده، از جمله سنسورهای حرارت و حرکت نیز محافظت می شوند.

به لطف سیستم حفاظت نوآورانه، هیچ موجود زنده ای نمی تواند بدون ردیابی به آن وارد شود. این کلیسا در سالت لیک سیتی، ایالت یوتا قرار دارد. حدود ۳۵ میلیارد تصویر از اطلاعات شجره نامه را در خود جای داده که بیشترین مقدار آن روی ۲.۴ میلیون رول میکرو فیلم است.

این کلیسا که در دل کوه واقع شده، به وسیله درهای گرانیتی قوی و نیروهای مسلح محافظت می شود. جز تعدادی از مقامات کلیسا، هیچ کس حق دسترسی به این منابع اطلاعاتی را ندارد.

۱. زندان ای دی اکس فلورنس | ADX Florence Prison

زندان امنیتی ADX Florence که در کلرادو، آمریکا قرار دارد، بدترین افراد را در خود جای داده است. این جنایتکاران خطرناکترین زندانیان مرد در ایالات متحده محسوب می شوند و زندان را به لقب “آلکاتراز راکی ​​ها” ​​رسانده اند.

یکی از سرپرستان سابق ADX آن را نسخه پاک تر از جهنم توصیف می کند. ۱۴۰۰ سلول موجود در آن دارای درهای فولادی مجهز به سنسور هستند که در صورت به صدا درآمدن هشدار وحشت، همه می توانند در یک لحظه بسته شوند.

از موارد امنیتی آن می توان به پرتوهای لیزر تشخیص حرکت، دوربین های محافظتی، سگ های حمله کننده و سیم های خاردار با ارتفاع ۱۲ فوت با افسران بسیار مسلح اشاره کرد. هیچ یک از زندانیان نمی توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

این اقدامات امنیتی نه تنها موجب نگه داشتن محکومین در داخل زندان می شود، بلکه افراد خارج از آن را نیز ایمن نگه می دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *