ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

برگزاری اولین جشنواره بین المللی کوچ عشایر با حضور سفیران کشور های اکو

نخستین جشنواره بین المللی کوچ عشایر ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور سفرای کشور های عضو اکو انجام شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال،اولین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر به میزبانی استان اردبیل در بخش جعفرآباد شهرستان بیله سوار و با حضور سفرای کشورهای عضو اکو و میهمانان از تمام نقاط کشور برگزار شد.

در این جشنواره بیش از ۳۵ آلاچیق از ایلات متعدد کشور و منطقه مغان و غرفه‌های متعدد صنایع دستی برپا شده است.

در این جشنواره اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، موسیقی زنده و آیین‌های سنتی از عشایر را شاهد بودیم که اجرای رقص دستمال از ایل عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از آیین‌ها بود.

مراسم اختتامیه و دومین روز این جشنواره با حضور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو، سفیران حاضر در مراسم رویداد اردبیل ۲۰۲۳، استاندار اردبیل و جمعی از مقامات استانی برگزار شد. مهمانان رویداد اردبیل ۲۰۲۳ با استقبال مقامات محلی وارد فرودگاه پارس آباد شدند و در ادامه در محل برگزاری جشنواره حضور یافتند.

در جریان رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو، عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌همراه چانگ هوا سفیر چین، سفرای کشورهای عضو اکو و مسئولان استانی از محل برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون بازدید و با غرفه‌داران گفت‌وگو کرد.

عزت‌الله ضرغامی در بازدید از این جشنواره با تاکید بر لزوم حفظ و صیامنت از فرهنگ و آداب و رسوم عشایر گفت:

برگزاری چنین جشنواره‌هایی این فرصت را فراهم می‌کند تا آداب، رسوم و موسیقی عشایر را به جامعه خود و سایر کشورها منتقل کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد:

چنین جشنواره هایی می‌تواند به‌صورت مشترک با کشورهایی که دارای عشایر و فرهنگ عشایری هستند، در سال‌های آینده به‌شکل باشکوه‌تری برگزار شود.

وی ادامه داد:

نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر می‌تواند نقطه عطفی در ثبت و ضبط آداب و رسوم و فرهنگ عشایر کشور باشد ضمن اینکه این فرصتی است تا مردم در یک مکان جمع شده از اجرای چنین برنامه‌هایی لذت ببرند.

در این آیین هنرمندان عشایر شاهسون مغان، عشایر خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد با اجرای آیین‌های نمایشی و اجرای موسیقی محلی گوشه‌هایی از هنر و فرهنگ موسیقایی خود را به نمایش گذاشتند.

در این جشنواره عشایر مناطق مختلف کشور در قالب ۶۰ غرفه تولیدات و صنایع دستی خود را معرفی و عرضه کردند.

پخت و فروش نان لواش و آش دوغ و عرضه خوراکی‌های دیگر، اسب‌سواری ، نمایش شتر عشایر، برپایی غرفه‌های تخصصی برخی دستگاه‌های اجرایی نظیر محیط زیست از بخش‌های دیگر این جشنواره بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *