د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

برای نگهداری از آثار تاریخی با مشکلات زیادی رو به رو هستیم

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت گردشگری و میراث فرهنگی گفت: برای نگهداری از آثار تاریخی با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

به گزارش توریسم‌اینترنشنال، علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همایش به استقبال نوروز و ماه مبارک رمضان که با حضور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در محل سالن آمفی‌تئاتر این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری همایش به استقبال نوروز و ماه مبارک رمضان در وزارت میراث‌فرهنگی هستیم. در فرهنگ ما، وقتی منتظر موضوع یا رویدادی هستیم معنایش این است که ما اقتضائات چشم به راهی را می‌شناسیم، آداب میزبانی را یاد داریم و کار را به قضا و قدر نمی‌سپاریم. از این رو از هم اکنون برای نوروز ۱۴۰۳ آماده می‌شویم و برنامه ریزی می‌کنیم و در حقیقت یعتی وقتی به استقبال موضوعی می‌رویم غافلگیر نمی‌شویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه درآمد وزارت میراث‌فرهنگی امسال ۶۵ درصد رشد داشته که ۸۱ درصد این رشد از ورودی موزه‌ها است با این حال همچنان در حوزه میراث فرهنگی به اعتبارات بالایی نیاز داریم.

طلوعی یادآور شد: یکی از علت‌های افزایش درآمدهای وزارت میراث‌فرهنگی افزایش درآمدهای موزه‌ها است. خوشبختانه از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه بیش از ۲۲ میلیون نفر از ابتدای سال از موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی بازدید کردند و این در حالی است که تعداد بازدیدکنندگان در کل سال قبل ۲۱ میلیون نفر بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: برای مرمت اضطراری بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی ۷ همت نیاز داریم اما کل اعتبار ما ۴۳۲ میلیارد تومان است. همچنین برای تجهیز و تکمیل موزه‌ها نیز ۶ همت نیاز داریم اما کل اعتبارات ما در این باره ۴۰۹ میلیارد تومان است.

وی گفت: کاملاً مشخص است که با این بودجه‌ها و با سازوکار دولتی نمی‌توان در حوزه میراث‌فرهنگی کاری انجام داد اما باید توجه داشت که اگرچه ۲دهم درصد کل بودجه کشور به وزارت میراث‌فرهنگی اختصاص دارد اما سهم ما در تولید ناخالص کشور ۵ درصد و همچنین سهم ما در اشتغال کشور ۸.۳، در صادرات ۱۰ درصد و سهم ما در رشد اقتصادی کشور ۲۹ درصد است.

طلوعی افزود: در جمهوری اسلامی ایران هیچ دستگاهی این ضریب تکاثر پولی را ندارد. هیچ دستگاهی را نداریم که بودجه آن اندک باشد اما در حوزه اشتغال، رشد اقتصادی و … تا این حد نقش داشته باشد بنابراین ما می‌توانیم با استفاده از ضریب تکاثری نجات‌بخش باشیم و این می‌تواند مزیت اصلی ما باشد.

وی گفت: ما نزدیک ۶ میلیون شیء تاریخی داریم اما تنها ۱۵۰ جایگاه شغلی امین‌اموال داریم که البته این در حالی است که امین‌اموال‌های ما مسئولیت‌های دیگری نیز دارند. ما برای نگهداری اشیای تاریخی حداقل ۶۰۰ امین اموال دیگر نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *