ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

برپایی ۸ ایستگاه خدمات‌رسانی به زائران در مشهد

رئیس اداره گردشگری و میراث فرهنگی مشهد از برپایی ۸ پایگاه خدمات رسانی به زائران خبر داد و اعلام کرد:برای استقبال از زائرین در انتهای ماه صفر آمادگی داریم.

به گزارش توریسم اینترننشال،حسین امیرکلالی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مشهد مقدس با نزدیک شدن به روزهای آخر ماه صفر همانند سالیان گذشته، شاهد حضور خیل عظیم مشتاقان و عاشقان بارگاه رضوی شامل هیات‌های مذهبی، زائران پیاده و کاروان‌های مختلف از اقصی نقاط داخل و خارج کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد پس از نوروز به‌ صورت مستمر فعال بوده و در طی این مدت ۱۸ جلسه با بیش از ۳۰۰ مصوبه در خصوص میزبانی مناسب از زائران و مسافران ورودی داشته است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد بیان کرد: با اصلاح ساختار ستاد اجرایی خدمات سفر این شهرستان توسط معاون استاندار و فرماندار مشهد مقدس، چهار کارگروه تخصصی به ریاست معاونان فرماندار شامل کارگروه فرهنگی، امنیتی، زیرساخت‌ها و نظارت و بازرسی و تنظیم بازار و همچنین ۱۲ کمیته تخصصی با عضویت دستگاه‌های مرتبط با خدمات سفر ایجاد شد که در این راستا و بر اساس هدف گذاری برای زیارت با کیفیت و آسان شکل گرفته است.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد افزود: به‌صورت ویژه و به منظور استقبال از زائران ایام پایانی ماه صفر از ماه‌ها قبل با بسیج همه امکانات دستگاهی و مردمی تلاش شد تا به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.

وی گفت: در این راستا ظرفیت‌سازی برای تامین اقامت به تعداد ۷۰۰ هزار نفر شب در سه بخش اقامتگاه‌های رسمی، موقت و اضطراری و ایجاد سامانه مدیریت یکپارچه اسکان با امکان رصد لحظه‌ای ظرفیت‌های اسکان با قابلیت ارسال پیامک و محل اسکان (لوکیشن) پیش‌بینی شده از طریق تماس با تلفن پنج رقمی ۳۷۰۴۵ از مهم‌ترین اقدامات رفاهی برنامه‌ریزی شده است.

امیرکلالی تاکید کرد: در بخش تامین و توزیع کالاهای ضروری مورد نیاز زائران، تامین ۲۰ قلم کالای ضروری در دستور کار قرار گرفته و با ۷۰۰ واحد صنفی منتخب برای توزیع این کالاها با نرخ مصوب تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی خاطر نشان کرد: هم‌چنین با ایجاد ۱۲ بازار اختصاصی توسط شهرداری در پیرامون حرم مطهر رضوی تلاش شده تا کالاها به‌صورت مستقیم و با نرخ مصوب در دسترس زائران قرار گیرد.

ایجاد پایگاههای استقبال زائر و برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: در حوزه اقدامات مرتبط با خدمات شهری نیز شهرداری با ایجاد ۸ پایگاه استقبال زائر در سه بخش خدمات تخصصی، عمومی و فرهنگی و خدمات مختلفی چون سرویس بهداشتی، واکس، ماساژ پا، شارژ و تعمیر موبایل، دوش حمام، برنامه‌های آئینی و فرهنگی و مذهبی به استقبال زائران خواهد رفت.

وی ادامه داد: هم‌چنین در این بخش برپایی موکب‌های خدمت‌رسانی در مسیرهای ورودی به حرم مطهر، آمادگی ۶ هزار و ۲۰۰ پاکبان برای نظافت شهر به‌صورت شبانه‌روزی، فعال‌سازی آبسردکن‌ها، تامین وضوخانه پیرامون حرم مطهر، دوش حمام، فعالیت چهار هزار و ۲۳۴ چشمه سرویس بهداشتی، ۲۳ پارکینگ به ظرفیت سه هزار و۹۳۰ عدد خودرو در هسته مرکزی شهر، تامین و تجهیز ۵۰ مرکز برای اسکان بیش از۶۶ هزار نفر شب زائر از اهم اقدامات پیش‌ بینی شده است.

امیر کلالی اظهار کرد: در راستای تامین آرد مورد نیاز هیات‌های مذهبی و زائران پیاده و تهیه نان هتل‌ها و مراکز اقامتی و اسکان با تخصیص هشت هزارتن سهمیه آرد فوق العاده و تعیین نانوایی‌های منتخب ساماندهی خوبی صورت پذیرفته تا از تجمع و ایجاد صف در نانوایی‌ها جلوگیری شود.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد افزود: در حوزه بازرسی و نظارت نیز با ایجاد چهار پایگاه ثابت پیرامون حرم مطهر و استفاده از ۵۰۰ بازرس از ۱۴ دستگاه نظارتی و همچنین بازرسان افتخاری اتاق اصناف در لحظه و پیرامون حرم مطهر نحوه ارائه خدمات و فروش کالا با نرخ‌های مصوب بررسی و به شکایات احتمالی رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تامین بهداشت و سلامت زائران عزیز نیز ۷۳ ایستگاه سلامت راه اندازی و ارائه خدمت خواهند داشت و تعداد ۳۵ داروخانه به‌صورت شبانه روزی پیرامون حرم مطهر فعالیت خواهند داشت.

امیرکلالی گفت: ایجاد ۱۴ پایگاه سیار امداد و نجات و اختصاص ۳۵ تیم خودرویی و استفاده از سه هزار و ۵۰۰ نیرو از جوانان داوطلب از سراسر کشور به‌صورت شبانه‌روزی در پنج روز آخر ماه صفر خدمات ویلچر برای زائران کم‌توان و ناتوان از مهم‌ترین اقدامات کمیته امداد و نجات خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *