ج٫ اردیبهشت ۷ام, ۱۴۰۳

برگزاری نمایشگاهی از آثار باستانی ایران در آمریکا

نمایشگاه «ایران‌باستان و جهان کلاسیک» با محوریت آثار باستانی ایران در لس آنجلس آمریکا از ۱۷ فروردین آغاز به کار کرده است و تا ۱۷ مرداد (ششم اگوست) نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

به گزارش توریسم اینترنشنال، در موزه «گتی ویلا» لس‌آنجلس نمایشگاهی از آثار باستانی ایران برگزار شده است که برخی از باستان‌شناسان به اصالتِ تعدادی از آثار آن شک دارند.

 این نمایشگاه با عنوان «ایران‌باستان، جهان کلاسیک» با نمایش حدود ۲۰۰ شی‌ء تاریخی از هخامنشیان تا ساسانیان و تمدن‌های هم‌دوره با آن‌ها در یونان و روم از ۱۷ فروردین در موزه “گتی‌ویلا” لس‌آنجلس آمریکا برپا شده است.

آثار به نمایش گذاشته‌شده از موزه‌های آمریکا، اروپا و خاورمیانه، از جمله متروپولیتن، موسسه شرق‌شناسی شیکاگو، لوور و برلین و همچنین مجموعه‌های خصوصی گردآوری شده است.

این نمایشگاه که در سه بخشِ هخامنشیان، پس از هخامنشیان (از زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران در حدود ۳۳۰ قبل از میلاد) و امپراتوری ساسانی برگزار شده است، قصد دارد با نمایش این گنجینه، تبادلات گسترده ایران باستان با یونان و روم را بررسی کند.

جفری اسپایر، متصدی ارشد آثار باستانی در موزه گتی، گفته است: بسیاری از اشیاء قابل توجه ایران باستان که حدود ۱۲۰۰ سال را در بر می‌گیرند، برای نخستین بار در آمریکا به نمایش گذاشته شده‌اند.

تورج دریایی (تاریخ‌دان و استاد ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا) نیز با انتشار تصاویری از آثار به نمایش گذاشته‌شده اشاره کرده که برخی از آن‌ها، از جمله خنجر (آکینَکَه) زرین منسوب به اردشیر اول هخامنشی، نخستین‌بار است که دیده می‌شوند.

در اینحال برخی از باستان‌شناسان و پژوهشگران تاریخ و زبان‌، با توجه به نامعلوم بودن محل و زمان کشف بعضی از این آثار، از جمله خنجر طلایی هخامنشی در اصالت آن‌ها شبهه وارد کرده‌اند.

نمایشگاه ایران‌باستان و جهان کلاسیک تا ۱۷ مرداد (ششم اگوست) در موزه گتی برپا خواهد بود. در ادامه تصاویری از برخی آثار به نمایش گذاشته‌شده در موزه گتی را مشاهده می‌کنید:

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا

پلاکی با نقش شیر بالدار از جنس طلا، هخامنشی، ۵۰۰–۳۳۰ قبل از میلاد، از مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا
کتیبه منسوب به خشایارشاه، هخامنشی، ۴۸۶–۴۶۵ قبل از میلاد. جنس سنگ آهک. از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکانقش‌برجستۀ شیر و گاو در نبرد، هخامنشی، ۳۵۹–۳۳۸ قبل از میلاد، جنس سنگ آهک، از موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکامُهری منقش به پادشاه ایرانی در حال نبرد با سرباز یونانی، هخامنشی، حدود ۴۵۰ قبل از میلاد. موزه گتی

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا
ریتون یا جامی با سر شیر از جنس نقره با تذهیب و منبت، اشکانی، حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد، موزه گتی

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا
ریتون یا جامی با سر غزال از جنس نقره، ساسانی، ۳۰۰–۴۰۰ میلادی. از موسسه اسمیتسونیان در واشنگتن

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکاکاسه نقره‌ای با نقش زن ساسانی، حدود ۳۰۰ میلادی، از موزه هنر متروپولیتن نیویورک

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکابشقاب نقره، شکار شاه و قوچ، ساسانی، حدود ۴۵۹–۴۹۶ میلادی از موزه هنر متروپولیتن نیویورک

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا
بشقاب نقره با نقش هراکلس و گراز، ساسانیان، ۴۰۰-۶۰۰ میلادی، از مجموعه George Ortiz ژنو

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا
سکه طلا ضرب‌شده به نقش شاپور اول، ساسانی، حدود ۲۴۰–۲۷۲ میلادی، از کلکسیون Lyle Engleson/Goldberg

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا
سکه نقره با نقش میترادات دوم شاه اشکانی، ۱۲۴/۲۳–۸۸/۸۷ قبل از میلاد، از کلکسیون Lyle Engleson/Goldberg

نمایش گنجینه پر حاشیه ایران‌باستان در آمریکا
کماندار، هخامنشی، ۵۲۲–۴۸۶ قبل از میلاد، آجر لعابدار، از موزه لوور فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *