ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳
ششمین کنگره بین المللی «میراث فرهنگی ازبکستان»

برگزاری کنگره بین المللی میراث فرهنگی ازبکستان در سمرقند

ششمین کنگره بین المللی جامعه جهانی با عنوان «میراث فرهنگی ازبکستان – پایه رنسانس جدید» در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد.

به گزارش توریسم اینترنشنال؛ ششمین کنگره بین المللی جامعه جهانی «میراث فرهنگی ازبکستان – پایه رنسانس جدید» در کاخ خلاقه جوانان شهر «سمرقند برگزار شد.

«عزیز عبدالحکیم اف» معاون نخست وزیر، وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ازبکستان در این مراسم به صورت ویدئو کنفرانس گفت: ازبکستان از نظر تاریخی در قلب جاده ابریشم قرار دارد و از نظر تنوع مذهبی، فرهنگی و قومی متمایز است. در قلمرو ازبکستان معاصر شخصیت‌های برجسته جهانی زندگی و فعالیت کردند.

وی افزود: آثار تاریخی معروف تا به امروز باقی مانده‌اند. ۲۰۰ اثر تاریخی در فهرست میراث فرهنگی «یونسکو» ثبت شده‌اند.

وزیر گردشگری و میراث فرهنگی ازبکستان همچنین از تمام دست اندرکاران حفظ و توسعه میراث فرهنگی کشور تشکر کرد.

«فردوس عباالخالق اف» رئیس جامعه جهانی در آموزش، حفظ و تعمیم میراث فرهنگی ازبکستان نیز در این  مراسم گفت: از پیش نویس «میراث فرهنگی ازبکستان در مجموعه‌های جهان» می‌توان به عنوان یکی از درخشان ترین نتایج سیاست ازبکستان جدید، اصلاحات انجام شده توسط «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور در زمینه فرهنگی تلقی کرد.

وی افزود: بر اساس استراتژی توسعه ازبکستان، از سال ۲۰۱۶ میلادی موضوع آموزش، حفظ و تعمیم میراث فرهنگی ازبکستان در اولویت سیاست دولت قرار گرفت و این برخورد و توجه رئیس جمهور و دولت نتایج مثبت را به بار آورد و جامعه جهانی به آن اعتراف کرده‌اند.

رئیس جامعه میراث فرهنگی ازبکستان ادامه داد: کنگره امروزه و مجموعه‌ای از کتاب‌های «میراث فرهنگی ازبکستان در مجموعه‌های جهان» یکی از این نتایج است. این کار برای تمام جامعه جهانی، برای کشور و برای جوانان ما بسیار مهم است.

عبالخالق اف همچنین عنوان کرد: رونمایی ۱۰ جلد جدید کتاب آلبوم از مجموعه «میراث فرهنگی ازبکستان در مجموعه‌های جهان» رویداد کلیدی این کنگره شد. بدین ترتیب مجموعه کتاب‌های مصور که بیش از ۳۵۰ دانشمند از بیش از ۲۵ کشور جهان، ۱۰۰ کتابخانه و موزه معروف جهانی روی آن کار کرده‌اند، به ۶۰ جلد رسیده است.

در این کنگره بیش از ۲۵۰ خاورشناس برجسته جهان شرکت کردند که در میان آنها ۳۳ مدیر موزه‌های معروف بین المللی، ۱۵ مدیر موزه‌های ملی، بیش از ۱۵ پژوهشگر، بیش از ۲۰ پروفسور و بیش از ۲۰ متخصص علوم وجود دارند.

این کنگره توسط جامعه جهانی در آموزش، حفظ و تعمیم میراث فرهنگی ازبکستان با حمایت بیش از ۱۰ سازمان بین المللی و ۵ سازمان ملی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

اولویت ایران و ازبکستان تسهیل صدور روادید برای بازرگانان ایرانی و توریسم است

محدودیت‌های کرونایی ورود به ازبکستان لغو شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *